Tex Mex recept
Ha! ibland blir det bra…
igår läste jag på innehållsförteckningen i en kryddpåse m tacokryddor för köttfärs att största ingrediensen var druvsocker. så istället tog jag sats o fixade tex mex kryddning själv och det blev JÄTTEBRA!
- blandfärs
- lök (1 stor till 0,5 kg färs)
- 2 vitlöksklyftor
- gröna skivade jalapenos (very hot), lite av jalapeno-lagen (om du vill ha det starkt)
- 1 msk tomatpure (kan nog uteslutas)
- en aning grönsaksbuljong (kan nog uteslutas)
- salt, peppar, chilipeppar, paprikapulver (hot)
- lite oregano
- framför allt SPISKUMMIN
Slå över vatten som får koka in, det gör att kryddorna kommer in i färsen. Det visade sig att spiskummin är en jätteviktig krydda här, fortsätt att vräka i spiskummin tills du känner på doft o smak att det blivit rätt. obs, spiskummin kräver mycket fett för att BLOMMA ut så själv drog jag i en rejäl extra klick smörs på slutet.
Jag avrundade alltihopa med att vända i en liten burk med strimlat bambuskott (0,5 kol/100 gr), jag gillar lite crunch, men det kan man ju alltid hoppa över, eller välja ngt annat som man gillar bättre. det blev så gott…!
Lycka!
Tack Ingela!
Visst är det skönt när man inser att man varken behöver betala dyra pengar för kryddblandningar och det dessutom blir både nyttigare och troligtvis godare!!!
Jag flyttade till receptsamlingen så att vi hittar när vi söker!!!
Mat - Recept att laga hemma är rubriken numer
Numer pensionär i Nynäshamn
Inte klokt att största ingrediensen in en kryddblandning är druvsocker! Bra att du såg det, Ingela!
Men tror du inte det hade varit bättre att använda fläskfärs i stället för blandfärs, så blir det fetare? Låter annars jättegott!
jag tog hälften nötfärs, hälften fläskfärs. du ska absolut testa på det sätt som passar dig bäst. själv gillar jag smaken av nötfärs och fick upp fetthalten m smör.
OK, Ingela. Gud, vad alla är smarta i köket, det är inte jag. Räknar du också, så att du vet skillnaden mellan ren fläskfärs och nötfärs/fläskfärs/smör? Önskar att jag kunde det.
nej jag räknar inte. men jag vill få i mig köttet för proteinernas skull o ju fetare kött desto mindre proteiner. det finns ju gränser för hur mycket man totalt sett kan peta i sig tycker jag. o sen tycker jag inte att ren fläskfärs är så där jätteintressant. annat är det med fläsk, kotletter o karré! mums
obs, jag kollade på livsmedelsverkets hemsida o enligt den har bambuskott 3,2 kol/100 gr, inte som ovan 0,5 gr (stod på burken). däremot har böngroddar väldans lite (dock olika för olika sorter, jag kollade på sojaböngroddar som är det som finns på burk) så man kanske kan byta ut ingredienserna?? fast det blev väldans gott m bambuskott.
Håller helt med. Det kan bli lite äckligt.
Hmmm, undras om tillverkarna är helt ärliga, nu när de vet att folk jagar kolhydrater.
Det påminner mig om taco paj, fast man kan ju göra den utan pajdegen: stekt köttfärs med tacokrydda som man lägger i en form, stekta färska champinjoner ovanpå, några tomatskivor riven ost sen en blandning av cremefreche och chilisås över, grädda i ugn, jättegott!
#8 Det där lät gott MsBear.
Kan vi inte lägga in det som eget recept då att man hittar det
Numer pensionär i Nynäshamn