Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3288 ggr
Ella00
0

Dåligt humör utan kolhydrater.....?

Varför har jag blivit så grinig sista dagarna då jag försökt äta strikt enligt lchf? Känt mig irriterad, nedstämd och sugen på sött konstant…..

Det har slutat med chokladpudding på nu kvällen…..Gråter

Hur klarar ni av att INTE äta något sött alls? Hur gör ni när suget sätter i??? Vad tar ni till då?

andreas0
0

Hur länge har du ätit LCHF? Antagligen är det omställningsproblem, det går över igen. Det tar ett tag för hjärnan att ställa om sig till att använda fett som energikälla, men när man har gjort det så mår många bättre än någonsin.

Om man inte underhåller suget så går det över på ett par veckor. Om du däremot tar något litet sött varje gång du är sugen så ger du suget ny kraft, och då kommer det aldrig att försvinna. Håll ut bara, det försvinner!

Ella00
0

Har försökt äta lchf några månader, men insett att det istället blev "GI-kost" eftersom jag inte lyckats komma loss från kolhydraterna helt…..blir en slags hårddragen gi-kost….

Jag är ju sugen på nåt sött nästan hela tiden….. Fettet jag äter är väl olivolja och rapsolja…..förutom fettet i mat som kött, korv, avocado m.m…….. Vad göra man för fel…

Tilda-T
0

Om man äter strikt LCHF ett tag (hur länge är olika för alla) så försvinner suget  men underhåller man det hela tiden , så får du dras med sockermonstret!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maia
0

Faktum är att jag har ett generellt bättre humör med LCHF. Men det tar ett tag att "tända av" när man slutar helt med socker och stärkelserika livsmedel och det är jobbigt. Man får huvudvärk och mår allmänt illa om man ätit mycket socker innan. Vilket ju visar att det handlar om ett gift som går ur kroppen.

Men håller man ut så får man belöningen och börjar må så bra som man aldrig gjorde med sockret.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kickelina66
0

Mitt humör har blivit mycket jämnare och det är jag glad för. Men mitt sockersug/matsug har blivit bättre men inte helt bra. Det beror inte på maten jag äter utan att jag under så mång varit van att döva alla känslor med mat. Jag äter mat när jag är stressad, glad, ledsen mm. Med den här kosten har jag för första gången lyckas reda ut vad som är vad.

När suget kommer försöker jag äta sådant som är tillåtet och inte triggar. Ost och smörrullar fungera bäst har jag märkt.

DaMum
0

Hej Ella00!

När jag gick över till LCHF januari -07, så bröt jag tvärt. Det blev en omställningsperiod för mig som varade i några veckor, men sen gick det över och jag har inte haft några problem med sug eller yrsel eller nånting efter det.

Jag tror också att det är som andreas0 skriver. Så länge du tillför kroppen kolhydrater, så får du tyvärr dras med sug och irritation.

Vet inte om du har läst några böcker, t ex av Skaldeman eller Litsfeldt, men för mig var det räddningen. Jag läste på INNAN jag började, och var inställd på att jag skulle må dåligt i en övergångsperiod.

Lycka till med allt!

Kram!

Jennix
0

Ella, det låter som att du har abstinensbesvär.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

#2 Om du fortsätter att äta kolhydrater på Gi-nivå kommer du att fortsätta att ha sug. Omställningen till fettförbränning blir liksom inte klar. Det är när du kör LCHF/GI-rivstart+lite mer fett som suget försvinner.

Och Jennix i #7 har en poäng - du kommer troligen ha konstanta abstinenskänningar och sug tills du bestämmer dig hur du ska göra. Läs i Jennix egen tråd om hennes fight med sitt sockersug…

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
1

Du kanske behöver äta mer fett också… Finns det nån särskild anledning till att du inte äter smör?

Jennix
0

Jag kan tillägga att när jag får sug efter sött så blri det bättre om jag äter nåt fett, kanske fet ost eller en bit kött. Vad som helst är bättre än nåt som det faktiskt är socker i.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dufva
0

Vi är alla olika hur det passar oss med övergången

Får man stora abstinensproblem är det bäst att låta det dra ut på tiden över någon vecka.

Är man otåligt lagd (som jag) så kör man "avlägsna plåstermetoden" och stänger kolhydratkranen helt

Då är abstinensen och suget borta på ett par tre dar fast man gör klokt i att inte röra bilen eller ha alltför stora mentala prövningar inplanerade första gången man provar Flört..

Vad man inte ska göra är att "fuska" så man aldrig kommer igenom omställningfasen.

Då är det man pysslar med kontraproduktivt, kanske tom skadligt och man kanske istället ska snegla åt GI-hållet med sin kost…

miagumman
0

Om det är det som du säger dufva, att det kan vara direkt skadligt att "fuska"ibland, då är det nog bäst att jag drar mig ur det här med lchf innan nåt händer med min hälsa….

Jag trodde det var bättre att hålla sig till denna kost, med undantag för vissa avsteg ibland, än att äta som förr, eller som du säger enl. GI-metoden.

andreas0
0

#12, Vad duvfa pratar om är att fuska under dom första 2-3 veckorna. För när kroppen väl har gjort färdigt omställningen en gång så gör den det mycket snabbare nästa gång, och man kommer inte ur så att säga bara på grund av enstaka fusk när omställningen väl är klar.

Adur
0

#12: Jag tolkar det som om man inte ska fuska under själva omställningen - för kommer man ju aldrig ur den.

Själv tänker jag småfuska lite då och då, när jag känner för det. Fast än så länge känner jag inte för det, lustigt nog. Jag har precis bakat supergoda kakor till helgens kalas, men jag har inte ens lust att provsmaka…

Min personliga åsikt är att det är bättre att äta LCHF till vardags, och så göra små avsteg ibland, än att alltid äta vanlig kolhydratkost.

Men som med allting annat är det nog olika för alla.

miagumman
0

Phu, då fortsätter jag med lchf! Skrattande Jag är helt inne på din linje Adur!

magma
0

Det som inte är bra är att ständigt ha kroppen i limbo, dvs att aldrig helt ställa om kroppen till fettförbränning- samtidigt som man äter så lite kolhydrater att den inte kan drivas enbart på kolhydrater heller. Då får kroppen ingen helt fungerande förbränning och man dras med ständiga omställningsproblem eftersom man pendlar fram och tillbaka hela tiden, det blir vare sig LCHF eller kolhydratdrift.

Att däremot äta LCHF och att vid enstaka tillfällen äta mer kolhydrater än man gör normalt, det är ett helt annat scenario.

Jennix
0

#16  Det tror jag också, det är trots allt en stor skillnad på att fuska med socker och att fuska med en avocado. Flört

[Karro]
0

hihi

jag är en sån som har ställt om till fettförbränning men tillåter mer kolhydrater än många här, fast jag har ju inte dragits med mycket övervikt i flera år heller utan snarare 10 kg i fem år…

snart känns det som dock att man skulle köra en rivstart igen…

och få den där skjutsen!

Minorca
0

Hej

När jag över gick till LCHF åt jag ost når jag blev sugen, det gick åt ca ½ kg briost / vecka de första 3-4 veckorna + en hel del vanlig hushållsost. Som "efterrätt" eller "godis" vispgrädde med ca 5 g riven 70% choklad och/eller med 1 krm kakao. Efter 3-4 veckor var suget att små äta borta, och även att på eftermiddagarna ta en slät kopp te, när arbetskompisarna äter sockerkaka var inga problem.

greensis
0

#17 Var det där en fin pik till mig när jag matade mitt sockermonster med avocado? Flört

Det var i alla fall ett litet och snällt monster som nöjde sig med så lite.Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

Margareta
0

Ella00 - välkommen hit och hoppas du hittar en lösning som fungerar - Du har i alla fall fått många svar och något kanske passar dig?

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

#20 Neeej! Jag har helt missat din avocado! Men nu blir jag nyfiken, berätta. :) Jag älskar avocado, det är en toppen grönsak. Skrattande

greensis
0

#22 Tråden heter Kvällens "fusk" är relativt. Jag försökte länka men forumet samarbetade inte.

Avocado kan jag äta lassvis, antagligen innehåller den något som min kropp vill åt.

Fabricati diem, pvnc!

catdragon
0

Ang sötsug, upptäckte förvånad att Mars inte längre smakar så gott som jag tror att den ska göraFörvånad Hjärnan övertalade mig att det skulle vara jättegott med en Mars, till och med en dubbel köpte jag. Men den smakade inte som den brukar!!!

Ändå, dumt nog åt jag upp båda, vilket fördröjde ketosfasen, men nu j-lar är jag på ge. Envis som en röd gris, tar tacksamt emot den äckliga smak jag får i munnen när kroppen går in i ketonfasenSkrattande

Wildrat
0

På Apoteket finns en spray som heter "Halita" som är mot dålig andedräkt. Den funkar faktiskt litegrann när det smakar gammal riddarrustning (var det va, greensis?) i munnen.

Uttelille
0

Måste bara säga att jag faktiskt är stolt över att inte har ätit något sötare än 86% choklad 3 gånger under dessa 2,5 månader jag hållt på.

Inte för att jag åt mycket socker innan, men ändå.

#24   Jag tror inte heller jag skulle tycka att massa ljus skräpchoklad skulle smaka lika gott längre. Kan även känna hur jag skulle må efter.

vikingmormor
0

# 26 - Du har all anledning att vara stolt!

greensis
0

#25 Riddarrustning, precis! Metallisk, långdragen, med känsla av uråldrig patinering.

Jag har i barndomen slickat på mormors tvättbalja, så visst smakar det bleckplåt, men ketosen är lite mer… blankpolerad än så i smaken.

Fabricati diem, pvnc!

Wildrat
0

#28 Åt antibiotika för ett par veckor sedan och den hade metallsmak i munnen som biverkning. Den smaken jämfört med ketosen skulle jag välja ketos alla gånger. Det var värre än riddarrustningen… Som tur var hade jag bara biverkningen en dag.