hungrig förvirrad nybörjare
Är hungrig, tar en burk tonfisk i olja, låter den "onyttiga" oljan från burken rinna ut, tar sedan en matsked riktig majonäs, till detta 100 gram färsk vitkål!!! Men nu blir jag förvirrad… är 100gram vitkål motsvarande mängd kolhydrater eller ska det räknas om på något sätt??? ( snart hugger jag in på en macka istället, ska det vara krångligt eller?) Till saken hör att jag skall ner i vikt ca 10 kg.
HJÄLP
100 gram vitkål är inte 100 gram kolhydrater, NEJ. Om jag förstår frågan rätt så vill du veta hur mycket kolhydrater 100 gram vitkål innehåller?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

100 gram vitkål innehåller 3,8 gram kolhydrater enligt livsmedelsverkets lista.
Du kan lägga in din matförbrukning i programmet http://www.minmat.net/ så räknar det ut innehållet till dej, Det är ett gratis program.
är du hungrig så ät mer, iförsta hand fett och protein.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Ja tack, och är det så att man alltid måste räkna om kosten. Jag är också medlem i Viktklubb och ska ligga på en kalorinivå på runt 1500 för att gå ner mina 10 kg. Det känns som att det blir rörigt…

Hej och välkommen molas! Det kan bli lite förvirrat så här i början, men jag tycker inte du ska göra det onödigt svårt för dig… Om du tar bort pasta/potatis/ris/bröd ur kosten har du redan kommit väldigt långt. Strunta i att räkna just nu. Om du tittar på förstasidan här på KiF så finns det en artikel om LCHF för nyböjare. Även Annika Dahlqvist har bra tips på sin blogg
Lycka till med omställningen!
Om du är med i viktklubb får du nog välja om du ska plågas i viktklubben eller må bra med LCHF , såvitt jag vet så kan man inte kombinera det hela….
Det blir som att stoppa ena handen i frysen och den andra på spisen och tro att det ska bli jämvikt….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jag räknar bara ibland, och jag har gått ner 17 kg hittills. Mitt kaloriintag är mycket rörligt. Det ligger mellan 1200 kcal och 3200 kcal.
När man äter enligt LCHF är kalorierna en sekundär fråga.
Jag äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Tack snälla ni alla där
ute i etern!!
Brynhilde har snappat upp budskapet precis som det ska vara 
Mycket bra förklarat !! 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Hej Molas!
Välkommen hit! I början hade jag stor hjälp av Sten-Sture Skaldemans bok GI-noll. Där finns recept för den som vill gå ner 50, 25 eller 10 kg. Efter ett tag vet man ungefär vad man kan äta och behöver inte räkna så mycket. Lycka till!

Välkommen hit till oss molas och hoppas att du ska trivas här!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag tycker också att Brynhildes metod är förträfflig
Äter man bara tillräckligt lite kolhydrater och tillräckligt med fett brukar normalscenariot vara:
Att man under de första dagarna på kosten äter lite mer än normalt.
Bristen på kolhydrater och omställningen gör att de gamla hungerkänslorna sitter i fortfarande..
Viktmässigt gör man ofta ett snabbt initialt tapp på ett par kilo ändå (vatten & glykogen)
Nästa fas är att kroppen lär sig utnyttja ketonerna som drivmedel istället..
Här dämpas normalt hungerkänslorna rejält och lyssnar man på kroppen nu så minskar portionsstorlekarna automatiskt..
Den tredje fasen som inträder efter någon/några veckor och innebär att kroppen lär sig utnyttja även fria fettsyror i blodet och att normala nivåer av glykogen byggs upp i muskler och lever igen..
När detta sker kommer träning och fysisk aktivitet upp på helt nya nivåer.
Vi har tillgång till kroppens energilager på ett mycket effektivt sätt samtidigt som det vi äter utnyttjas effektivt.
Hälsomässigt sker också en massa saker. Ofta sjunker ex. triglyceridvärden som kan ha varit för höga mm mm.