Larmrapport om charkvaror...
Hej på er!
Har ni läst larmrapporten i dagens tidning om att en ökad konsumtion med 30% av charketurivaror(nämner bacon, korv och rökt skinka) ökar magcancerrisken med 15 till 38%. Det är 3 forskare vid Karolinska institutet i Stockholm som har sammanställt alla rapporter om charkvaror och magsäckscancer som de har kunnat hitta finna i den internationella litteraturen under 1996-2006. Studierna omfattar sammanlagt 4 704 patienter från Europa, Nordamerika och Asien.
Jaha, tänker jag när jag läst artikeln, inge vidare stort underlag från 3 världsdelar och hur stor är påverkan av andra faktorer?… Forskare skall man ta med en nypa salt. Men… om man skall reflektera över studien och varför skulle det kunna vara så (man visste nämligen inte i forskargruppen vad orsaken var.
Skulle det vara köttet i sig? Skulle det kunna ha något med tillagningen att göra mm? Och då frågar ialla fal jag mig hur många lågkolhydratare som äter mest stekt kött, fisk och ägg?
Jag steker jämt! Nästan aldrig något kokt! I så fall grönsaker. Men…jag försöker steka på lägre värme och sällan knaperstekt (även om det är godare!). Hur gör ni andra med tillagningen? Är det någon som har lite mer "kött på benen" om det ena sättet är att föredra framför det andra rent hälsomässigt? Det stog inte nämnt något om detta i artikeln.
När jag läste artikeln tänkte jag dessutom på alla andra E-nummer som finns inpetade i korven. Vad är det som är farligt egentligen?
Kött steker jag mindre och mindre… har upptäckt att jag mår bättre av rött kött än av välstekt. Lågtemperatursteker gör jag en del också (kanske 50 grader i ugen i flera timmar).
Människor smälter rått kött både snabbare och effektivare än stekt kött, det är det enda jag vet :)
Artikeln i DN:

Dom hade en teori om att det kunde vara nitrat och nitritet som var boven,det stod så i artikeln.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Men hallå? Hur kunde jag missa det? :P
"Men kanske kan det vara en idé att minska mängden bacon och korv ur en generell hälsosynpunkt eftersom de också innehåller ganska mycket dåligt fett, säger Susanna Larsson, doktorand i näringsepidemiologi vid Karolinska Institutet i Solna, till DN.se."
Tror jag retade mig på att hon slutat äta bacon :D Jag antar att hon menar det "onyttiga" mättade fettet. Halleluja för fleromättade fetter :P (obs ironi! :D )

Jag blir också irriterad på sådana där artiklar.Tänk sen när tillräckligt många har bevisat att etablissemanget hade fel,jag undrar just hur dom reagerar då.
Sjukt även med artikeln i Aftonbladet med Rössner om dom fettätande mössen som blev smala med hjälp av någon sort sprutor som dom forskat fram .
Tänk om dom skulle ta och testa att mata mössen med enbart fett jag ger mig tusan på att dom hade gått ner i vikt utan sprutorna
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag hör de någon som sa att möss har en helt annan ämnesomsättning än vad vi har och är därför värdelösa som försöksdjur för att få veta vad människor ska äta.
Numer pensionär i Nynäshamn
De försöker hela tiden hitta medicin mot allt, det gäller att tjäna pengar.