Ofta, sällan, mycket eller lite
Är det någon skillnad i att äta mycket och sällan eller lite och ofta?
Om man alltid följer kroppens signaler och äter när man är hungrig så kan det ju skilja sig ganska mycket i mängd och längd mellan måltiderna. Men jag följer tyvärr inte alltid kroppen av flera olika orsaker. Ibland så äter jag i förebyggande syfte och andra gånger så hinner jag inte äta.
Så, vad tror ni är det bästa - att småäta lite nu och då eller att äta rediga portioner för att stå sig länge?
Hm, jag skulle vilja svara att det är individuellt men… jag har ingen aning.
Jag själv slarvar nog en del, jag skippar frukosten ibland och äter inte alltid 3 gånger om dan.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det undrar jag också! Om jag äter mig jättemätt till frukost, behöver jag inte äta något mer förrän till middagen. Två mål på en dag, alltså.
Om jag däremot fjösar med frukosten och bara petar i mig lite grann, då är jag ordentligt hungrig redan till lunch… och till middag… och kanske på kvällen också.
Jag vet inte riktigt vilken ätmetod som är bäst!
Det viktiga är att äta sig mätt utan att bli proppmätt. Och att äta när man är hungrig.
Olika dagar kan kroppen ha olika behov. Är man trött, sliten, tränat hårt, varit sjuk och sängliggande mm kan påverka matbehovet åt olika håll.
Man får nog prova sig fram vad som passar. Håller med lehane att behovet varierar från dag till dag.
Äter man enligt tallriksmodellen är det bättre att äta ofta mindre och oftare, eftersom man då får en jämnare blodsockerkurva.
För oss som har fett som huvudenergikälla så är det inte särskilt viktigt, fett ger energi länge och stabil blodsockerkurva ändå, så vi kan gott kosta på oss att äta mycket och sällan, och spendera den extra tiden vi får över på roligare saker.
Det varierar från tid till annan, tror jag. De senaste dagarna har jag hoppat över frukosten och ätit rätt lite men ofta under dagen - och si, vågen tog ett skutt nedåt igen.
Om man tänker på det är nog oregelbundna mattider och matmängder det naturliga. Och en dag eller så alldeles utan emellanåt.
#5 Roligare saker? Vad är bättre än att äta? Särskillt nu med all god mat som jag inte vågade äta förr! ;-)
#7, Jag menade roligare saker än att stå och laga mat, diska, osv. hela tiden. Visst, att äta riktigt god mat är kul, det kan jag hålla med om. 
Det blir inte så himla rejält i portionerna när jag äter så blir det småduttande mellan måltiderna, så handlar det oftast om att förlänga hungerns ankomst någon timme eller så. Så även om du inte grundar med en rejäl måltid (jag tolkar det som att du menar en normal måltid) så går det att förlänga riktig hunger ganska lätt med väldigt lite. Den där faktorn att äta för säkerhets skull har jag märkt är strunt samma numera, även om jag haft med mig snacks för säkerhets skull när jag vetat om att jag skall vara ute länge, så hade inte ätits. Det har gått bra ändå.

Jag försöker äta ordentligt 3 gånger per dag - så står jag mig bra. Om jag tränar blir det nåt kvällsmål också.
Men jag kan klara mig utan mat längre - men det är ju onödigt… mat är gott
Jag håller med Andreas här - visst är det trevligt och roligt att äta, men det är ett himla meckande också. Ibland blir det bara en stressfaktor.
Personligen skulle jag föredra att lägga allt krut på två måltider - frukost och middag - och se till att de blir desto trevligare och mer genomtänkta. Sedan kan man vara nöjd däremellan och inte behöva tänka på mat. Det känns som om jag mår bäst de dagar när jag äter så. Men jag kanske lurar mig själv?
Man får väl experimentera lite och se vad kroppen tycker…

Jag tycker det är ganska bekvämt att äta färre måltider men då ganska rejält så jag står mig länge. Men det har kanske ingen större betydelse.
Tack för svaren.
Adur, jag äter så på helgerna, frukost och middag. På vardagarna är det frukost och lunch och lite ost el dyl på kvällen. Experimentera tills du hittar rätt!