Enligt Dahlqvist..
Varför ska friska och smala enligt Dahlqvist äta mer kolhydrater om man nu blir sjuk och tjock av kolhydrater?

Men hur menar du nu? Det är väl bara så att när kroppen kommit i balans (att man bantat klart eller fått ordning på sjukdomstillstånd) så kan man i viss mån öka kolhydratintaget så länge kroppen inte svarar negativt för att inte få en allt för tråkig och ensidig kost. Man man stanna på 0 kolisar helöa livet om man har karaktär nog…Så har iallafall jag uppfattat henne och skaldeman.
Hon säger inte att dom ska göra det. Hon säger att dom kan göra det om dom vill. Men hon har aldrig sagt att det skulle vara dåligt att lägga sig på en lägre nivå.
Och även då rekommenderar hon att man inte går upp i så höga nivåer som t.ex. livsmedelsverket rekommenderar.

Jag tror inte det handlar om att man ska utan att man kan. Om man är frisk och smal trots att man äter kolhydrater så är man troligtvis inte så känslig utan kan tåla en del. Och att ställa om till lchf fastän lite liberalare än vad många av oss på forumet äter är ju en vinst i sig för de flesta utan att de för den skull behöver vara helt strikta.
Jag har också uppfattat det som ett sätt att inte skrämma iväg folk. Men det kanske bara är jag som tänker så 
Som jag ser det: de som är friska och har en vikt deras kroppar trivs med (vilket INTE alltid är samma som det man själv vill), då kan man äta mer kolhydrater MEN jag skulle fortfarande låta kolhydraterna komma från grönsaker. Eventuellt någon frukt ibland. Frukt är godis, inget man äter i mängder varje dag…
Det är dock en STOR skillnad på att äta som folk gör idag och vad Annika pratar om, när folks tallrikar består av mest spannmål och socker och plastmargarin. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag har intevjuat Dahlqvist, Litsfeldt och Kostdoktorn om huruvida LCHF passar alla
Jag (och även Dahlqvist) tycker att man ska höja upp kolhydrathalten om man inte mår bra av att äta väldigt lite kolhydrater.

#5 - Det där var en jätteintressant intervju att läsa. Spännande hur var och en tänker kring dina frågor, inklusive du själv.
Du har en bra sida Johanna. Varit inne där tidigare. Riktigt bra information och balanserad, resonerande, trovärdig sådan. Tycker mycket om att läsa där.

Det fanns in tråd om oss som inte äter så strikt enligt LCHF. Det är väl OK att äta en liten mängd av kolhydratrik mat om man inte behöver gå ner i vikt.
Jag äter nog LCHF light och har aldrig varit fettskrämd. Det kan bli en liten bit potatis för att få med den goda såsen och en liten bit bröd med rrejält med smör och t. ex. ost.
Hmm, jag tänker att det är stor skillnad på VILKA kolhydrater vi talar om.
Vill man äta mer kolhydrater så tror jag det är nyttigare att låta dom komma från grönsaker än från bröd/pasta/ris osv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
precis vad jag skulle säga Jennix!

Har för personlig del svårt att komma ur min första uppfattning när jag började läsa om LCHF. Den gjorde mig hoppfull. Att minska på alla kolhydrater skulle vara tillräckligt för både hälsa och viktnedgång, det var vad jag uppfattade att det handlade om. Därtill öka och byta till annat fett. Gjorde så. Inga små förändringar, utan påtagliga. Hoppfull och glad var man. Men har inte hjälpt, vet inte om det kommer att hjälpa på sikt (tänker på viktminskningen). När man sedan fördjupade sig och fick lära sig att man kanske i det närmaste helt måste utesluta kolhydrater för att få igång en viktminskning, då kändes det av och till tveksamt. Att minska kolhydratintaget radikalt lät bra, men att i det närmaste vara helt utan, det vet jag inte riktigt… Fast man fortsätter tro på det och är ännu med ute på banan. Det var Dr Annikas information jag kom i kontakt med först för att lite grann återknyta till trådstartarens inledningsinlägg.
En stundom ambivalent en.
#10 Att köra fakir, vilket jag tolkar du avser med "närmaste helt utesluta", är ju inte något man gör i längden, det handlar om en kortare period. Om man lider starkt av att inte gå ner i vikt, är det lite konstigt för mig att man inte tar den "uppoffringen" några veckor. Någonstas måste man vikta hur jobbig övervikten är för en och anpassa ansträngningen efter det. (Därmed inte sagt att du inte gör det, det är mer en allmän reflektion.)
I praktiken uppfattar jag inte lite kolhydrater som jobbigt, det finns mycket utrymme för grönsaker och olika påhitt, den uppfattningen har jag nu efter att ha vant mig vid att se de möjligheter jag har efter att ha varit storätare av både frukt och grönt och i början stundtals känt mig helt förvirrad över vad f-n jag skall laga till så det känns lite varierat. Vanor är inte helt lätta att ändra på alla gånger, men jag har iaf varit hjälp av olika mattips och recept här, så jag får lite nya vyer den vägen.
Någon som har erfarenhet eller känner till KOSTCOACHEN enl Dahlqvist metod. Den kostar ju en slant, men om man ej är så insatt så kanske de coachar en personligen. Tacksam för svar.
#12 Det finns en hemsida med information och med kontaktuppgifter där du kan ställa frågan direkt till dem istället. Andras efarenheter är just erfarenheter och inte gällande fakta; ifråga om tjänster som kostar pengar är det bättre att ha det direkt från källan om vad som gäller just nu.
Jg är med i kostcoachen o de har nu ett specialpris, 298 för sex månader. Jag knappar in maten för att se dagligt intag. Man kan be dem lägga in matvaror som inte är med, samt att man kan få personliga svar på sina frågor. Jag tycker det är värt mina fattiga slantar.

Tack #11 MimLan för respons. Jag kämpar på. Är kvar på banan. Äter radikalt annorlunda än för tre månader sedan, dock inte helstrikt. Det är klart att ambivalensen står och knackar på dörren ibland. Måhända uppoffringsbiten, att gå till ytterlighet i matfrågan under några veckor, kan provas i sommar på semestern. Vågar ej nu tror jag. Min nattliga heltidsjobb kräver (åtminstone i mitt huvud såsom jag är skapad) att jag håller mig skärpt för att inte riskera patientsäkerheten. Allt ska bli rätt och det kräver klarhet i tanken. Har märkt att på väldigt låg andel kolhydrater så blir koncentration, fokusering och tankeskärpa ordentligt nedsatta, särskilt under senare halvan av natten. Ett ägg eller en köttbit piggar inte upp hjärnan, medan en halv fullkornsmacka med ost och tunt skikt (knivsudd) marmelad gör det.