Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1190 ggr
acarlsson
0

Äter jag för lite fett?

Har gått på LCHF i en dryg vecka nu.

Jag funderar på om jag äter för lite fett. Det är ofta (synnerhet de senaste 3-4 dagarna) som jag känner mig illamående ett bra tag efter måltid. Troligen har det att göra med att jag ätit för fort och inte slutat innan jag blivit övermätt, men jag funderar på om det är kroppens sätt att säga till att den behöver mer energi, dvs fett.

Enligt allt jag har läst så verkar folk ösa på smör och grädde, i både tid och otid, vilket får mig att fundera…

En dag kan se ut så här:

Frukost: Bacon/ägg (big surprise). Inte alltid frukost dock.

Lunch: Stekt strömming (i mycket smör) med ägg och majonnäs + lite broccoli.

Efter träning: Ett ägg och lite Kesella. 

Middag/kvällsmål: Hustruns Viktväktarmat, som jag spär på med en halv dl grädde.

Snacks: En bit brie + salami.

Däremellan stora mängder vatten, man blir ju otroligt törstig av den här kosten…!

Men som sagt, jag funderar på om jag ska kräma på ännu mera smör/majonäss/dressing, fett helt enkelt, eller om det är bra som det är?

gejsa
0

Jag tycker det verkar bra. Du ska inte vräka på överdrivet med fett. Utan bara om du äter någon maträtt som inte har så mycket fett. Så för mig ser det lagom ut.

[Norum]
0

Jag skulle aldrig kunna äta så mycket fett… Då skulle jag må dåligt. Jag spär på med grönsaker istället och det fett som redan finns i maten. Det räcker för mig. Tror jag har hittat min modell som jag trivs i, nu äntligen. Det har gått lite upp och ner men nu så….
(Passar på att vara lite stöddig nu medans det går bra! Oskyldig )

andreas0
0

Jag tycker det ser bra ut, men å andra sidan nämnde du i den andra tråden att du är hungrig fast du ätit mycket ibland, vilket brukar tyda på att man har för lite fett (eller för mycket kolhydrater, men det är det nog inte i ditt fall).

Du får väl testa dig fram helt enkelt. Du kan ju registerera maten en dag på minmat.net och se vilka nivåer du kommer upp i, både fettmässigt och energimässigt.

Förresten, finns det inte mycket kolhydrater i viktväktarmaten?

acarlsson
0

> Förresten, finns det inte mycket kolhydrater i viktväktarmaten?

Beror på vad man gör naturligtvis. Det är ju väldigt mycket potatis, pasta och rotfrukter. Men om man tar t ex köttfärsen och spär på med lite grädde så blir det ju en bra lösning. Eller bara struntar i potatisen/pastan helt enkelt.

Bookjones
0

#4 Jag äter som resten av familjen till middag jag med. Skippar bara de kolhydratrika tillbehören och har alltid en påse frusen broccoli-blomkål i frysen till mig samt nåm salladsblandning. Det funkar bra.

Bernice
0

När folk frågar vad jag äter, brukar jag svara: sovlet och dekorationerna. Jag har upptäckt att jag faktiskt blir mätt på det. jag har dragit ner på äggkonsumtionen och unnar mig en finnkrisp nån gång. Med mycket smör på. Min galla gör sig påmind om jag äter för mycket ägg.

På tre månader har jag tappat 7 kg. Just nu står det litet still, men det ordnar sig nog.