Socker alltid sämst?
Hejsan alla!
Det känns lite högtidligt för även om jag ganska länge smygläst era inlägg har jag aldrig förr skrivt själv, men nu har jag en fråga jag funderat över och tänkte att det kanske är dags att börja delta själv också.
Det är så att jag älskar glass, och har nu med tanke på GB och kolhydrater börjat göra min egen sockersnålare glass, och då undrar jag vad ni tycker om det. Är det helt helt fel att äta en matsked socker då och då i glassportionen jämfört med att äta lite för mycket stärkelse någon gång? Finns det någon reell skilland i detta som ni har märkt?
Reseptet jag följt är:
4 portioner
2 msk florsocker
0,5 msk vaniljsocker
3 ägg
3 dl grädde
200 g frysta hallon
GB för denna rätt blir enligt kostcoachen 3,7 per portion.
Vad jag egentligen är ute efter är ifall denna "maträtt" på något vis är sämre än någon annan maträtt som har samma GB på grund av att den innehåller socker.
GB = glykosbelastning?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det är 4 portioner, dvs ca 0,3msk socker per person. Om du fixar det så kör på det.
För mig personligen är det alldeles för mycket rent socker - det får stå för mig.
Fabricati diem, pvnc!
Ja, med GB menar jag Glykokemisk Belastning, som GI, fast annorlunda :). Vet inte om ni på iFokus.se gillar det påfundet, men det går väl ut på hur mycket en måltid i stort belastar blodsockret som helhet. Som jag förstått det borde man hålla sig till GB = 0 om man är riktigt strikt medan godis kan ligga på 70.
Men skulle du, greensis, ha mindre problem med mostvarande mängd kolhydrater från stärkelse, eller är den mängden kolhydrater i alla former för mycket?
#4 Jag skulle det i alla fall. Rent socker ränner ut i blodet som en rasande iller.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag skulle defenitivt inte klara av socker i dom mängderna(även om dom är små) det skulle jaga igång sockermonstret hos mej och även få blodsockret att bli högre så i slutändan skulle det bli tillbaka till insulinsprutorna, det vill jag icke!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Personligen har jag mindre problem med stärkelse från rotfrukter än vad jag har med spannmål och alla former av koncentrerat socker (fruktos, glukos, saccaros, honung, fyll på…).
Men just rent socker är anatema för greensis
. Jag kan alltså äta en enstaka morot, några rödbetsklyftor osv utan illa reaktioner, tycker till och med att det funkar bra.
Socker - då blir jag hög och fyllsjuk på en gång. Det funkar med typ 1% av vikten av en köttbulle (druvsocker), men där någonstans går Järnridån.
Men det är alltså min kropp - för andra är det den totala kh-mängden som spökar och det spelar mindre roll i vilken form.
Fabricati diem, pvnc!
Okej, bra att få höra vad riktigt inbitna tycker.
Jag tror att jag är lite rädd för att börja på allvar igen. Jag körde igång med LCHF för ett par månader sedan och gick snabbt ner ca 3 kg, men framför allt fungerade tarmarna bättre. Men efter ett tag (ca 2 veckor) tröttnade jag på enformig mat, orkelöshet och alldeles nya problem med hård mage och slog helt bakut. Plötsligt åt jag som en tok och ligger nu på högre vikt än jag hade som start. Kände att LCHF kanske är en för hård väg att gå för mig, och att jag borde försöka hitta någon PrettyLowCarbHighFat mat istället. :) Får se hur det går. Kanske jag tar mod till mig ännu och kör på allvar.
Stärkelse är värre än socker, det är inom ett par minuter i kroppen ren glukos, så det ökar blodsockret och insulinutsöndring snabbare än socker (som är 50% glukos).
Sedan är båda dåliga, och jag hade helst undvikit båda.Dom mängderna du skriver är för stora för mig. En portion av det där är mer än en hel dagsranson kolhydrater för mig. Men om någon skulle tvingat mig att välja mellan att äta rent socker och ren stärkelse i lika stor mängd hade jag valt sockret.
Sedan kan socker vara sämre för en del av andra anledningar, till exempel på grund av att den söta smaken av socker kan sätta igång sötsuget på högvarv, vilket gör att det för en del kan bli väldigt svårt att stå emot att äta fortsätta och äta något annat sött.
Jag tror faktiskt jag ska testa göra sockerfri glass, borde ju inte var omöjligt, om jag bara kan få tag på det där vaniljpulvret jag läste om på forumet. Vet inte om det finns här i Finland, ni ligge ofta före med livsmedel i sverige. Får kämpa vidare bara. Tack för alla snabba svar!
#8, Om du tycker att det är svårt att variera maten så kolla in recepten på airams matblogg. Jag tror knappast att någon kan säga att det är tråkig eller enformig mat vi äter efter att ha sett den sidan.

Testa att använda vaniljstång, den är så gott som kolhydratsfri!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Som efterrätt någon gång ibland skulle jag absolut tillåta mig hemgjord glass av den sorten. Men jag hör inte till de strikta heller.
Idag åt jag å andra sidan helt osötad pannacotta och det var… delikat! Så milt och lent! Det trodde jag inte, jag har bara ätit sötad förr och trodde att socker var ett måste. Så glass går kanske också bra osötat?

Jag är inte så känslig, så jag skulle nog tåla densockermängden - det blir ju ca en tsk/portion. Jag brukar ta en halv tsk socker i kaffet 2ggr/dag.Men så har jag inget sockermonster i mig heller - jag triggas inte speciellt av det. Däremot får jag passa mig för nötter, som jag lätt trillar dit på. Du får testa och se vad som funkar på dig. Jag har prövat striktare LCHF, men då klarar jag inte av det och då får jag sug, märkligt nog!
jenso!
Du bestämmer och vet själv vad du kan "unna" dig! Efter ett tag med LCHF kan du börja finjustera. Du kan testa
vilken typ av kolhydrater och i vilka mänger som påverkar dig.
Många beskriver att gluten, stärkelse och mer rent socker har
olika inverkan. Vissa blir helt strika, andra kör med
varianter av olika slag. Alla har också olika mål, viktminsning,
allmänt välmående, magbesvär, hudproblem, diabetes etc.
Personligen äter jag strikt, men kommer ibland att göra avsteg med mandelmassa, egenbakade Sara Bernhartd-biskvier och torr cider (vad gäller alkolhol). Jag kan göra det i och med att jag inte har problem med övervikt och det inte triggar igång något vidare sötsug. Jag nöjer mig med min väl valda avvikelser. Så fort jag skulle märka att det påverkade hur jag mår i magen (vilket är det största vinsten för mig med LCHF) i alltför hög omfattning, skulle jag utan problem välja bort avvikelserna också. Men, just nu väljer
jag till det. Har dock inte ätit kosten lika länge som många andra och kanske blir 100 strikt sedan.
Jag är övertygad om att du själv kan bedöma din kropps responser i förhållande till de syften du har med din kosthållning!
#0: Ett alternativ, om du absolut vill ha någon form av sötning, är att du använder fruktsocker istället för vaniljsckr och florsckr.

För mig funkar inte socker alls, trots att jag har en ganska hög kolhydrat"budget". Ett tag gjorde jag pannacotta med en liten bit vit choklad i, och trots att det mycket väl rymdes inom dagsransonen kolhydrater blev jag tvungen att sluta med det eftersom jag fick helt galna cravings och var tvungen att göra det varje dag! Det kändes helt enkelt inte sunt, så jag tvingade mig att sluta - och det var inte helt lätt!
Däremot kan jag ta en potatis till maten, eller en liten portion mathavre, utan att det får några som helst konsekvenser.
Men som sagt, alla är olika. Det kanske bara är om man har varit sockerberoende som just socker blir problematiskt.