Sparris - GRÖN resp VIT (lite gul)
Om sparris - Två olika!
GRÖN sparris är mjukskalig och växer OVAN jord
(VIT sparris är lång, kraftig och hårdskalig och växer UNDER jord)

Betyder det att mängden kolhydrater skiljer sig åt på samma sätt som andra ovan- och underjordsgrönsaker?

Vad jag vet bleker man vit sparris genom att sätta rör över dem så att de inte fattar att de nått över markytan. Gröna lär de bli när de börjar utveckla klorofyll.
Menar du att det är två olika sorter? Det ser ut att vara en enda sort i trädgårdsböcker och kataloger.
Sedan tycker jag att ovan-underjordsuppdelningen kan bli lite väl mycket en diskussion om påvens skägg. Det är ett bra knep att höfta efter, men ibland kan det bli lite väl petigt.
Fabricati diem, pvnc!
Det finns ingen livsmedelsdatabas som listar dom olika i alla fall, så jag tror inte det är någon skillnad i innehåll.

grön sparris är grön för att den kommer i kontakt med dagsljus
vi sparris är vit för att den inte kommer i kontakt med dagsljus just för att den odlas under jordhögar. Så fort vit sparris växer ovanför de där högarna blir den grön därför måste den skördas innan. Jorden spricker sas upp precis innan den kommer upp och då gräver man bort sandjorden och klipper av den.
Näringsmässigt är båda ganska lika men den vita anses "finare".

jag tror riktlinjen "ovanjordsgrönsaker" är just en riktlinje för de flesta grönsaker som växer ovan jorden har lågt kh-mängd. Det finns dock även grönsaker som växer under jorden som också kan i mindre mängd ätas av LCHFare (t.ex. morrot)
Men för att göra det lite enklare och generellt ska man tänka ovan eller under jorden. Så har jag i alla fall förstått det ;-)
#5, Den riktlinjen kommer snarare på grund av att grönsaker som växer under jorden väldigt ofta har relativt hög halt stärkelse, som är den kolhydraten som snabbast höjer blodsockret (= dåligt). Dom ovan jorden har oftast relativt oskyldiga kolhydrater (det finns undantag). Morötter innehåller en del stärkelse t.ex.

o majs innehåller mkt stärkelse men växer ovan jord.. =)
#7, ja, alla spannmål innehåller mycket stärkelse.
Man får väl kanske läsa på lite: