Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3009 ggr
Adur
0

Vinkar till alla

Hej på er!

Jag är helt ny på det här med LCHF. Läste en artikel om Annika Dahlqvist när jag var upprörd över att barnen på förskolan där jag jobbar bara får smörgåsmargarin och lättmjölk. Jag fastnade på hennes blogg och sedan halkade jag vidare hit.

Hemma har jag alltid haft "riktigt" fett, dels av smakskäl och dels för att inga dietister i världen har lyckats övertyga mig om att något slemmigt margarin eller 5-procentig fuskgrädde skulle vara bättre än äkta vara. Hellre minska på mängden då, har jag tänkt och duttat med mina snåla gräddskvättar och fjuttiga smörklickar. Nu behöver jag inte ens tänka på det! Glad På mindre än tre veckor har jag tappat 6 cm i midjan. Vikten har jag ingen koll på, men kläderna sitter rätt löst. Trevlig känsla. Humöret är mycket jämnare också.

På jobbet är det dessvärre en lång väg att gå. Förskolan följer Livsmedelsverkets linje och det lär väl ta tid innan den går åt rätt håll. När jag brer mellanmålsmackor till ungarna har jag lust att säga "Vill du ha lite mer vegetabilisk fettemulsion? eller nåt liknande. Man lurar ju barnen när man kallar det smör! Men jag misstänker att det trots allt bara är en tidsfråga innan kostrekommendationerna ändras.

Jag hoppas på roliga diskussioner och erfarenhetsutbyten här på forumet! Det finns ju inte så många IRL än att prata med…

Maia
0

Välkommen och lycka till med kosten också i fortsättningen! Kul läsning!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

nobban7
0

Välkommen!
Det verkar bli en träff i Sundsvall i slutet av maj så kanske hittar du någon irl att prata med också

greensis
0

Välkommen, hoppas du ska trivas! Och, du, vi blir fler och fler så förr eller senare träffar du någon IRL.Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

DaMum
0

Välkommen hit! Hoppas du ska trivas hos oss! Och lycka till!

Brynhilde
0

Hejsan, hejsan och välkommen hit. Jag känner inte heller några LCHF:are IRL. Det är tur att internet finns.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Wildrat
0

Välkommen hit från mig också. Varför inte kalla det margarin isf smör? Det heter ju det…

Adur
0

Tack för de trevliga välkomsthälsningarna!

->Wildrat: Ja, det händer nog att jag säger margarin… ibland. Men barnen själva (de är i tvåårsåldern) gastar att de vill ha mer MÖÖÖJ på sin macka. Det känns lite surt att upplysa dem om att det i det här fallet heter margarin… :-) Och de andra fröknarna säger ju smör. Då kommer alla titta ännu mer konstigt på mig.

Äh, vete tusan. Det är ju inget stort bekymmer, men på något vis snuvar man ju barnen på smaken av riktigt smör och vänjer dem vid ett substitut istället. Why, liksom?

Har kollat in tråden om grillning på Norra Berget också, tja, det låter ju inte helt oangenämt!

Margareta
0

Välkommen hit och hoppas Du kommer fram till att Du vågar säga margarin….

Numer pensionär i Nynäshamn

birma
0

Vinkar tillbaka, hej, hej!
Ja, riktigt äkta "möööj" ska det ju vara i lchf-sammanhang…

Knepigt att det är så vanligt att folk kallar margarin för smör egentligen. Det har jag säkert själv gjort tusentals gånger. Det går av sig självt, man tänker inte på det. Fastän NU gör man det, Man tänker mer på det, och säger nog rätt allt oftare.

På jobbet (sjukhus) har de Becel. Det är väl för de tror det är det bästa och nyttigaste för patienterna. Det trodde jag också "nyss". Nu är jag mer tveksam.

Jennix
0

Välkommen hit!

--Jennix, medarbetare

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Marylina
0

Jag har alltid ätit smör så det har mina barn också fått. Deras kompisar däremot har inte förstått vad vi ätit. En undrade hur vi fick ut det ur asken för att lägga det på ett fat. "-men hur gör ni?"

De andra sorterna oavsett produktnamn har jag alltid kallat för bordsmargarin. Det är väl så det heter?

Adur
0

#12 Ja, ungarnas kompisar har reagerat när de ätit här och sett att vi har smöret i en liten burk. Men ingen av dem har klagat på smaken!

Det är lite varumärkesintrång beträffande margarinet, tycker jag. Smör har blivit ett begrepp för "fett som smetas ut på brödbit". Det är inte helt sällsynt med folk som inte ens vet skillnaden mellan smör och margarin.

Det är egentligen samma sak med ordet smörgås. Från början syftade det till själva smörklimpen som simmade på ytan när man kärnade. En liten gul fet gås, typ. :-) Det var väl vanligt att man lade den här eftertraktansvärda smörklimpen på en brödbit och med tiden förvanskades ordet. Idag betecknar smörgås snarast själva brödet - den behöver ju inte ens ha något smör. 

Dags för folkupplysning? Reclaim the smör!

Marylina
0

Kanske därför ordet "smörgås" nästan helt försvunnit ur svenska språket. Barnen lär sig säga "macka" på dagis och på denna macka får de "smör".

Wildrat
0

Häromdagen sa jag till sambon att vi måste köpa mer bordsmargarin eftersom det var slut. Grejjen är den att vi sen länge bytt till Bregott Generad så tvärs om går också även om det inte är så vanligt…

Aniara4
0

Bregott är väl ett bordsmargarin?

andreas0
0

#16, Nej, bregott är inte margarin. Det är till större delen smör, med lite rapsolja inblandat för att det ska bli mjukare.

Buppan
0

#10. Hoppas att du kan frälsa dem på sjukhuset att skaffa smör till brödet istället. Många gamla och sjuka lider ju av undernäring efter en period på sjukhus eller äldreboende. Det finns ju faktiskt studier som bekräftar detta! Kämpa på för de sjuka!

Maia
0

#13 "Reclaim the smör" Den är bra. Den kan jag tänka mig på en tröja.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]