Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 1223 ggr
liabettan
0

Ytterligare en bluff eller?

Hej allesammans!

I påskas fick jag dr Annika Dahlqvists bok i min hand och läste den med stor häpnad och förtjusning (måste tyvärr erkänna att jag innan dess ALDRIG hört talas om dr A eller LCHF) och sedan har jag läst det mesta som finns utgivet på svenska. Allt är helt nytt för mig och mina kunskaper i biologi och kemi är inte så stora att jag vare sig kan godta eller förkasta, men jag tycker att slutsatserna verkar rimliga.

Nu har jag inte ätit bröd, potatis, rotfrukter, pasta eller ris och liknande på över sex veckor och bara några enstaka frukter och grönsaker. Jag äter ägg, massor med ägg och smör, vispgrädde, bacon, fläskkarré och lax MEN det händer tyvärr inte någonting med vikten. Det som gör att jag ändå fortsätter är att jag inte alls är sugen på något sött.

För närvarande mår jag inte särskilt bra och är lite nedstämd och funderar på om jag har gått på ytterligare "en grej" (har varit viktväktare och viktklubbare i många år) och att det kanske är så att jag aldrig kommer att bli av med min övervikt. Just nu väger jag så mycket (15-20 kilo för mycket) att jag blivit lat och inte ens orkar ta tag i mitt motionerande, fastän jag i dagsläget har relativt gott om tid.

Eftersom jag bor förhållandevis nära SSS har jag tagit kontakt och ska träffa honom inom kort. Detta ska bli mycket spännande och jag kommer att följa hans råd, till punkt och pricka och utan förbehåll, för att se om de verkligen fungerar.

På grund av detta tänkte jag bli lite egotrippad och skapa en egen tråd men kanske då och då störa er alla som är så kunniga inom LCHF-området med frågor och möjligen begäran om hjälp och stöd. Jag har läst alla era inlägg under en tid och tycker att ni är alla mycket duktiga, trevliga, entusiastiska och riktigt "bra kompisar".

För närmare presentation av mig kan ni som är intresserade läsa på min sida.

liabettan

magma
0

Hej och välkommen hit!

Självklart kan du starta en egen tråd, det brukar vara att rekommendera faktiskt:) Vad intressant att träffa SSS och få höra vad han har att säga, du får gärna komma med en liten rapport efteråt.Glad

Rent spontant så skulle jag vilja säga "frukt bort!" Även om du bara tar kanske en frukt/veckan så är den mängden fullt tillräcklig för att hejda fettförbränningen för många, och du kanske är en av dem. Kanske du skulle kunna skriva upp vad du brukar äta på ett ungefär/dag? Så är det lättare att kunna komma med relevanta synpunkter.

andreas0
0

Nej, det är inte en bluff. Vem skulle ha något att vinna på det i så fall? Industrin tjänar mindre pengar på att vi äter kött och rena råvaror istället för deras processade mat. Dahlqvist tjänar inga pengar heller, hon har inte tagit ut några pengar på försäljningen till sin bok, utan dom ska gå till en fond för kost-forskning. Om det hade varit en bluff hade det varit någon produkt eller liknande som någon ville sälja, eller något annat någon hade tjänat pengar på, men så är det inte här, ingen tjänar något på det, förutom vi, som får bättre hälsa.

Här är en tråd där flera som ätit LCHF kost i över ett år rapporterar hur det har gått för dom.

Antagligen så är anledningen till att du inte går ner i vikt att din metabolism blivit förstörd under dina år som viktväktare. Nu behöver det inte vara så i ditt fall, men det är en trolig teori. Svältkoster har den effekten, och jag själv anser att viktväktarna är rena bedrägeriet, dom tar betalt för att förstöra folks hälsa. Det kan hända att det tar många månader för metabolismen att repareras i så fall, kanske till och med flera år, men jag hade inte givit upp om jag vorde du. Här är en artikel om olika anledningar till att man inte går ner i vikt.

Rapportera gärna vad Skaldemans säger, skulle vara interessant att läsa. Och har du några frågor så fråga på bara.

Välkommen hit!

Tilda-T
0

Välkommen hit, hoppas du ska trivas här hos oss!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

greensis
0

Välkommen.

Det kanske ska tilläggas att många äter LCHF för hälsan och inte bara för vikten.

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

Välkommen, liabettan! Hoppas det ordnar sig för dig, ha lite tålamod bara.

SvartKaffe
0

Välkommen. Ju mer du läser här kommer du att märka att det är ingen bluff, det är en hälsokur.

Det är inte alla som går ner i vikt omgående men jag tror nog att de flesta som provar upplever någon slags hälsoförbättring även om man inte hade någon diagnostiserad sjukdom innan. Men som exempel kan nämnas diabetiker som kunnat sluta med sitt insulin.

Vi fokuserar så på vikt och utseende i vårt samhälle att vi glömmer av att må bra. Det här är en kost man mår bra av, så att man tex kan ta tag i motionen om man nu vill och kan motionera.

clajo
0

Välkommen!

Jag är också gammal viktväktare och bantare och min vikt stod still i flera månader innan jag gick ner. Ingen snabb-bantningskur, precis! Men nu verkar kroppen ha blivit trygg nog att släppa på överskottet.

Du kommer att känna dig lugnare, efter att du träffat Sten-Sture!

Håller f.ö. med andreas0: Det är ingen som tjänar några pengar på detta, än, så vem skulle stå bakom bluffen? Skaldeman får några kronor/bok och  i övrigt har han länge gett råd till andra på ideell basis. Men nu är det tusentals människor som kontaktar honom, så jag förstår att han numer tar en avgift, så han har nån inkomst!

Lycka till!

Empe
0

Bluff? Knappast! Jag är på dag 11 av mitt "nya liv" med LCHF. Jag har tappat 6kg! Jag har aldrig gått ner så mycket så direkt i inledningsfasen av någon bantningsmetod (Nutrilett & GI) som jag gjort nu. Jag är förvånad för jag trodde min kropp skulle göra motstånd direkt. Jag kan bara hoppas jag får rasa lite till innan första platån kommer - för det gör den. Jag håller på just i dagarna att lägga upp en mental- mat-strategi för hur jag ska ta mig igenom den! Hoppas detta hjälper mig att hålla mig kvar på LCHF när vågen stannar av för det finns ju många andra hälsovinster att göra med LCHF. Jag har för övrigt inte upplevt några problem - är tvärtom piggare och gladare (mätt&nöjd!). Och då har jag ännu inte brytt mig om att börja sortera ut livsmedel med en massa tillsatser i. Det får bli i ett senare stadium för mig.

Tilda-T
0

Jag brukar hävda att vad har man att gå tillbaka till. För mig finns inget annat sätt att äta på som gör att jag mår så här bra och slipper  bekymra mig för mitt blodsocker!

Adur
0

Välkommen!

Jag är lika ny som du - eller ännu nyare - men märker redan många förbättringar. Byxorna hänger faktiskt rätt löst nu! Skrattande 

Men den stora skillnaden är min ork och mitt humör. För bara en månad sedan var jag ofta glupsk och akuthungrig. Mitt humör hoppade upp och ner i takt med blodsockret och jag kände mig ofta svimfärdig av hunger. De första hungersignalerna kom aldrig från magen, utan istället blev jag grinig, trött och irriterad.

Nu är jag mätt och nöjd i timtal, utan att behöva bli däst och proppmätt. Det är en helt ny känsla att känna sig pigg och alert direkt efter maten! Jag kan dessutom känna aptit och ett trevligt kurrande i magen medan jag fortfarande är energisk och på bra humör. En självklarhet egentligen, men ovant för mig!

liabettan
0

Tack för det varma välkomnandet! Jag är alldeles överväldigad och glad Glad. 

Jo, jag kommer säkert att fortsätta med att äta LCHF eftersom jag tycker att det är skönt att slippa sötsuget även om jag inte tappat några kilo ännu (och egentligen tror jag inte att det är någon bluff men jag ville få en reaktionSkrattande)

Just nu läser jag allt som jag kan hitta om LCHF, och det är faktiskt ganska mycket. Men det svåraste är att sudda bort  tidigare s.k. näringskunskaper . Det pågår en rejäl match mellan gammal och ny kunskap.

Lite äckelkänslor har jag också över allt fett som jag vräker i mig men samtidigt är det underbart att ÄNTLIGEN få frossa i allt som så länge varit förbjudet.

Och det är väl precis det jag gör - frossar, så egentligen är det inte så konstigt att jag står still på vågen. Nej, nu ska jag lägga mig och läsa lite till så jag kan börja mitt nya fettrika (i rätt mängd) liv på måndag.

[Karro]
0

Välkommen!

och aporopå frossandet det gör vi många i början och mitt tips är att GÖR det och sen när du märker att nä men nu börjar det här fastna det kommer automatiskt liksom då kan du trappa ner, men ät alltid tills du är mätt! Det är viktigt och sen hur underbart är det inte att kunna äta hur mycket ost, vispgrädde, kryddsmör, feta biffar osv osv osv osv som helst rena himmelriket ju!

Tilda-T
0

Efter frossandet kommer det en insikt både för huvud och kropp att man behöver inte späka sig och då kan man våga släppa taget och börja minska på portionerna , det är lättare när man vet att man inte behöver gå hungrig!

[Karro]
0

Glad

Margareta
0

Lycka till liabettan och välkommen hit! Hoppas Du kommer tillbaka och rapporterar.

Numer pensionär i Nynäshamn