Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3089 ggr
Bengt-Olov
0

Öl, sprit och Omega 6

Ja, så lite om alkohol igen…

Gick på vin (torrt då) första tiden på den här kosten. La dock av med det, när det misstänktes att jag hade candidasvamp. Har sedan dess gått på whiskey eller någon kolhydratfri spritdrink. Fast hur mycket bättre är det egentligen än öl!? Får man i sig kanske nästan lika mycket spannmål och omega 6 med starkare varor, än öl!? Man tänker sig väl det lätt som att man får i sig så mycket mera spannmål och omega 6 med öl, p.g.a. den stora volym det blir av spannmålsdricka s.a.s. Fast när man tänker efter, så om man tar bort vattnet i de två produkterna, så kanske det inte inte skiljer så mycket vad gäller spannmål och omega 6 mellan öl och starksprit!? Någon som har koll!?

Glennart
0

Starksprit som whiskey och vodka innehåller endast alkohol, vatten och en del aromämnen (en tumregel är att destå mer färgad drycken är destå mer "orenheter" och därmed mer baksmälla, ex rödvin). Inget fett eller kolhydrater där.

Om du dricker alkohol bör du undvika fleromättat fett och kolhydrater eftersom att dessa kombinerat med sprit ger fettlever.

Bengt-Olov
0

Nä, det hade jag väl koll på ändå. Fast det är ju gjort på säd trots allt… OK! Det är alltså kanske så att endast ett och annat annat artfrämmande från säden finns kvar i starkspriten, men inte just något Omega 6-fett!? Fast om man lyckats "ysta" bort det fettet vid starksprittillverkning - har man inte gjort det vid öltillverkningen också då!?

Tack för tipset om det sista också! Är det så alltså!? Det är väl inte så vida känt i så fall!?

Glennart
0

http://www.second-opinions.co.uk/cirrhosis.html

Barry Groves är min källa. Jag antar att man i vanliga fall skyller det på fettrik, kaloririk kost.

Öl innehåller så vitt jag vet inte något fett alls, det filtreras nog bort med jästen, vilken man kan tillverkar vegetarisk smörgåspålägg av.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegemite

Bengt-Olov
0

Å tusan! Så det finns alltså ingen Omega 6 i öl!? Ja, och olika giftiga ämnen från frön är väl kanske inte större i öl heller då, än i starksprit, och det därför ENDAST är kolhydraterna som gör ölet till ett sämre val!?

Glennart
0

Det finns ju inte samma antinutriter som i till exempel hårdbröd (bortsett från gluten som många inte tål) , sedan bildar ju jästen en del b-vitaminer. nyttigt. Flört

Bengt-Olov
0

Noterade här att det verkar vara större risker att man får i sig gluten från öl, än från starksprit - om SLV i alla fall är att lita på i DENNA fråga:

http://66.102.9.104/search?q=cache:zcH77BK4ZwkJ:www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx%3Fid%3D14055%26epslanguage%3DSV+gluten+and+%C3%B6l&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

[Karro]
0

Helt OT men välkommen tillbaka Glennart Cool

Glennart
0

Cool

Gronstedt
0

Hej Glennart!

Glennart
0

Jag har aldrig varit borta, jag läser ibland och svarar på viktiga ämnen. Till exempel denna enormt viktiga tråd om sprit! Flört

AnnaCathrina
0

Men all sprit görs väl inte på spannmål? Fast om nåt annat är bättre vet jag inte Glad

Bengt-Olov
0

Nä, vad har vi mer. Potatis, bär… Potatissprit är väl kanske NÅÅGOT bättre än spannmålssprit!? Ge gärna förslag på sprit från artriktiga grejer som finns på bolaget. Svartvinbärsbrännvin är väl ett till att börja med va - fast föresten, det är förstås bara KRYDDAT på svartvinbärsblad!?

miagumman
0

Hej Glennart och välkommen tillbaka som skribent!! Det va väl det jag trodde att forumabstinensen skulle bli för svår att motstå!!Flört

odezza
0

Jag för min del tvivlar på att det följer med så mycket av säden (eller potatisen) då man destillerar spriten…

Ölen, däremot, är ju inte destillerad…

"still lost in space and time"

Jennix
0

GLENNART!! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!