Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 1716 ggr
RexPect
0

Smarrig (löj)romstårta

Underbart att få göra denna tårta/dip som varit så förbjuden, dessutom ska ju lightvarianterna av ingredienseran slopas så den blir extra god.

Detta är som en "dip", när man får kvällsgäster istället för fika, eller gott när man ibland unnar sej ett glas vin.

1 förpackning Philiadelphia

1 förpackning Creme Fraisch

salt peppar ev lite pressad citron (citronpeppar)

röd eller svart rom, eller båda om man gör en sats för många (löjrom är ju överkurs, om det inte är födelsedag eller nåt)

hackad rödlök.

blanda Ph och CF till en slät creme, smaka av med lite salt (tänk på att romen är salt och ordentligt med svartpeppar samt ev citron.

Bred ut smeten i en pajform eller stor fat så det blir en tårta.

Var nu så kreativ som du har lust med: Gör rutor av röd/svart rom med löken strödd ovanpå, eller blanda löken direkt i smeten och bre över romen

Låt stå i kylskåp en stund.

Detta äts av de förtappade som dipmed salta kex, men vi kan äta med

a) tillåtna grönsaker skurna i stavar

b) oststänger

c) räkor

d) sked

e) fingrarna (om det inte är kalas--;-)…)

greensis
0

Bokmärker per omgående!

Fabricati diem, pvnc!

RexPect
0

Jag vill ta tjänstledigt och gå hem och äta……kom på vid 6 tiden i morse att detta ju inte längre var förbjudet. (hur är det med fiskrom?)

sandrina
0

å va gott. Min mamma brukade göra detta ibland. Fast det var längesedan jag åt sist. Ibland glömmer man liksom av gamla recept…

Tack för påminnelsen!

RexPect
0

Och att dessutom äta den UTAN lightprodukter å fettångest!

SING HALLELUJA!

catdragon
0

Låter som ngt gott till midsommar!

Kanske lite rökt lax till också?!

Adur
0

Oj oj, här snackar vi kvalificerad fredags-förrätt i det Adurska redsidenset!

*rusar mot ICA*

Uttelille
0

Nu när ni nämner Midsommar, Vad ska man äta när de andra äter matjesill och potatis? Gräddfilssåsen kan man ju äta, men matjessillen lär vara mycket socker i?

RexPect
0

Har babblat om min löjromstårta i en annan tråd och då kom vi fram att man NATURLIGTVIS ska äta tårtan med parmesanchips. (I mitt förr liv så var det salta kex som man dippade..)