Sötningsmedel för nybörjare
Jag har precis börjat med LCHF och det fungerar jättebra! Hittat massor med bra recept och kan rekommendera airams matblogg om det är någon som inte hittat dit än.
Undrar dock en sak. Många av recepten här inne har honung och sötningsmedel i - är det ok? Vad är Stevia? Är det farligt?
Tacksam för lite rådgivning!
Sötningsmedel har diskuterats en massa gånger här på KiF, sök så hittar du en massa trådar om det.
En snabbgenomgång:
Det finns en diskussion om sötningsmedel är dåligt eller inte, å ena sidan har det inga eller liten mängd kolhydrater i det, men en del säger att bara smaken av sött höjer insulinutsöndring och därmed försvårar viktuppgång. Det finns belägg som stödjer båda sidorna.
Många här har upplevt att när vi inte äter söt mat / sötningsmedel på ett par veckor så känner vi andra smaker mycket kraftigare, även naturlig sötma, så efter ett tag tycker man att saker smakar tillräckligt sött utan att behöva sötningsmedel.
Personligen tycker jag att man bör undvika sötningsmedel, jag tycker maten smakar gott ändå, och det finns ingen anledning att tillsätta sötma. I recept där det ska vara med brukar jag hoppa över det bara, det går bra för det mesta (men inte alltid).
Stevia är ett sötningsmedel som anses vara bättre en andra för att det är naturligt. Det används mycket i japan där många konstgjrorda sötningsmedel är förbjudna. Stevia är förbjudet att använda som sötningsmedel i produkter i EU och USA, men det går att få tag på ändå som privatperson eftersom det inte är förbjudet att sälja det. Det är rätt starkt, så man ska ha mycket lite av det när man använder det. Det har en bismak av anis som en del del inte bryr sig om eller tycker är gott, medans andra inte gillar det. En del säger att stevia inte är bra på att göra saker söta, men däremot är bra på att ta bort surhet/beskhet ur mat som är sura/beska. Det finns att köpa på t.ex. http://www.stevia.se
#1 I stycke tre ska det vara "och därmed försvårar viktnedgång." Antar jag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#2, ja, det var det jag menade, tyvärr för sent att redigera nu.

Jag har inga problem att äta sötningsmedel då det gäller ökat sug. Jag har kört dieter som tex sout beach förut och det har fungerat bra. Nu vill jag dock göra detta till en livsstil då det haft så många positiva effekter för mig.
Är sötningmedel farligt i sig? Vad säger tex. livsmedelsverket om det? Nån som vet?
#4, Det finns en del sötningsmedel som är bevisat farliga, t.ex. aspartam. En del har det inte forskats tillräckligt om, så det är svårt att veta.
Livsmedlet har inte sagt något negativt om sötningsmedel, dom är positiva till allt som gör att industrin tjänar pengar…

Man kan ju också ställa sig frågan om man vill bli kvitt sockret eller bara lura hjärnan att man fortfarande har det, medans kroppen får vara utan. Att använda sötningsmedel för att lura huvudet att man får socker är höjden av sockerberoende, tycker jag. Ungefär som en rökare som suger på pennor och jag vet inte vad för att bara "få känslan".