Ännu en nybörjare...
Hej!
Jag och min sambo har precis börjat (en vecka nu) med LCHF och jag läser allt jag kommer över och har skummat igenom stora delar av det här forumet på jakt efter information.
Hittills går det bra, men våra magar har bråkat en aning med magont och konstiga ljud och morranden…
Efter ett par dagar kände jag mig otroligt lätt och energisk, men magen är bättre nu (inte helt lugn) och känslan har gått över till en mera vimsig och lätt snurrig känsla. Det verkar vara normalt…
Vi får väl se hur pass bra det går!
/Fredrik
PS. Det verkar vara en ganska låg andel män här på forumet…
Välkommen hit! Vi är många kvinnor här med även män.

Hej och välkommen.
Om du känner dig vimsig och lite snurrig KAN det vara så att du ätit i minsta laget i kombination med omställningen.
Fabricati diem, pvnc!

Tack för välkomnandet! 
Jag kom nog fram till att vi varit lite "snåla" med maten i stort även om vi fått i oss rätt andel fett så att säga.
Tjejen däremot har lite svårare att sluta käka frukt…
Tanken var att vi skulle vänja oss vid att inte ha så mycket kolhydrater i kosten först och sedan fokusera mera på vad vi äter och efter det gå in mera på att få till den viktnedgång vi behöver båda två. Min sambo vill att det ska börja synas direkt… 
Fortsättning följer!

Ja, den här kosten är ju mer inriktad på hormoner än kaloriantal, så en del nya tenderar att plocka bort mer än de lägger till, så att säga, av ren ovana och hög ambition.
Frukt kan fungera, men det är bäst att betrakta det som godis eller belöning. Det beror lite på hur känslig man är. Vissa här "tål" inte frukt alls, jag äter kanske 1-1,5 frukt i veckan och det funkar för mig. Men hon kanske kan trappa ned, så tappar man faktiskt smaken för frukten efter ett tag.
Fabricati diem, pvnc!

Ja det där med frukt är ju lite knepigt… Det finns ju naturligtvis gratis frukt på mitt jobb och man blir ju (än så länge) frestad att ta ett blankt och fint äpple när man ser dom ligga där i en stor hög i korgen…
Annars har det varit banan för min del som jag stoppat i mig ganska mycket av, men den senaste veckan har jag inte ätit nån frukt och tjejen har väl minskat rejält så jag ska inte tjata mer på henne.
Till saken hör också att det är jag som har tid att läsa på eftersom jag inte har ett skvatt att göra på jobbet just nu… Så jag läser böcker och surfar runt på olika forum och bloggar och suger i mig fakta. Jag tycker att det är mycket märkligt att läkare och dietister kan beskriva HUR kroppen fungerar och ändå inte koppla det till VAD man ska äta…
Välkommen hit och bra att Du jämnar ut den något ojämna könsfördelningen på forumet!
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag ska göra mitt bästa!

Välkommen hit protoncollider med tjej! Min sambo är oxå medlem här men är aldrig inne och skriver själv utan det överlåter han åt mig den "latisen"! 
Det du beskriver med vimsighet och kurrande magar tror jag hör till omställningsperioden, helt klart! Det går över med tiden. Jag kände mig lätt iq-befriad i början milt sagt…

Välkommen hit! 
Välkommen/na hit! 

Tack tack!
Välkommen broder!

Hehe! Tackar!
Trevligt att folk är så snabba här på foumet! Det verkar finnas fler än jag som inte har så förtvivlat mycket att göra för tillfället… 
#13 Pappaledig. Flickan dansar på knäet o är glad.
Evigt mammaledig…flickorna slåss o jag håller på att bli *gaaalen*…datorn; mitt fönster mot vlärrrden!

#15 Jo lite så är det…. Har en, det räcker än så länge….

Hej och Välkommen! Är ni nybörjare med LCHF så vill jag ge er rådet som jag ger till andra, läs böckerna som finns i ämnet t.ex Annika Dahlqvists "Guide till bättre hälsa och viktkontroll" eller Lars-Erik Litsfeldts " Fettskrämd ". Det var två ex. av flera. Det blir en ahaupplevelse för er när ni lär er vad som händer i våra kroppar vid intagande av både bra och dålig föda, det är lättare att motivera sig när man har kunskaper. LYCKA TILL
!!
Hälsn./Glokar
#17 Kunskap är viktigt.

Jag har läst och läser massor av rapporter, bloggar och forskning… Just nu läser jag Jenny Reimers - Födan vi är anpassade till, Dr Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll och GI-noll av Skaldeman. Samtidigt…
Plus att jag läser så mycket jag hinner här på forumet. Det borde väl ge mig lite kunskap.
Jag är en riktig kunskaps-junkie… Måste bara veta ALLT… Hihi!!! Är lite av en besserwisser, men jag hoppas att jag har lite innanför pannbenet som rättfärdigar att jag rättar och korrigerar folk ibland…
Nu e jag (sambon) också medlem… Hoppas på att lära mig lite mer efter hand. Men än så länge går det fint. Å ja, jag har slutat med frukt:)

Välkommna hit, alla nya i tråden!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#19, du är precis som mig låter det som. 
#19, #20: välkommen hit båda två. Hoppas det fortsätter att gå bra.

#22, Ja vi kanske har lite gemensamt på den punkten. Jag har läst mycket av det du skrivit och är imponerad av kunskapen! Hoppas kunna lära mig lika mycket (helst mer)… ;)
Välkommen hit ! 

Eftersom jag är en aning allergisk mot bjökpollen tog jag ett piller igår när näsan rann och ögonen kliade. Det resulterade i att jag var totalt däckad hela dagen…
Jag orkade mig ut på min lunchpromenad i alla fall och inhandlade då en fiskolja med 65% omega 3. När jag kom tillbaka läste jag här på forumet att det kan hjälpa mot allergi och det vore ju trevligt!
Idag blev det inget piller utan en dos olja i morse istället. Ögonen kliar fortfarande, men näsan rinner inte idag. Hoppas på att allergin inte blir värre i år… Det får gärna komma ett ösregn och spola bort det värsta snart.

# 25: Komplettera gärna med c-vitamin. Jag är gräs och pälsdjursallergiker, numera symptomfri fastän vi har både katt och hund hemma

Hmm, ska fundera på det där med C-vitamin. Är ju lite emot att ta en massa tillskott, men det kanske är bra med lite vitaminer också… Visserligen var det ju farligt alldeles nyss att ta vitamintillskott stod det i aftonpressen.

Hej igen, här finns en bra tråd om allergi:Kost och gräsallergi!

Hej och välkommen - från en man 

Hehe! Tackar!