Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4721 ggr
Jennek
0

LCHF, GI eller en blandning?

Jag har ätit enligt GI-metoden i flera år. (innan den blev en trend t.om) Och jag mår otroligt mycket bättre än jag gjorde innan.

Men hur mycket jag än försökt så tycker jag verkligen inte om linser, bönor, surdegsbröd med hela korn. Jag tvingar i mig, men det är inte gott! Och så den här ständiga rädslan för fett, som jag är uppvuxen med. Har bara ätit lättprodukter, förutom avocado och oljor då.

Jag har några kilos övervikt, men är relativt normalviktig.

För någon vecka sedan fick jag upp ögonen för LCHF-metoden, och tänkte att det kunde vara intressant att testa. Jag känner inte att jag har något sockerberoende, jag har bra blodsocker osv - men blir däst i magen av både bönor, linser, pannkaka, pasta och liknande, så det känns inte särskilt svårt att ge upp.

(Svårast kommer att bli chips och popcorn, det är det godaste jag vet och trots att man blir konstig i magen och får sug efteråt så skulle jag kunna äta hur mycket som helst. Men jag är alltså beredd att ge upp denna last - ett tag i alla fall)

Jag har nu testat LCHF-i några dagar, och kommit in i ketos (intressant upplevelse även om maken avskyr andedräkten).

Förlåt en lång inledning, men jag tänkte ni skulle ha bilden klar för er innan ni kan komma med goda råd. Mina frågor:

Har ni några åsikter om hur strikt man bör vara om man inte har några särskilda problem? Jag köper det här med tanken om att det inte är alltför bra för kroppen med stärkelse och säd. Men för mig känns det överdrivet att sluta med grönsaker som innehåller vitaminer och annat, att sluta med nötter och frön, och att sluta med frukt.

Jag vill äta: minst en frukt om dagen, 1/3 av tallriken med blandade grönsaker (visst, kål i all ära, men grönsaker blir ju mycket godare med en blandning; gurka, tomater, morötter, sallad, avocad vitkål, blomkål mm.); nötter/frön i min feta morgonyoghurt med hallon.

Det som också stör mig med strikt LCHF är äggen. Jag kan inte äta ägg. Inte heller broccoli eller rent smör (blä). 

Så vad säger ni - anser ni att det är allt eller inget som gäller, eller kan jag äta det här och fortfarande kalla det LCHF? (bara om en parantes så är allt som är "strikt" störande för mig, jag vill inte bli fanatisk och orkar inte väga och mäta maten)

kalleankasmormor
0

Så länge du håller dig under 100 gram kolhydrater om dagen och äter ordentligt med fett så är det ändå LCHF. Det finns ingen som är "ägare" till formeln - i alla fall inte på detta forumet! Vet är stora skillnader mellan oss, så individuella skillnader är helt normalt. Skippa broccoli och ägg om du inte gillar det. Smöret är ju bra, förstås, kan du äta det i mat? Annars kan du ju äta kallpressade oljor(oliv, raps och kokos) Klart du skal äta nötter och grönsaker! Varför skulle du inte göra det om du tål det!

Du väljer det du trivs med!Glad

clajo
0

Läs gärna LCHF-foldern som ligger på startsidan och så kan du ju alltid kolla in Dr. Annika Dahlqvist´s kostprogram!

Håller med #1; man behöver inte äta sådant man inte tycker om, utan äta sådant som passar en själv.

Att utesluta stärkelserika produkter och inte vara rädd för naturligt mättat fett, är en god start! Behöver man inte gå ner i vikt kan man mycket väl vara frikostig med grönsaker.

Lycka till!

greensis
0

Jag tror att väldigt mycket är vunnet om man plockar bort de största kolhydratkällorna: allt spannmål och socker, samt så mycket potatis och linser/bönor osv som man kan.

Den övervälidgande majoriteten här äter grönsaker i någon form. En del äter lite rotfrukter (lite riven morot, rättika, några klyftor kokt rödbeta osv), några äter lite frukt men få om någon äter frukt varje dag.

Ägg är smidig och enkel mat, men om du inte tål dem, så gör du inte det. Smör är användbart i matlagning. Själv gillar jag inte rent, kallt smör något vidare och har Bregott i nästan alla lägen där "smöret" behöver vara mer bredbart, tex i ostrullar.

Du borde i alla fall må bättre av att äta LowishCarb även om du får testa dig fram hur långt du vill gå. Fast chips och popcorn… i ärlighetens namn borde de få vara oavsett om du äter LCHF eller tallriksmodellen…Flört

Fabricati diem, pvnc!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Jennek
0

Kalleankasmormor: skönt och härligt svar! :oD

Clajo: Jo jag har läst på det mesta, i flera dagar nu. Men oj vad konstigt det ändå låter att man ska äta grönsaker och frukt om man INTE bryr sig om viktnedgång. Jag har lite svårt att smälta den tanken, även om den skulle vara sann.

Greensis: Varför äter ingen frukt varje dag? Är det SÅ hemskt i era ögon? Jag har ätit minst ett äpple om dagen i alla år, och mår jättebra av det. Men nu börjar man ju tveka… Tidigare åt jag enligt frukt-råden: minst fem frukter varje dag till frukost. Och jag gick faktiskt ner i vikt - men blev alldeles yr i huvudet och jättehungrig en timme senare, så jag skippade det.

Molana: tack!

PS: Jag glömde säga att jag har en annan stor last. Och det är light-Cola. Jag ska försöka sluta med det, men jag pallar inte att göra den omläggningen just nu. Det är för stort steg. Däremot så VET jag förstås att chips är otroligt onyttigt. Men också otroligt gott.

Jennek
0

"LowishCarb" var förresten ett bra uttryck! Men, om man "bara" minimerar kolhydraterna i stället för att utesluta, bör man då inte minska motsvarande mängd på fettet också, för att inte gå upp i vikt?

greensis
0

#5 Frågan om frukt - det är rätt mycket kolhydrater i frukt.
Om man försöker hålla en nivå på säg 10-20g kolhydrater per dygn är det svårt att "få rum" med ett äpple om dagen. Så det är i sig inte fel eller förbjudet (väldigt lite är strikt förbjudet inom LCHF) men det flesta här väljer att äta grönsaker och mejeriprodukter istället för frukt.

Man kan kanske säga att vi betraktar frukt som godis, och det är upp till en själv hur mycket "godis" man vill och "tål" att äta. (Med "tål" menar jag innan man går upp i vikt, eller förlorar de hälsovinster man fått på kosten)

Själv äter jag gärna lite frukt efter träning ibland, men då pratar vi om 1-1,5 äpplen/apelsiner i veckan. Och jag hör till de relativt kolhydrattåliga.

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

#0, Frukt är inte så nyttigt som det ofta sägs. Faktum är att en typisk frukt har ungefär samma sammansättning som en coca cola. Även många grönsaker har väldigt lite vitaminer, det finns några enstaka som är bra.

Se den här artikeln hos kostdoktorn och kolla speciellt på diagrammet.

För övrigt så fungerar det säkert att äta så som du planerar att äta. Tycker det ser vettigt ut för någon som inte vill vara strikt och inte har övervikt eller någon speciell åkomma.

Du behöver inte kompensera genom att ta mindre fett för att du tar mer kolhydrater. Låt mättnadskänslorna styra, dvs. ät när du är hungrig och sluta äta när du är mätt, så blir det varken för mycket eller för lite.

Frön rekommenderar jag dig dock att sluta med, då dom är minst lika dåliga som spannmål. Massa fytinsyra, lektiner, och andra antrinutrienter (ämnen som hindrar upptag av nyttiga saker). Dessutom så är den höga mängden olösliga fibrer irriterande för tarmen och kan ge gaser.

Grönsaker är inga problem, det är många LCHFare som lassar på en stor mängd blandad sådana, för att dom tycker det är gott. Speciellt ovanjordsgrönsaker har låga mängder kolhydrater, så dom kan man äta ganska mycket av om man vill. Bara man inte lurar sig själv och tvingar i sig en massa grönsaker som man inte tycker om dom, eftersom dom inte innehåller särskilt mycket som är nyttigt egentligen.

Jennek
0

Andreas O: Intressant det där om frukt… Hm… Men det är rysligt svårt att ställa om sig till att börja tro att frukt inte så nyttigt som man alltid trott!

Himmel… Tål verkligen att tänkas på. Och testa.

Frihet07
0

Alla dieteister ger rådet att ta frukt mellan målen då det mättar. Det är rent skitprat! Jag har ätit mängder med frukt, minst 3 om dagen, oftast mer, allt enligt LV:s råd och har aldrig blivit mätt. Tvärtom!

När jag i februari i år gick äver till LCHF förändrades mycket. Frukten orsakade bl. a en mycket bullrig och orolig tarm - det försvann. Frukten orskakade också ett ökat sug efter mer frukt - vilket försvann. OM jag tar ett frukt i dag så kommer mitt sug som ett brev på posten. Jag går igång helt enkelt på frukt.

Fibrer och vitaminer får jag i mig av de grönsaker jag äter i måttlig mängd, samt allt annat enligt LCHF-livsstilen.

i början tyckte jag att det var märkligt råd att minska ned på frukten, men nu förstår jag varför - iallfall när det gäller mig själv.

MimLan
0

#10 Att det är skitsnack håller jag med om, har alltid blivit vrålhungrig efter en mellanmåls-frukt. Har aldrig fattat poängen med det.

reamdn
0

Jag anser inte (som vissa) att du kan äta ett heändkto kolhydrater om dagen och räkna med att gå ner i vikt..

Jennek
0

Jag håller verkligen med om att man inte blir särskilt mätt på frukt! Så jag tror som sagt ni kan ha en poäng med det där.

Reamdn: Jag kommer dock inte att bli helt strikt. Jag börjar så här och ser hur det känns och vad som händer. Det är ändå en jättestor omställning för mig.