Förkortningar
Hej! Jag är ny här och läste men kom fram till att jag inte fattade allt… LC antar jag är = LågCalorie… Men SSS? För MIG är det antingen Sveriges ShetlandsSällskap eller Svenska SpårvägsSällskapet… Kanske kan man skriva ut betydelsen iaf en gång så "noviser" också förstår????

Hej kacka! Nja, alltså LC betyder Low Carb - lågkolhydratskost. Kalorier är av underordnad betydelse för oss. SSS står för Sten Sture Skaldeman som skrivit en bok om LC-kost. Du kan läsa om honom och boken via länkar på den här sidan.
Bra att du frågar! Många som är nya här undrar säkert över "facktermerna".
Välkommen hit förresten!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
JAHA!!! där ser man… inte ens det hade jag rätt i…
Jag är här för jag vill ändra lite av min vikt, men "bara" ca 10 kg… Men vill gärna få tips för min sambos skull… Han behöver gå ner ca 30 kg mest för hans KNÄNs skull…
Vi har faktiskt provat att ta bort en del kolhydrater som pasta, potatis, ris osv Min sambo gick nog ner ca 10 kg… men sedan började han "synda" med att äta pommefrites på McDonalds och en massa vitt bröd…

Män går oftast ner fortare än kvinnor pga deras större muskelmassa som bränner fett, så din har allt att vinna genom att ta bort socker o stärkelse. Det har du också tror jag, mänskor brukar må gott på den här kosten verkar det och för min del stämmer det absolut. Jag har aldrig mått såhär bra i kroppen och vågen pekar neråt…
Så läs på här du och bilda dig en uppfattning själv.
Lycka till!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Hej Kacka och välkommen hit!
Jättebra att du frågar om förkortningarna. Det finns fler…
VLC brukar jag själv använda om Very Low Carb, dvs vi som äter mindre än 20g kolhydrater per dygn.
LCLF= LowCarb/LowFat
LCHF=LowCarb/HighFat
Det är MYCKET lättare att äta LCHF (som Sten Sture mfl förespråkar) eftersom det håller en mätt och inte sötsugen.
Numer pensionär i Nynäshamn
tack för förklaringar!