Bredbar olivolja
Jag var på ett café på Korsgatan i Göteborg igår och fick syn på bredbar olivolja. Vad säger ni om det! Jag tycker det låter mumsigt, jag… frågan är vad man ska breda det på. Här är några länkar så kan ni se vad jag menar:
Aromboden, sök på bredbar olivolja
(Enligt Aromboden ska den vara full med Omega 9. Vad är då det? Koll på lite olika ställen på Internet ger följande sammanfattning: Omega 9 är en icke-essentiell fettsyra som kroppen normalt producerar själv, men som också anses ha antiinflammatoriska egenskaper. Finns också i jordnötter och avocado. Och i nötkött.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Har inte tittat på länkarna men är säkert gott
Den med basilika tror jag skulle vara gott.
Omega 9 vet jag inget om.

Hur gör man en "naturligt bredbar olja"??? Tycker det luktar lite margarintillverkning över det hela.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 Ja, jag funderade på det, men det står på den ena sidan att det inte är några transfetter inblandade. Kan man möjligen dunsta av vatten?

#4 Är det verkligen vatten i olivolja?? Olja och vatten blandar sig ju inte.
Fabricati diem, pvnc!
#5 Jag antar att det inte är så, men hur går det till då? Olivolja blir ju hårdare/stelt i kyla, men det här var bredbart i rumstemperatur. Ska googla.
Jag har nu skickat ett mejl till den franska tillverkaren för att kolla hur de gör. Fann inget på deras hemsida…
Låter som om dom har gjort margarin, fast på olivolja istället för palmolja.

Om man blandar olja och vatten och vispar som sa*an så emulgeras väl det hela och bildar något som liknar hudkräm… Proportionerna kan säkert styra koncistensen. Slutsatsen är nog att jag tror att det går att göra bredbar olivolja, men att man kanske måste ha nån typ av färg i för att det ska se gott ut.
Jag vet i alla fall bilar som lyckats göra hudkräm av olja och vatten… (en Ford naturligtvis)…
#7 Jag ska se vad de säger. Om de nu förstår min franska.
#8, Du menar att dom skulle göra ungefär som när dom gör majonnäs, fast med vatten istället för vinäger? Det är väl en möjlighet antar jag.
#9, Kur var konsistensen? Var den mer som margarin eller mer lös som majonnäs?

Ja ungefär så menar jag…
#10 Vet inte, för jag köpte inte. Men jag har sett recept på Internet på bredbar olivolja där det handlar om just att man emulgerar den med något. Fast generellt brukar folks säga "ställ den i kylen" så slipper du besväret. Fast då får man ju äta den rätt snabbt när man brett den på … vad man nu breder den på, som ju var en av de saker jag funderade på ursprungligen. Vad? Råa champinjoner kanske?