Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1907 ggr
oknox
0

Syra-basbalansen

Hur ser ni på syra-basbalansen i relation till LC??

För enligt syra-basbalansteorin så blir man ju tydligen sjuk p.g.a syraöverskott i kroppen och frisk om man gör kroppen basisk. Men äter man LC, som är ganska syra-bildande, så blir man ju också friskFundersam

Blir ju inte direkt logiskt om det nu ligger något i syra-basbalanstanken.

Knepigt, är det någon som vet hur det kan ligga till med detta? Är det fettet som är kärnan i tillfrisknandet eller kanske rentav den stabilare blodsockerhöjningen vid LC? Eller uteslutandet av spannmålsprodukter?

Margareta
0

Helt utanför min kompetens

Numer pensionär i Nynäshamn

nane
0

Man måste ju tillskriva de olika metoderna ett visst mått av relevans för att det ska fungera, Syra/basbalans kan man inte följa på denna kosten-jag tror för övrigt inte på den teorin.
Det finns en annan variant som innebär att din blodgrupp skulle vara vägledande för hur du ska äta-det är lite i smma stil och ganska förvirrande det med.

Jag vet ju inte om du har testat någon av de metoderna-men för en människa utan ledgångsreumatism (vilket syra/bas kan fungera på)tror jag inte det finns något värde i det.
Det finns ju en speciell kost som bara baserar sig på den teorin och då gäller det nog att följa den också för att kunna avgöra effekten.

Jag tror att kärnan är alla tre-för mig åtminstonde. Jag har ju märkt att min kroniska magkatarr plötsligt inte finns mer när jag slutat äta mjöl och snabba kolhydrater,min mättnad sitter i längre på fettrika livsmedel och jag är aldrig trött på eftermiddagarna längre p.g.a måttligt blodsocker.

umbra55
0

ingen aning Kan dock säga att jag slipper magkatarr när jag äter mat utan kolhydrater, men får det som ett brev på posten om jag käkar fel ett par dagar.

Har hört att man ska äta surt för att få basisk mage? Nån mer som hört sånt?

ingela101
0

jag fattar inte alls. skulle hela kroppen vara sur el basisk? låter jättekonstigt tycker jag. skulle detta kunna variera i olika organ eller skulle detta ligga på cellnivå?

oknox
0

Jag vet inte heller vad jag ska tro alltså. Det går ju inte bortse från fakta att man blir frisk med LC trots att den enligt syra-basbalansen skulle vara syrabildande i kroppen.

Lite info iaf om syra-basbalansen:

http://www.huntingford.com/html/SB.htm