Vino Fino!
Är rookie här! Så jag har urton frågor. En del får jag svar på när jag läser alla era otroligt roliga och informativa trådar, men har inte hittat följande:
Får man dricka vin på LCHF?
Vad är egentligen vitsen med cocosfett kontra smör?
Räknar ni kalorier? Eller ska man strunta i det?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
- Ja, lite rött
- Det är gott och nyttigt
- Nä!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Dom flesta av oss struntar i kalorierna. Vi äter tills vi blir mätta och slutar då. Det finns även dom som räknar kalorier, men det är inte ett måste.
Kokosfett får igång magen för många som har trög mage, och sägs öka förbränningen. För mycket så får man diarre, men om man vill kan man ta någon matsked om dagen som extra fett-tillskott. Smör använder nog i stort sett alla här varje dag till alla möjliga olika saker. Margariner är nästan bannlysta, dom är bland det sämta man kan äta.
Vin går bra för en del, för andra kan det stoppa viktminskning. Du får testa och se hur det är för dig. Dom torra vinerna är bättre än dom söta. Vin är mycket bättre än öl i alla fall.
Välkommen hit!
Tack snälla! Karro för rätt tråd och Andreas0 och maxiq…. Eftersom detta med LCHF verkar så väldans motsägelsefullt (i alla fall gentemot allt man hört och läst om kost förr) så är det skönt med folk som vet vad de pratar om av egen erfarenhet!
#4, Om du har många frågor du vill få svar på kan du alltid köpa/låna en bok eller två. Skaldemans "GI-Noll" och Annika Dahlqvists "Doktor Dahlqvists gudie till bättre hälsa och viktkontroll" är båda bra nybörjarböcker. Den av skaldeman representerar den mer striktare varianten av LCHF, och den av dahlqvist den som tillåter lite mer.
Sedan vilket nivå du vill lägga dig på (beroende på hur svårt du har att gå ner i vikt, dom flesta ligger väl någonstans mellan dom här två böckerna. Om du nu har för avsikt att gå ner i vikt det vill säga! Du kanske bara äter så här för att må bra, du har inte sagt något om dig själv ännu, så det vet vi inte.) bestämmer du själv efter att ha bildat dig en uppfattning på vad det går ut på.
Det skadar väl inte att kolla om närmsta biblioteket har dom inne i alla fall. Båda har många nybörjartips. GI-Noll har dessutom många bra recept.
Fråga på bara annars, så försöker vi svara.
Underbart! Man får vara frågvis!
Jag började för att gå ner i vikt med vad jag trodde var ngn slags Atkins. Men sen bara fortsatte jag, känns nu inte särskilt intressant att börja äta kolhydrater igen, jag tror nog att jag är rätt känslig för det. Har ätit kalorisnålt och tränat som en iller i många år men bara verkat lägga på mig fler och fler kilo hur jag än bär mig åt. Nu har jag kört drygt 7 veckor och har tappat knappt fem kilo, men som sagt, äter och mår bra och står i alla fall stadigt på vågen…. känns himmelskt ju!
#6, Många här tycker precis likadant som dig. Att gå tillbaka till att äta kolhydrater för min del i alla fall skulle innebära att gå tillbaka till blodsockersvängar, eftermiddagströtthet, koncentrationsproblem, osv. Det är inte värt det.
Kul att du har hittat hit.
Välkommen in i KiF gänget 

#6 Med LCHF gäller man får träna, man måste inte.
Det finns folk här som är seriösa idrottare/aktiva motionärer och de som knappt tänker tanken. Visst mår man bra av att röra på sig, det är alla ense om, men det är inte det som LCHF handlar om. Vikt och fettupplagring styrs av hormoner, och bara till liten liten del av rent kalorier in-ut-räkning.
Däremot kan man känna sig seg när man tränar, säg första månaden eller så, innan kroppen lär sig att använda fett istället för socker som bränsle. Sen går det som bara den, åtminstone för styrketränare och distansidrottarna.
Fabricati diem, pvnc!

Men behöver man inte träna på kolhydratskost heller egentligen, eller är det pga fettdriften vi inte "måste" träna?

#10 Nja, man måste inte träna på kolhydratkost, du har helt rätt.
Men försöker man gå ned i vikt genom att minska kaloriintag per dygn minskar man ju nettointaget mer om man "tränar som en iller" som Johannika skriver. Inte för att jag håller med om att det är särskilt vettigt, även om det funkar för vissa - jag ser dem ibland på gymmet: unga, smaltjocka och med jagad blick.
Själv tränar jag för att jag gillar det i första hand och för att min astma försvinner av det i andra hand, inte för att direkt påverka vikten, men jag är ju lite småknäpp, också.
Fabricati diem, pvnc!
Det där med träning är för mig avkoppling, återhämtning och en lisa för själen, så det är inget jag gör för att jag måste av utseendemässiga skäl, men för att må bra i både kropp och knopp. Fast det är ju kul om man blir fin på köpet.
Detta med kolhydratsfri kost har varit en aha-upplevelse för mig, första veckorna var det segt som greensis säger, men nu går det jättefint. Och jag köpte kokosfett i går och hade i teet i morse. Gick ju jättebra! Känns att det gjorde nytta på nå´t märkligt sätt.
Vågen verkar också ge med sig litet nu efter att ha stått stilla några veckor… men kroppen måste väl vänja in sig misstänker jag. Är ju en ganska stor omställning.

Välkommen!
Det verkar som att du har fått en bra start
..

Vill bara inflika om vin att där får man testa sig fram (som med allt annat
). För min del så funkar torrt vitt vin mycket bättre än rött. Jag har till och med provat att dricka två glas vitt om dagen i en vecka (var på kurs
) utan att det märktes på vågen. Men det bästa är nog att dricka vinet efter maten och inte före. Tror jag.

Jag läste i Skaldemans bok (tror jag) att det är bra om man tar lite ostrullar före man dricker vinet - eller att man dricker det efter maten - men då missar man ju själva poängen med vinet tycker jag…självklart vill man ha det till maten (kanske efter också
)
MMMm vin är ju obetalbart mysligt! Men jag brukar faktiskt dricka efter maten, vatten passar bäst till maten tycker jag. Och sen blir det ett glas liksom till efterrätt… men om man ska tro Skaldeman då, så är det ju rätt ordning i varje fall.