Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3803 ggr
RexPect
0

Nötbröd i våffeljärnet

Jag har alltid "bakat" mitt morgonbröd i våffeljärnet bara för att det blir så gott och är så lätt. (men på den tiden jag trodde att havregryn, kli och fibrer var det som krävdes) Men har nu experimenterat lite med lchf alternativen.

Provade nu att göra Nötbrödet (1 dl nötmjöl från Lidl+en äggula och lite bakpulver) i våffeljärn, kryddade med lite kardemumma och kanel (för att dämpa nötsmaken) samt tillsatte lite phsyllum och linfrö och det blev helt OK,  tyckte att smaken påminde om digestive kex av någon anledning. Mycker smör, en skiva skinka, dijonsenap och och tjock ost skiva så är du "hemma"…..

fettbramat
0

Det låter jättegott. Bokmärkes!

RexPect
0

Ska prova något av de andra brödrecepten på forumet och återkomma.

fettbramat
0

Jag tittade på våffeljärnet häromdagen och suckade och tänkte att jag skulle kasta ut det. Det var ju bra att jag inte gjorde det då. Ser fram emot nya brödtips.

RexPect
0

#3 Två skinkskivor med en ostbit mellan kan säkert få våffeljärnet att arbeta lite……jag har ett underbart gammalt järn som ser ut som ett rymdskepp, ska nog hitta på fler användningsområden..

greensis
0

Själv tänkte jag testa två skivor kassler med ost emellan i smörgåsjärnet - det är fyrkantigare - men våffeljärnet funkar nog också.

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

#3 Kasta inge våffeljärnet, du kan göra våfflor på kokosplätte-smeten.

fettbramat
0

Tack Mervi!

RexPect
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill säga att med lite träning så blev det ännu godare, så här ser min morgon smörgås ut, 4 minuter i våffeljärnet!

RexPect
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill visa upp min underbara UFO-farkost…

Uttelille
0

#9 Den var ju underbar!

rebens
0

Har en likadan och den fungerar utmärkt. Skulle aldrig göra mig av den. Den fanns i mitt föräldrahem från början och jag vet inte när den köptes.

Nu kanske man ska börja använda den igen, i stället för att den ska stå längst in i ett skåp så man får krypa ner för att få fram den.

Wenn
0

Här är en till med UFO. Skrattande