Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3082 ggr
shopgirl75
0

Liten presentation om mig...

Hej

Är en tjej på 33 år som har läst och funderat mycket kring detta med lchf i det sista.

Jag har sedan två år tillbaka en överkänslighet mot smärta, men verkar inte få mycket hjälp från vårdenLedsen .

I tillägg har jag istortsett i hela mitt liv haft problem med magen och i hela mitt vuxna problem haft problem med halsbränna och diarrer (ursäkta friskpåkigheten…) Har tidigare accepterat det som endel av mitt liv 

Men så har saker sakta förändrats, de senaste åren har jag haft konstant halsbränna, sedan december så har magen pajjat helt, så jag kände att något måste göras….och jag kan lova att jag hade ingen lust att gå på någon otäck undersökning på nått sjukhusSkrikandes .

Men så har jag en svägerska som har ME och som uteslutet vetemjöl ur kosten och blivit bättre, så jag tänkte att Ja ja, det skadar ju inte att prova.

Efter några dagar utan vetemjöl och socker, så hade halsbrännan försvunnit helt och efter yttligare några dagar så blev magen bättre och så. Men försöker jag äta lite vetemjöl igen, så blir jag dålig!

Efter detta började jag läsa mer och mer och ser att det är folk som blivit bättre från smärta oxå via denna diet/livstil. Och eftersom jag känner att det endast är jag själv som kan göra något för att jag ska bli bättre är jag väldigt villig att försöka!!

Dessutom har jag ett sockerberoende och har jojjobantat de senaste 10 åren iallafall…. idag har jag en övervikt på minst 25 kgFörvånad 

Just nu har jag gått med i GI Rivstart, så jag har ju redan uteslutet en hel del kolhydrater. Jag har just gjort min 4 dag i rivstarten. Jag gick med i Gi eftersom jag kände till just det och det ändå ligger åt detta hållet… men nu behöver jag veta mer om skillnaderna.

Så jag kommer läsa mycket här inne och oxå ställa frågor.

Jag vill att om jag börjar med detta så ska jag kunna må bra i hela kroppen, både magen och sockersuget ska vara under kontroll och om smärtan minskar så är det defenetivt ett plusSkrattande 

Dessutom vill jag kunna gå ner i vikt!!!!

Ja det var lite….eller ganska mycket om mig…..

I övrigt kan jag berätta att jag är gift sedan 10 år, och har två goa killar på 6 och 9 år, samt en bonus kille på 15Glad 

Vi bor på en pytteplats och trivs jätte bra. 

greensis
0

Välkommen! Ställ de frågor du vill så ska vi försöka svara!

Fabricati diem, pvnc!

shopgirl75
0

Tack för det!!!

En fundering är: hur många gram kolhydrater äter ni per dag, är det noll tolerans ,eller äter ni lite?

Just nu äter jag ju efter Gi´s rivstart och då ska jag äta ca 36 g kolhydratater på en dag.

Raring
0

Hej och välkommen hit!

Jag tillhör de icke-strikta LCHF:arna. Är rätt generös mot mig själv m kolhydrater (tycker jag, andra kanske tycker det är strikt..?). Riktigt bra dagar är jag nere på 10-15 gram, genomsnittliga dagar mellan 30-38 gram och riktigt dåliga dagar uppemot 60 gram. Märker tydlig skillnad både i humör och hur kroppen mår beroende på antalet gram.

Margareta
0

Välkommen hit! Jag äter kring 15g till vardags per dag sen 3 år tillbaka, det blir vissa avsteg när jag själv inte kan styra maten.

Numer pensionär i Nynäshamn

shopgirl75
0

Hej Raringen!

Blir du sämre när du äter mer kolhydrater? På vilket sätt?? Som det ser ut så ligger ju ju på ungefär det samma kolhydrat intag som jag på dina genomsnitts dagar.

Hur mycket fett och protein äter du då? På Rivstarten ska jag ju lägga in allt sånt i staplar, så det är mycket mätande och pysslande…

Kan återkomma med hur mycket protein och fett jag ska äta på en dag.

andreas0
0

#2, Välkommen hit! jag äter mellan 10g och 20g per dag. Vilket kommer ifrån en del stekt lök, ett par dl. grädde, lite lever, och eventuellt ett salladsblad någon enstaka gång.

shopgirl75
0

Hej Margareta

Vad lägger du dina kolhydrater på? Är det grönsaker?

shopgirl75
0

Ni blir inte dåliga av allt fett, alltså blir inte magen dålig?

Normalt sätt bilr man ju dålig av fett, tex i en för fet pizza, eller i Mc  mat, men det är kanske kombinationen som gör det?Fundersam

andreas0
0

#8, Tvärtom så är det många som blir bättre i magen när dom slutar med fiberrika spannmålsprodukter.

Pizza och hamburgare om något har väl massa kolhydrater i sig, så du kan knappast jämföra dom med vad vi äter. Snabbmat är dessutom full av onaturliga transfetter vilket vi inte äter.

greensis
0

Jag äter ungefär som Raring, mellan 10-50g/dag och tillhör de relativt liberala, kanske därför att min hälsa tillåter det. Äter jag i överkant under en längre period, och om jag låter spannmål ingå i min kolhydratbudget, blir min astma sämre igen.

Mina kolhydrater kommer till största delen från grönsaker, lite rotfrukter enstaka dagar, kanske 1 frukt/vecka. Några kolisar från vispgrädde, creme fraiche och liknande. (Rör dock inte magrare mejeri än kaffegrädde mer än i undantagsfall)

Jag tål fett bra, men äter jag över en deciliter rent kokosfett per dag kan magen bli lite lös…

Fabricati diem, pvnc!

shopgirl75
0

Enligt gi ska jag äta ca 136 g fett per dag och 161 g protein.

1670 kcal per dag om jag inte motionerar blir det.

Stämmer detta oxå med vad ni äter, eller blir det förändringar här gentemot hur ni äter?

Raring
0

Jag brukar ha en energi%fördelning på runt 70% fett, 23% protein och 7% kolhydrater. Brukar landa runt 1800-2500 kcal. Kolhydraterna kommer främst från lök, keso, grädde, creme fraiche, ägg och ost för min del. (Och choklad de riktigt dåliga dagarna…)

När jag äter för mycket kolhydrater blir jag skakig, mår illa, rastlös, får halsbränna och blir sötsugen. Håller jag mig under ca 35 gram försvinner de symptomen. 

Och nej, man blir inte dålig i magen av allt fett.

greensis
0

#11 Nej, de flesta här äter minst lika mycket fett som summan g protein+ kh, eftersom du skrev att du skulle äta 36g kh, skulle det bli ca 200g fett. Fast det är inte alla som räknar särskilt exakt. Sedan är det lite mer protein än vad som brukar rekommenderas här, dvs 1-1,5g/kg kroppsvikt.

För att få i dig 161g rent protein behöver du äta ca 800g kött på en dag - eller menade du 161g kött? Det är inget större problem om du inte har dåliga njurar, det brukar balansera sig över tiden.

Så länge proportionerna är bra och du blir mätt är inte kcal ett intressant mått i första läget.

Fabricati diem, pvnc!

dufva
0

Hej och välkommen shopgirl75

GI och LCHF är besläktade med varandra.

Båda kosthållningarna har identifierat att något är fel i det sätt vi konsumerar kolhydrater.

Sättet vi angriper problemet är ganska väsenskilt

GI fortsätter att äta kolhydrater i nästan samma utsträckning som tidigare men väljer kolhydrater som tar längre tid för kroppen att bryta ner.

Vi LCHF:are tror inte det räcker med det i synnerhet inte om man redan har en skadad ämnesomsättning, har en betydande övervikt behöver bli av med ett sockerberoende vill bota en dålig mage eller kanske bli av med en autoimmun sjukdom.

Då krävs det att man verkligen strävar efter att dra ner på kolhydraterna säger hej då till sädesslagen och slutar äta konstgjorda fetter.

För att uppnå normalvikt och optimal hälsa krävs att vi ger kroppen bästa möjliga förutsättningar, med  en kost rik på näringsämnen byggstenar och hälsosamma fetter istället.

shopgirl75
0

Hej Grensis

Väldigt intressant, jag äter just nu oerhört mycket kött, men det lät ju oerhört mycket när du la fram det så. Men jag har idag ätit 6 ägg plus 200 g kyckling och säkert 150 g fläsk karre…..

Så som jag ser det är det här den stora skillnaden ligger. Jag äter mycket mer protein på en dag och mycket mindre fett….

greensis
0

#15 Som du ser om du klickar på min avatar har jag GI-bakgrund, så jag har testat både tallriksmodell, GI och LCHF.
Jag går ned i vikt och mår bättre med GI än med reguljär kost MEN det går ännu lättare med ännu större hälsovinster med LCHF.

Nu har jag inte särskilt många kilon att plocka längre, men eftersom mina hälsovinster har varit… övertygande tänker jag inte byta tillbaka. Förutom fettet i livsmedlen äter jag mellan 0,5-1dl rent fett per dag i form av smör och kokosfett(ev lite oliva & raps), en gissning alltså. Kan nog bli mer enstaka dagar, mindre andra. Men jag löp- och cykeltränar 3-5 dagar i veckan, också.

Jag äter gärna kött, men jag är en nätt modell, och klarar mig bra på en 350-500g kött&ägg per dag, även om det är gott med mer ibland.

Fabricati diem, pvnc!

Majen
0

Hej och välkommen hit!

Tycker absolut att du ska köra på LCHF för hälsovinst och viktminskning…..

GI tillåter alldeles för mycket kolhydrater i sin kost, en personlig åsikt.

Ett tips är att läsa GI Noll av Sten Sture Skaldeman, den boken var verkligen en aha-upplevelse för mig!!

Lycka till!

Wenn
0

Välkommen hit !

Kolhydraterna ligger på 15-20/dag för mig

Skaldemans GI-0 är jättebra läsning med råd för 50+ 25+ och 10+.25 + är väl något för dig.

Lyca till !Glad

Tilda-T
0

Välkommen shopgirl , jag försöker ligga så nära noll i kolisar som jag kan men det beror på att jag har diabetes och har slutat med sprutor, minsta avsteg så måste sprutorna fram igen!

Jag hör till dom som inte tål hur mycket fett som helst utan måste vara lite restriktiv med smör, däremot går det bra med cocosfett. Har också kommit på att om jag äter ostrullar med fett i så tål jag smöret bättre, måste vara ostens stoppande verkan.

Vi är alla så olika, man måste prova sig fram till en modell för ätande som passar just dig, lycka till och hoppas det onda ger med sig i första hand!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Adur
0

Hej och välkommen!

Jag har nyss börjat med LCHF och eftersom jag egentligen inte mår dåligt eller har särskilt mycket övervikt, är jag ganska liberal. I snitt äter jag väl sisådär 50g kolhydrater om dagen. Det brukar vara runt 10% av mitt energiintag.

Just nu räcker det bra för mig men vem vet, jag kanske krymper ner det med tiden? Man blir lätt inspirerad till det här… Skrattande

Mervi
0

Välkommen hit.

En vanlig dag äter jag ca 20-40 gram kolhydrater, mina kommer från grönsaker + mjölkprodukter. Proteinet hamnar mellan 60-90 gram, lite beroende vilket kött eller vilkenfisk jag äter. Och fettet brukar ligga 120-140 gram.

Önskar dig lycka till! Och att din mage fortsätter att bli bättre och att du får hjälp till smärtkänsligheten.

shopgirl75
0

HEj och tack alla för era svar!!!

Jag har läst allt och försöker lära mig så mycket som möjligt av det
Skrattande 

Eftersom jag redan dragit ner så mycket på kolisarna (utom idag när jag fullständigt fick fnatt och åt bröd…) så ligger jag ganska nära lchf, men jag måste få ner proteinet och upp fettet.

Ska vänta med att ändra allt helt tills jag läst GI noll.

Men som sagt var lever jag redan nu på lite kolhydrater och jag är SÅ TRÖTT, och det är ett jätte problem. Pga sjukdom har jag redan jätte problem med trötthet och kan bli närmast apatisk. När nu denna "dieten" gör mig så extrem trött så håller jag på att bli galen!!!

Fundersam

andreas0
0

#22, Det är helt normala omställningsproblem. Det tar inte så lång tid för det att gå över, 2-3 dagar för dom flesta, lite längre för några.

shopgirl75
0

Jag har hållt på i en vecka drygt och jag tycker tröttheten blir bara värreFundersam

Sinain
0

Jag var jättetrött, helt orkelös och höll på och svimmade under mina kampkonstträningspass (orkade kanppt gå ens), ca 1 1/2 - 2 veckor när jag började med LCHF. Nu har nog kroppen ställt om sig (efter ca 3 veckor) och jag är hur pigg som helst. Var ute och sprang idag - inga problem.

Mitt råd är att ge det några veckor.

Ett ytterligare råd är att se till att du äter tillräckligt mycket. Jag gick ner 3 kg den första veckan och ett till den andra och då kan det vara lätt att bli lite euforisk över det, men ät ordentligt och slarva inte med fettet, så ska du se att det nog blir bättre.

Lycka till!

Margareta
0

Mina kolhydrater går till kaffe med grädde, grädde/creme fraiche i maten och ovanjordsgrönsaker oftast.

Något undantag kan vara några bär (hallon) eller nåt sånt - fast då överskrider jag nog 15g

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Välkommen hit!

Inte tycker jag 200 gram kyckling och 150 gram karré är "oerhört mycket kött", tvärtom! Låter helt normalt, det blir ju ca 50-60 gram protein och är antagligen t.o.m lite i underkant.

Jag äter ca 10-15 gram kolhydrater/dag, resten räknar jag inte så mycket på. Äter så jag blir mätt, och är köttet magert så lägger jag till fett i form av smör, grädde, creme fraiche etc. Kolhydraterna kommer främst från ägg och grönsaker som har ett lågt kolhydratinnehåll.

Har du läst foldern som finns på startsidan om LCHF? Där finns en hel del info om vad LCHF innebär. Lycka till!

shopgirl75
0

Idag har jag mått lite bättre… hoppas hoppas att det vänder nu!!

Men jag har liksom inte hunnit få i mig allt jag borde idag, ska sätta mig och äta mer nu, halv 10 på kvällen…hm , det är ju inte så bra, ska ju helst inte äta nått efter kl. 7 på kvällen… men gör jag det inte så stannar mat intaget väldigt lågt…

Vet inte vilket som är värst, att inte få i sig tillräckligt med mat, eller att äta mat sent…..

Aniara4
0

Är man hungrig ska man äta, oavsett vad klockan är, tycker jag. Man kanske inte behöver äta värsta brakmiddagen direkt innan man går och lägger sig, men att äta för lite är helt klart värre.

Själv har jag just ätit en smaskig omelett med några små baconbitar och lite haricots verts. Smörstekt, förstås. Mums!

Maia
0

Håller med Aniara. Om du är hungrig ska du äta, även om det är på kvällen. Men om du är mätt ska du strunta i om dina siffror är "för låga".

Om jag är hungrig sent på kvällen brukar jag äta några rullar ost och kanske 7-8 nötter. Det brukar räcka för att täppa till hungern. Det är ju ibland svårare att somna om magen jobbar med en trerätters måltid.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

SvartKaffe
0

Att äta när man är hungrig borde väl vara det mest naturliga, oavsett vad klockan säger.

Är inte det där med att inte äta sent på kvällen en myt precis som 6-8 skivor bröd om dan? Hur skulle det se ut om Svensson satt till bords mellan 20-22 på kvällarna som man gör söderöver…. Säkert med vin till maten… skratta, prata och ha roligt… huvva!

[Karro]
0

Välkommen hit Glad

shopgirl75
0

Återigen tack för alla era kommentarerSkrattande

Är så glad att jag hittat hit!!!!!!!!!

Kram och tack till  er alla!!!!!!