Hård i magen av denna kosten!
Jag har alltid blivit hård i magen av fet mat därför kände jag mej tveksam inför denna kosten med allt fett! O nu är jag stenhård, det hjälper inte med linfrön… ätit ett päron idag vad ska jag göra liksom!
Fått kommentarer här att "med fett i kosten kommer tarmen sköta sej själv" men min mage fungerr inte alls så…stenhård!! Vad gör man?
Jag skulle säga: ät mer fett, helst kokosfett. Som jag förstår det så är det protein som man blir hård i magen av, kött och t.ex. ost, men rent smör och kokosfett tror jag inte du blir hård i magen av.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
linfröna…. behöver du dom verkligen? kanske värt ett försök att testa utan?

Hur länge har du hållit på?
Ett tips, som kanske funkar. Min mamma har samma problem. Nu har hon börjat dagen med ett snapsglas grädde, och fått diarré efter det. Det tycker hon är bättre än att vara stenhård.. ;) Hon har gjort uppehåll några dagar, men ska testa i morgon igen för att se om det verkligen beror på gräden
Hahaha va roligt det låter med "ett snapsglas grädde"
hihihi

Blir som sagt hård av grädde…o fett i maten men det måste man ju enligt kosten. Linfröna började jag med för jag var hård, men ingen skillnad av det…
Har varit hård i magen länge men blev STENhård av att börja med fett i maten.
Har inte provat kokosfett, vet inte hur jag skulle få i mej det…
För mig funkar det bra när jag äter cocosfett. Tar en tsk i varje tekopp o/el varm choklad, tycker det är jättegott. Lider nu när jag inte har ngt hemma!
Jag berättade förra veckan om min förstoppning som krävde en tur till akuten, trots laxermedel hemma.
Jag har känslig mage och upplever att jag fått det trögare sedan jag börjdade äta LCHF. Har sedan i tisdags kokosnötsolja i kaffet och i mat där det funkar, men känner ändå av att det är trögt.
Jag vill inte sluta äta på detta sätt utan försöker att hitta lösningar. Men håller med, himla jobbigt när det inte rättar till sig, trots försök. Vill inte få så ont och jobbigt som jag hade sist. Har sviter av det än!

Men fett i teet vet inte alltså låter uräckligt…
Åt lite smör nu men fick linda ost runt om för det är ju sååå äckligt…
Inte kul att äta om man tycker att det är äckligt, förstår dig. Jag har mina stötestenar när det gäller mat, det har vi väl alla.
Tyckte att det lät jätteäckligt m cocosfett men eftersom jag är tedrickare så testade jag i teet o det blev jättegott! I varm choklad är det rent av underbart gott (nu talar jag om det kallpressade som smakar cocos)…så man ska göra som jag säger till mina barn; prova först innan du säger ngt…men det är inte så lätt alla ggr! Hoppas att du får ordning på maggen!
Trodde också att det skulle smaka vedervärdigt att ha fett i teet, men det blir liksom… gott!
En liten tesked att börja med, så rör du om ordentligt så att du ser de små fettpärlorna på ytan. Så får du mjuka fina läppar på köpet när du dricker det!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag gillar inte kokosfett i varken kaffe eller te, men jag tar det med en sked som det är eller blandar i varmt vatten och dricker snabbt. Det är olika vad man gillar.

men vad är skillnaden på kokosfett o kokosolja? Var köper man oljan? Smakar fettet ngt?
Har "bajjat" nu iaf. skulle lämna ett avföringsprov idag o inte så hård idag men den första klumpen är hård som en sten så när den kommit ut är det fritt fram? Varför blir det så? Det är väl inte mkt o göra åt…
#13 En anledning till cementploppar kan vara att man lätt glömmer att kompensera för det vatten man tidigare fick i sig genom maten.

Hrm… jag som dricker så mkt vatten o få springa på toaletten hela tiden…
Kokosfett och kokosolja är samma ska (kärt barn har många namn).
Du har ju nyss lagt om kosten och då kan man få problem. Dina tarmar är vana vid en stor mängd skräp "fibrer". Denna mängd gör att tarmarna har mycket att arbeta med men förstör samtidigt tarmens naturliga signaler och tarmfloran. Nu när du äter mat som till största delen tas upp av kroppen stannar restprodukterna kvar längre och packas ihop. Tyvärr finns inget riktigt bra sätt att bli av med problemen.
Antingen får du göra en mer gradvis övergång till LCHF (alltså äta mer skräp igen) och samtidigt öka på fettet eller så får du anpassa kosten med att ta bort sånt som ger hård mage och öka sånt som ger lös.
Kokosfett har en dokumenterat lösande effekt men jag vet inte hur mycket man måste använda. Det kanske är individuellt men jag skulle föreslå att du byter ut allt fett du använder till kokosfett. Får du diaree av det så vet du två saker: förstoppningen är borta och kokosfettet funkar. Sen är det bara att byta ut en del av kokosfettet mot smör tills allt normaliserar sig. Vid 2000kcal om dagen behöver du 155g fett, en del av det kommer från kött men resten bör isf vara kokosfett.

Jag har gjort en jätteförsiktig övergång på 2 v äter ff ett knäckebröd juice osv för jag vet att jag är SUPERkänslig men det hjälpte tydligen inte. Eftersom jag är så superkänslig är nog risken att jag får diaree om jag byter ut allt fett mot kokkos fett, får nog i så fall räcka med en enda tesked till o börja med…
Sen är jag ju så van att ha STORA mängder avföring o nu kommer så lite ut det är med en omställning. Har ätit en massa blåbär idag i fil o youghurt får se hur magen reagerar på det. Köper kanske lite kokkosfett idag o tar lite ikväll…
Sluta med osten, det är många som upplevt hård mage pga ost.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Men äter ju knappt ost! igår åt jag ett par skivor men varken fre el lö åt jag ost ALLS!! De andra dagarna har jag ätit kanske 2 skivor…kan det verkligen vara boven då?

Ta också med i beräkningarna att man inte alls behöver springa på toa lika ofta med den här kosten som med normalkost
Många förväxlar det med att man är hårdare i magen.
Jag tycker du ska prova med kokosfett nu direkt.
Det räcker bra med "silverpaketen" från butiken för att konstatera om det hjälper.
Du skriver att smör är äckligt??
Det är helt nödvändigt att man gör sig av med gamla fettfobier man har om det här ska fungera..
Jag tycker också att du ska våga köra helt utan fibrer och med högfett ett tag för att testa det här fullt ut.
Skulle det nu vara så att det ändå inte funkar för dig går det alltid att ändra på kursen sen.
Ett tillskott av ett par matskedar dolomitkalk från hälsokosten är naturligt laxerande under en övergångsperiod så det kan vara värt att testa

Smör är URÄCKLIGT om det är kallt, tycker jag. Klarar inte den vaxiga, feta känslan…
Rumstempererat eller smält är en helt annan upplevelse, lent och fylligt!

#17 Poängen var att maten skulle vara laxerande istället för stoppande och så kan du reglera utifrån det. Lös i magen är irriterande, hård i magen är smärtsamt och farligare för tarmarna.
Smör luktar mer när det är varmare än kylskåpskallt så om det är lukten du inte gillar, ha det i kylskåpet, är det konsistensen du inte gillar, ha det på köksbänken. Annars är ett bra alternativ Bregott. Inte bara smör men mycket fett och luktar inte lika smörigt.
#19 Det var bara ett tips eftersom du precis skrev att du ätit ost, kanske i tron att det var fett och skulle ge dig lös mage.
Jag kan ju inte veta exakt vad du ätit…eller hur? 
Många har berättat att ost ger dom hård mage. Har du problem med det så kanske du ska testa utan ost?

Om du vill kan du testa svavel. Finns i pulverform på hälsokosten och heter MSM. Det har fått min mage att fungera finfint.
Jag har ätit LCHF i snart två år och haft problem med hård mage (trots ett magnifikt fettintag) och, vad värre är, plötsliga förstoppningsdiarréer. Men med svavlet sköter sig magen som den ska och det är underbart.
Lycka till!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Du skrev att du ätit en massa blåbär !
Har inte så mkt problem med hård mage - men skulle jag drista mig till att äta blåbär kommer problemet med en gång - har testat åtskilliga ggr !

Vissa här på forumet säger att blåbärssoppa stoppar o naturella blåbär trycker på så det är tydligen olika
Vissa ger råd att ta det lugnt med övergången o fortsätta äta "skräp" för o förhindra biverkningar o vissa tjatar att jag måste börja äta kosten fullt ut för det ska fungera. Hur ag än gör tycker några att det är fel. men eftersom det inte är vikten som ska ändras nöjer jag mej med o ta bort potatis, pasta ris o bröd till o börja med…
Lika förvirrad blev jag idag när jag läste lite i GI-noll för han skrev att ska man inte ner i vikt o väger normalt ska man inte tillsätta ngt mer fett…
I den affären jag handlade idag hade de inte kokkosfett…
Ändå konstig kost om man behöver äta massa pulver o grejjer för magen ska fungera…

#26: Det är bara en del som får problem med magen, oftast under en övergångsperiod som jag förstått det.
Min matsmältning funkar t.ex. perfekt utan pulver och grejer, så länge jag undviker spannmål.
olandsfamiljen varför alla säger olika är för att denna kost fungerar olika för alla. skulle du börja jämföra skulle du inse att det inte är många som äter exakt lika….
#26 Tyvärr är det så att du måste prova dig fram. Du får en massa råd men det är bara DU som vet vad du äter, hur mycket och du som ser hur din kropp reagerar.

Jo det förstår jag mkt väl, men det är ju därför jag tar det försiktigt för jag vet hur känslig jag är…

Låter klokt att ta det lugnt och känna efter.
Fabricati diem, pvnc!

Verkar vara bättre i magen nu. Jag äter mkt creme fraische till maten o det är ju oxå fett o dessutom gott. Det kanske funkar med den typen av fett med för mej? Men blåbären o päronet gav nog med en skjuts!!

Grattis, vad skönt för dig!

Hoppas att du "kommit igenom" nu o att maggen sköter sig i fortsättningen! 

Tycker ff jag är för hård i magen. Äter massor av smör o creme fraische o har prövat coccosfett i teet men blir liksom ingen skillnad. Visst tömmer väl tarmen varje dag men det tar sån tid o är sååååå hård. Fett gör mej som sagt hård men kan ju inte äta ngt annat av denna kost…tanken på att alltid vara så här hård är oroväckande…

Har du testat att röra på dig tills du svettas varje dag?

Oj - läste att du hade IBS. Då ska man väl tricksa så lite med kosten som möjligt?
Jag har lagt till yoghurt till min meny och nu fungerar min mage bättre. Känner väl till cementklumparna. Föda barn är en baggis!
#26 du skrev:
Lika förvirrad blev jag idag när jag läste lite i GI-noll för han skrev att ska man inte ner i vikt o väger normalt ska man inte tillsätta ngt mer fett…
Du har nog missförstått skaldeman. Jag är rätt säker på att han menar att man inte behöver tillsätta fett om man inte vill om man inte behöver gå ner i vikt. Inte att man inte ska göra det, eller att det skulle vara dåligt på något sätt att göra det.
Hur märker du av din förstoppning? Gör det ont på något sätt? Tänk på att det är normalt med mycket mindre mängd avföring på den här kosten, så är det bara att du har märkt att det inte kommer ut så mycket så är det helt normalt och inte någon förstoppning. Många av oss går bara på toa 2-3 gånger i veckan. Detta beror på att kroppen kan ta upp mycket större del av maten, det är mycket mindre mängd som ska ut helt enkelt. Detta är inte farligt eller dåligt på något sätt, dom flesta av oss ser det som en fördel att inte behöva gå på toa så ofta och dessutom slippa gaser och liknande. Du kanske bara försöker tvinga ut det för ofta, fast du egentligen inte behöver gå på toa, och det är därför det är så svårt?
Men jag vet ju inte hur det är i ditt fall, du kanske har för hård mage, jag bara berättar så du inte gör ett vanligt nybörjarmisstag. Skönt att här att du tycker att det fungerar bättre nu i alla fall.

Alltså när jag är nödig då o det "trycker på" o jag går på toa, får jag knappt ut det som vill ut. Det är väl trög mage? Trycker o trycker o kämpar o kämpar försöker läsa en tidn ing men ibland har man inte tid o sitta på toa 15 min. liksom vill att det ska flyta på lättare…
Cementklumparna är dock borta (just nu iaf)…
#37: Välkommen hit för det första:)
Om det är så att man har IBS och inte mår bra på den vanliga standardkosten så kan man behöva förändra den. För många så har en kost med få kolhydrater men kanske främst fattig på fibrer, och med mer fett, visat sig hjälpa.

Jo det har jag förstått men har som sagt ALLTID blivit hård i magen av FET mat o fett så därför blir jag ju nu jättehård…precis som jag var rädd för. Så känslan att alltid vara bajjanödig kvarstår ju alltså, får inte allt liksom…tipset om mer smör/coccosolja fungerar alltså INTE på mej…
En väninna till mig med förstoppning, brukar starta dagen med en hutt olja av nåt slag.. Ungefär som någon tidigare skrev att de gjorde med vispgrädde.
Personligen är det kokosoljan som är effektivast på mig. För min man så är det kalk som sätter fart på magen.
Jag tror att det är lätt att man tror att man äter jättefet mat, för den är så otroligt mycket fetare än det man åt förr.. Sen kan det vara så att fettet tillsammans med viss mat ger trög mage som du upplevt..
Men fettet i sig själv, helt ensamt kan inte stoppa upp i tarmarna.. det går lixom inte.
Ett personligt exempel… Jag har aldrig blivit så kass i magen som när jag käkade fiterad mat (innan LCHF) magen stannade helt tills jag tillslut var tvungen att spy upp det. MASSOR med fett var det i den maten… blev inte alls så med magrare mat. På senare tid har jag dock kommit på att det var eg inte fettet som bråkade. Det var kombinationen av fett och stärkelserik mat - spannmål. De två tillsammans bildade total blockering.
Sen upplevde även jag att det kändes som att jag behövde gå på toa i början, men det kom lixom inget. Jag trodde verkligen att jag var hård och hade förstoppning, men så småningom när tarmarna läkte lite och lugnade ner sig så försvann den känslan.. och nu känner jag bara att jag måste gå när jag verkligen måste.. Inte när tarmarna trodde att det var dax…
Hoppas verkligen att det ordnar sig med din mage… Var inte rädd för fettet, kanske fundera över vad man blandar det med… Visst man kanske får ta smällen att vara lös en dag eller två… men då vet man vad man ska ta till om det verkligen fastnar igen…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ush o fy för strul med magen, jag känner värkligen med dig fast jag egentligen är mer van vid problemer på helt andra sidan av skalan utan att vi går i detaljer.. jag med fick stora problem helt i början när jag va lite för strikt för min mage, så man måste bara hitta en bra balans.- I värsta fall fins nåt som heter laktulose på apoteket som är laxerande, men vi får ju hoppas du kan hitta en bra balans i din kost så du släpper sådana åtgärder.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#42: Jag kanske skrev luddigt, men mitt svar i #41 var menat till #37 (alltså till ErikKato:)

Jag äter massor av olivolja på grönsaker så det rinner om dem även om det är superäckligt, liksa så smör i skinka o salami osv o grädde men… o kokkos olja prövade jag i teet några dar men precis lika hård. Superont det trycker på men svårt o få ut det…
Så för mej är det så att denna kost ger blockering… var bättre när jag trappade ner o åt knäckebröd till frukost, och resten lchf då var magen perfekt …
Jag får också diarré av grädde (i kaffet) på morgonen, vilket ibland är väldigt olämpligt: om man precis har bråttom ut genom dörren för att skjutsa barnen till skolan och så bara "måste" på toaletten först…!
(Skrev just i den andra "hårda" tråden också…)

ja lustigt vad man reagerar olika, jag blir hård av grädde…
Men om din mage var perfekt- även på "IBS-fronten"- när du åt knäckebröd till frukost, varför fortsatte du inte med det?

Jo visst men får rådet här att fibrerna förstör magen o gör mej hungrig… så förvirrad värr…

Du kanske äter för MYCKET fett?
#41: Tack!
Det du med IBS måste använda som "barometer" är ju hur dinmage mår- om du får symtom från den eller ej. Om din mage mår bra, utan gaser och kramper etc, på en knäckebrödsmacka på morgonen så kanske du måste gå på vad du känner? Ett annat sätt är att du äter fet, 10% yoghurt med linfrö på till frukost, då får du fibrer i dig. Gärna med ett par kokta ägg till det:)

En del med gaser och problemmage känner sig hjälpta av Aloe Vera-juice. Själv tycker jag den smakar riktigt illa!

min mage slutade gasa osv bara jag tog bort ris, pasta o potatis… problemet är att jag inte blir mätt på yoghurt på morgonen innan åt jag det med linfrön.
idag var magen jättebra…hrm… vad åt jag då?
Men jag tömmer en rejäl laddning varje dag trots lchf kost hrm…
Jag hade också problem med magen i början. Men det går över. Som andra har sagt, mer fett hjälper nog (är det riktigt akut kan du ta Microlax till hjälp). Ekologiskt kokosfett i kaffe och te är bra, man vänjer sig snabbt. Och grädde. Börja dagen med en liten pannkaksomelett med massor med vispad grädde och lagom mycket hallon. 
#54 hoppas det är omställningsproblem som börjar ge sig. Håller tummarna.
Annars håller jag med magma, du får känna efter hur just du mår av maten. Även om någon påstår motsatsen så är det ditt mående som gäller.
Här är vi över 3000 medlemmar med olika erfarenheter som vi skriver om.
Lycka till!

MM tror att det var bra att jag äter lite MINDRE fett o så har jag ätit en finn crisp om dagen i 2 dar…lite fibrer gör nog inget…
olandsfamiljen: Jag tycker att du ska fokusera på vad du mår bra av. Om du verkligen mår dåligt av LCHF och om du mådde bra på vanlig kost, då är mitt råd absolut att du ska köra det du mår bra av.
Jag är precis raka motsatsen till dig, när det gäller erfarenhet och magproblem men det viktigaste är att man äter sånt man mår bra av.

Detta brukar jag rekommendera för att undvika förstoppning:
Rejält med vätska, t.ex. vatten med citron, även mellan målen.
Cole-slaw gjord på råriven vitkål (använd osthyveln) blandad med 10% turkisk/grekisk yoghurt gärna 3 ggr om dagen.

jennix: om du anser att en frukt i v eller nått knäckebröd ibland är oförenligt m denna kost så får det stå för dej … men jag tror inte alltid att jag behöver vara så strikt o sen tvivlade jag på att min mage skulle klara aå mkt fett o lite fibrer redan innan jag provade o fick ju rätt så jag känner nog min kropp bäst men jag vill ändå ge det en chans för jag slipper ju ändå gaser m.m. men vill ju inte vara förstoppad heller. Mer fett hjälper ju inte mej så LITE fibrer är nog ok, o det har jag även hört här o i böckerna jag läst. Men bara för det behöver jag väl inte stunta i lchf kosten helt?
#60 Det jag skrev var: lyssna på din kropp. Min tolkning av det du skrivit i flera trådar är just att du inte mår bra. Kanske har jag tolkat fel då, det är ju inte lätt att veta vad alla andra äter.
Det finns flera här som äter frukt o bröd, även om jag inte gör det. Alla gör vad som passar dom, vilket jag trodde att jag skrev i min kommentar också.
Så hur du fick det till att jag sa att frukt och LCHF var oförenligt förstår jag inte…
Exakt vad man definierar som LCHF är i mina ögon inte bestämt av någon, och jag tänker heller inte definiera det själv - jag har aldrig påstått att LCHF inte kan innehålla lite frukt o bröd. Det är inte jag som hittat på begreppet LCHF…

Det finns de som klarar att äta lite av varje, lite stryknin och lite arsenik..
Men väldigt många som inspirerats av media senaste tiden att prova LCHF mår väldigt dåligt och blir besvikna. De vet inte vad kolhydrater är och blandar en massa smörja. Visst, man kan säkert banta på vilken smörja som helst men vill man uppnå de hälsoeffekter, den eufori och balans man når när man är i ketos kan man inte hålla på att blanda. Det är en omställning att byta från att vara sockerbrännare till att vara fettbrännare. Gör man det halvdant och byter upprepat fram och tillbaka så upplever man bara omställningsproblemen.
Tvärtemot många andra tycker jag därför att man skall starta väldigt strikt så man slipper utdragna omställningsproblem. Sedan kan man testa vad man klarar att utvidga kosten med utan att få problem.
Att äta strikt innebär för mig anti-inflammatoriskt dvs. både att man äter lågkolhydratinriktat, undviker fiber baserade på frö och fröskal, undviker fetter och oljor med högt omega-6 innehåll samt undviker alla livsmedelstillsatser - inga E-n och att man försöker äta mer animaliskt omega-3 fett t.ex. fet fisk.

Jag skrev ju att jag får fart på magen med en frukt ngn gång i v o att magen inte var sååå hård innan jag slutade med knäckebröd o så fick jag höra att jag inte åt lchf då?
Starta väldigt strikt passar inte de känsliga…. o enligt många så får man omställningsbesvär har man slutat för tvärt o behöver ta det lugnare med omställningen.
Har ff svårt o bli mätt på denna kost. Åt en stor omelett med grädde o ost, skinkrullar o salamirullar med bregott, men känner mej redan sugen efter 1½ timme…
Till maten har jag mängder med smör o minst 1 dl creme fraische o majonäs men blir snabbt hungrig. igår åt vi lax som är fett o ändå massor av fett men blir ändå hungrig snabbt. Börjar bli tröttsamt faktiskt…

#63 Om du lägger till en djup tallrik med cole-slaw till varje mål och dricker mer vatten så kommer du vara proppmätt och magen kommer att fungera.
#63 Vad blev du mätt av tidigare då?

vanlig mat gjorde mig mätt… alltså typ pasta o så…
tycker vatten triggar mer än mättar tyvärr…
Angående cole slaw har jag svårt för sånt med majonäs! gjorde en kall sås igår med creme fraische o lite majonäs, 1 tsk på 2dl cr. fr. är vad jag klarar i smaken. Eller har ngn ett recept på cole slaw utan majjo?

Om vattnet "triggar" så drick mer vatten - då är du ju törstig!
Gör cole-slaw på råriven vitkål (använd osthyveln) blandad med 10% turkisk/grekisk yoghurt eller creme fraiche. Tillsätt lite vispgrädde om du tycker den smakar för mycket yoghurt.
- Ingen majonäs det innehåller ju olja… omega-6
Vitkål är billigt och bra för matsmältningen. Är man sockerbrännare kan man uppleva att man får gaser av vitkål men det slipper vanligtvis den som är fettbrännare om man äter den med levande yoghurt.

jag brukar inte "gasa" av vitkål så det kan gå, dessvärre tycker jag inte det är jättegott men som oväxling…
Vattnet rinner bara igeom tar inte ens en kvart så får jag kissa så jag tror inte på mer vatten alltså… har precis haft ett vattenproblem här då jag blev så törstig så jag drack 10 glas vatten på kvällen min läkare sa till mej o sluta dricka så mkt så nu är jag försiktigare. Försöker dricka mkt i samband med måltid för emellan blir jag hungrig av vatten…
Cementklumparna är tillbax…aja aj aj…
Klarade mej utan mellanmål idag, läste en bok hela förmiddagen för att distrahera….få se hur eftermiddagen går…

Jag tror du ska gå tillbaka till den kost som fungerade för dig om du blir så dålig av den här. Det som är bra för en del behöver inte vara bra för alla! Testa ät Quinoa vet jag! Dricker man för mycket vatten slår man ut ballansen i hela kroppen! Testa drick te på pepparmynta (blir mer gas uppåt då)!
#69 Hon blev dålig av den andra kosten också så det bästa vore ju att hitta en balans. Men visst, Quinoa är inte helt fel…
#68 Du kanske skulle må bättre av lite mer GI men vara extremt noggrann med kolhydratkällorna. Vet du mer exakt vad du blev dålig i magen av förut?

Nej blev som sagt mkt bra av denna ksot de första 2-3 dagarna o då åt jag "vanlig" frukost, men blev ju hungrig snabbt då med. Funderar på om jag ska äta knäckebröd ibland eller mer frukt men gasar nog av frukt hrm…
Pasta o pannkaka/våfflor, kroppkakor, pizza, smörgåstårta blev jag nog sämst av…mjöl då kanske? och bananer…fika bröd..
Det finns ingen annan genväg än att prova sig fram - eftersom vi alla är olika. Vi kan bara ge goda råd - inte komma med lösningar åt varandra.
Numer pensionär i Nynäshamn

Provade cole slaw till maten idag som skulle mätta bra åt 2 dl, o den inneehöll hel creme fraiche, biffar till med grädde o ägg, o gräddsås, men hungrig ÄNNU snabbare…blir tokig!!!
1½ timme efter var jag tvungen o koka 2 ägg o sen åt jag ett par skedar fruktsallad med keso som dottern åt… men är ändå inte nöjd….usch vad tröttsamt hatar o äta tillslut när man ändå inte känner sej nöjd…usch…
Ingen annan än du kan känna hur du mår och vad du mår bra på! INGEN…
Vi försöker hjälpa med vad som funkat för oss… funkar det inte för dig måste du hitta en egen väg.. Så jobbigt är det,.
Hoppas du hittar nåt som funkar.. Att ha ont i magen är inte kul.
//Ida

mår o mår, men stark hunger… idag är det dock lugnare…
Kan du skriva upp exakt vad du äter och vilka mängder under en dag ? Det är jättesvårt att veta varför du inte blir mätt.
Äter jag fet mat så blir jag jättemätt och håller mig i 6-7 timmar utan vidare.
Har ej läst hela tråden, men det jag har vet är att kolhydrater innehåller vatten, så när man börjar med lågkolhydratkost måste man dricka mer vatten.
Mätt blir man när man äter långsamt, tuggar noga och kanske väger upp maten och s a s "vet" att man är mätt när man ätit det man planerat.
Sug fast man inte äter kolhydrater kommer ofta av att man har magkatarr. Även en mild katarr ger sug som man kan uppleva som hunger.
hejsan venuseva. Hur har du det?
Tack bra, Mervi. Ville skriva i min tråd men verkar inte tillhöra den gruppen längre.

Jag tror det kan vara att jag äter lite fort kanske…men här kommer min dag;
frukost kl. 7; omelett på 2 ägg, ½dl vispgrädde o 1 msk smör, 2 msk philiadelphiaost på, 4-5 salamirullar med bregott, 4-5 ostrullar med bregott. vatten o grönt te
lunch kl. 12; felix färdiga fisksoppa + 1 dl hel creme fraiche o 2 kokta ägg, vatten
fika kl 14.30; te med coccosfett + 2 ostbitar
middag kl.17.30; en stor bit stekt kycklingfilé med ½ dl gräddsås, 2 dl cole slaw gjord på hel cremefraiche, 1 dl grönsallad med rädisor, vatten. halvt litet päron till efterätt…
fika kl. 21; ½dl hallon, ½ dl keso, en näve osaltade nötter , te med coccosfett, vatten
Vatten mellan målen med såklart! Idag ganska mätt faktisk börjar kanske vänja mej, men otroligt sugen idag, därför blev det hallon till kvällen

Du äter ungefär samma mängd som jag äter en dag när jag kört ett tufft träningspass, fast jag äter "tyngre" mat till lunch och har ost eller äggmjölk till nattmacka. Träningsfria dagar är jag inte alls lika hungrig. Jag tycker att det är mycket mat men inte extremt.
Det finns detaljer som jag skulle peta i om vi ska jaga kolhydrater, men jag vet att du har problem med magen och inte har velat släppa alla.
Fabricati diem, pvnc!

# 53 Då det finns så många Aloe Vera-juicer eller ren gel är det svårt att säga att det smakar illa. Samtliga smakar på sitt sätt. Dessutom är de smaksatta på olika vis. Jag vet att den trekantiga flaskan av många uppfattas som sträv, men varför dricka den? Det finns ju många andra (bättre?) märken att använda.
#61 och #69 Jag instämmer. Jag har också uppfattat det så att olandsfamiljen har drabbats av sååååå många problem att det kanske är bättre att avbryta LCHF-försöket och återgå till kost som olandsfamiljen mår bättre av. Det är inte meningen med LCHF att man ska vara hungrig och plåga i sig sånt man inte tycker om.
Ville bara säga litet om hård mage. Jag brukar ta ett stolpiller och försöka hålla det så länge som möjligt. Till slut brukar det lösa upp det hårda och man får gå på toan. I många år åt jag loppfrö (svarta) med Kefir på morgonen och tyckte inte jag kunde leva utan dem. På resa hade jag med mig små portioner i fickan till hotellbuffen. Nu prövar jag en "hutt" grädde på fastande mage varje morgon. Får se hur det går.
Det med hungern upplevde jag som mest i början. Efter ett tag gick det över. Idag har vi Baby Bel ostar och mini-ölkorvar i bilen i.st.f. annat skräpgodis. Vet inte hur det blir när det blir varmare. Kanske inte är så bra med ost och korv liggandes i solvarm bil!!!

Jag säger ju att jag äter mkt! Jag tror nog att hungern är på g o lugna sej. Vet inte varför vissa här håller på o skriver att jag ska sluta med denna kosten? Bara för jag inte blir mätt nu efter 2-3 v. o är hård i magen, eller vad? Vad jag förstår är det övergångsbesvär som jag vill ha tips o bota. Dessutom börjar jag lära mej hur jag ska äta för o bli mättare även om jag kräver mkt mat för min storlek. Som jag skrev denna dag var jag ganska mätt förrutom på kvällen då suget sätter igång vid tv´n…
greenis; tar gärna mot tips som kan förbättra…
tror kan detta bli bra till slut :)
Jag läste igår en sida om magnesium som i stora mängder har laxativ effekt. Om man hade brist på magnesium var bästa sättet att hitta sin "lagomdos" att öka intaget av magnesium dagligen tills avföringen var "lagom" hård, stannade man inte så blev det diarré av ökade doser.
Det var bara en av effekterna av magnesium. Det behövs tydligen även för att kroppens energifabriker, mitokondrierna, skall fungera optimalt. Kanske borde de som har en trötthet som fortsätter längre än den normala övergångsperioden också testa extra magnesium?
Det där att man känner sig extremt hungrig i början av LCHF kan ha med tarmfloran att göra. Om man har magen full av till exempel svamp, som plötsligt får en annan diet, avger den andra toxiner än vanligt. Svampens syfte med det är förstås att få värddjuret att äta sådant som svampen vill ha. När man sedan svält ut svampen kan samma svidande hungerkänsla komma tillbaka om man äter kolhydrater igen.
Det är inte hunger egentligen, det är ett svidande, svart hål som känns som om magen är fullständigt tom - men det är inte sant. Prova att vara utan fast föda i 48 timmar så märks skillnaden
. Riktig hunger känns faktiskt inte så!
Det låter helt lagom med maten, jag äter nog mindre och är mätt. Inte lätt att veta vad som gör att du inte blir mätt.
Om du vill veta mer om svampen som Gronstedt skriver om i #86 så kan Du googla på "Candida albicans" - det beter sig så.

usch… blir nojjig av det ska inte läsa om svampen tror jag!
Jag blir även nojjig nu att jag äter för MYCKET o kommer gå upp i vikt?! Men då hade väl vikten börjat stiga redan? O det har den inte…
Känner att jag öser på massor på tallriken o knappt orkar äta upp, men det är för o klara mej länge o jag gör det nu längre o längre. Inga mellanmål/fika alls idag, bara rent te o vatten när jag jobbade!! Men några hallon får jag nog i mej ikväll men det är bara för det är så gott! ;)
Stiger inte vikten så äter du inte för mycket. Skönt att du klarar dig utan mellanmål nu. Det är klart ett framsteg. 

Men alltså försvinner svamparna av sej själv med denna kost tro? (om jag nu har det) Fick ju sluta med probiotika för jag blev så hård i magen av dem.
Innan jag började med denna kost hade jag äcklig beläggning på tungan om mornarna… men det är bättre nu. . värre på kvällarna ist.
Svamparna försvinner av strikt LCHF - det finns inget som matar dem…
Exakt. De livnär sig på socker, dvs kolhydrater.

Så om man fuskar med några godisbitar på helgen kan de leva kvar?
Jepp.
..och då sätter de in överlevnadsstrategi nr 1: Dvs mer sug… och ännu starkare problem än man hade innan… (om man kände av problemen innan vill säga).
Jag är glad att det börjar lätta för dig… Verkligen jätteglad. =)
//Ida