Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2180 ggr
Gusan
0

Fett problem för Njurarna?

En kompis sa att hon hört att man kunde få problem med njurarna av allt fett i början? Kan det stämma? Det är väl i så fall om man äter för mycket protein, eller?

andreas0
0

Fett är inget problem för njurarna.

För mycket protein kan vara en risk om man har någon njursjukdom, men för friska människor är det inga problem där heller.

dufva
0

Friska njurar ställer om sig till en LCHF-kost på ett par dygn.

Om man är uppmärksam kan man märka av en viss grumling av urinen någon dag, men sen blir den väldigt klar och fin igen Skrattande..

Gusan
0

Tack för det!

Jag tyckte det lät lite konstigt, hade inte hört taas om det. Man får en del konstiga frågor som verkligen inte är lätta att svara på och när man inte kan svara på frågorna känns det som att man är väldigt lättlurad.

Halvdansken
0

#3. Håller verkligen med.

Min kollega som är på fettskrämd-diet av något slag frågade mig : Men tänk om den här dieten är direkt farlig, och du blir allvarligt sjuk om några år, är det värt det då?  (Hon hade hört att man dör efter ett par år med Atkins…).

Vad svarar man på det? Kunde bara hänvisa till denna sidan tex, där det ju finns folk som ätit LCHF i många år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gusan
0

Ja det är jätte svårt, det går mycket konstiga rykten om Atkins.

kaisakavat
0

Om man vill dänga till dem ordentligt så kan man ju fråga tillbaka: Tror ni människan som art skulle existera alls om vi "bleve så jättedöda" av maten vår art ätit i evinnerliga tider…??

Men - jag vet - det är ett mkt retoriskt svar. Ibland vill man kunna svara mer i detalj, hur det funkar…

Uttelille
0

Samtidigt dör ju folk som äter "vanlig" mat också. Bara att de är fler, så det uppmärksammas ju inte på samma sätt.

Men visst ska man ifrågasätta saker. Det är inte lätt. Men vad säger att deras kost är den optimala?

Halvdansken
0

Problemet med att förklara hur det funkar är :

1. Att jag har läst de flera gånger men kommer aldrig ihåg det exakt förloppet.

2. Det tar en kvart att försöka komma med föklaringen, och vi det laget har folk slutat lyssna.

3. De får för sig att man har diabetes och börjar tycka synd om en.

4. När man säger att man inte alls har diabets, så undrar de om det inte är farligt att äta "sjukdoms-diet" om man inte är sjuk. Så är man tillbaka till punkt 1.

Suck….

Hatar cancer och älskar vårlökar.