Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1077 ggr
rullz
0

Omega 3 och omega 6

Hur vet man att man får i sig en jämn andel av dessa?

Wildrat
0

Vet inte och jag har inte heller sett nån bra rekommendation på hur mycket av vardera man bör äta heller.

dufva
0

Proportionerna 1:1-1:4 mellan O3/O6 anses acceptabla (varierar beroende på vems råd man litar på) Skrattande

Det är väldigt svårt att få i sig vettiga proportioner med normalkost

Dom flesta äter 10-20 ggr för mycket omega-6 

Med lite planering och LCHF-kost är det något lättare

Det krävs ändå att man äter fisk och naturbeteskött ganska ofta och sällan eller aldrig nyttjar fröoljor eller sädesslag.

Dom flesta mår nog bra av ett tillskott av fiskolja dom dar man äter mindre optimalt..

bullmagen
0

hittade det här på nyfikenvital, ta med en nypa salt då det verkar råda delade meningar 

"Kvoten omega-6 / omega-3 ska enligt de Nordiska Näringsrekommendationerna (2004) ligga på 4/1. Många andra menar att kvoten snarare ska ligga mellan 1/2 och 1. Oavsett vilket äter många idag mycket mer omega-6 än omega-3."

dufva
0

Eftersom jag är lite konspiratoriskt lagd Flörtså misstänker jag att orsaken till att näringsrekommendationerna ligger så högt som 1:4 knappast beror på omsorg om oss konsumenter utan snarare att det är nästan omöjligt att nå bättre värden med Svensk normalkost och tallriksmodellen..