Ny börjare
Hej Hej!
Blev så glad när jag hittade den här sidan! Jag har ätit LCHF i 2½ vecka nu. Tycker detta fungerar otroligt bra för mig. Har gått ner 3,3 kg på två veckor vilket är mer än jag kunnat önska. Jag har provat alla metoder för att gå ner i vikt men hård disiplin har jag en gång lyckats gå ner 18 kg mev vikt väktarna men nu har jag gått upp alla de kg plus en del till jag har 25 + att gå ner. Jag levde på pasta, smörgås och kaffebröd förut och konstigt nog är jag inte ens sugen. Känner mig nästan äklad när jag tänker på pasta och på det sätt som det gjorde mig mätt
Men jag har lite frågor.
Kan jag dela upp mina måltider som jag vill?
Jag äter bara 3 - 4 gånger per dag och tycker det känns bra äter mest på frukost och då står jag mig väl fram till lunch som oftast bestått av en lite mindre måltid och sen middag som jag blir jätte mätt på och orkar då oftast ingen kvälls mat. Men kcal per dag ligger ganska högt i alla fall om man jämnför med vad en smaldiet.
Min andra fråga rör ett fysikt problem som jag inte vet om det har med kosten att göra men som började när jag gick över till att åta LCHF jag får kramp i mina muskler på nätterna vaknar av att vaderna eller låren krampar?? någon som har någon teori om detta.
Min sista fråga rör alkohol och då vin. Känner att jag kan låta bli allt som man ska undvika, utom mitt rödavin på lördagkväll, det är mitt lördagsgodis. Vinet jag dricker innehåller mindre än 3g socker per liter. Hur dumt är detta och hur negativt är det att dricka detta vin?
/Pillan

Hej och välkommen!
Ett litet försök att svara på frågorna:
1) Du kan äta när du vill - det är oftast bättre att äta när man är hungrig och sluta när man är ohungrig än att göra tvärt om. Vissa äter få stora måltider (2-3/dygn) andra äter mindre och har mellanmål.
2) Kcalantalet: i den mån man går ned i vikt med LCH är det hormoniell viktminskning, inte kaloribaserad. Antalet kcal är i det stora läget mindre viktigt än de relativa proportionerna av protein - fett - kolhydrater. Räkna 1-1,5g rent protein per kroppsvikt (obs! kött innehåller t.ex 20% rent protein), så många gram kolhydrater som du tänkt dig och fyll upp tills du blir mätt med fett, men minst mer än protein+kolhydrater. Om du nu vill räkna, alltså. Men vissa är mätta och nöjda på 1200kcal, andra på 2200kcal (eller mer) - och går ned i vikt. Det finns inga färdiga svar, det måste man prova vad ens egen kropp fungerar med.
3) Muskelkramper och sendrag i början av LCHF handlar ofta om att när du kissar mer under omställningen till fettdrift förlorar en del magneium. Många är hjälpta av magnesiumtillskott, åtminstone under en period.
4) Utifrån kolhydratinnehållet är ett glas rödvin inte något problem. Det som händer är att fettförbränningen ligger nere tills du förbränt alkoholen, så viktnedgång mm kan bromsas. Om ingenting märkts på ett par månader, vare sig hälsa eller vikt, kan det vara dags att börja se över sin kostkombination.
Fabricati diem, pvnc!
Välkommen hit! Grattis till en bra början och lycka till!
Du har fått ett bra svar från greensis så har inte mer att tillägga.
Välkommen säger jag också. Lycka till!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hjärtligt tack för svaren!
/Pillan