NOLLORNA på kryssningen?
Är det någon eller några som är intresserade av att träffas under kryssningen till Åbo för att prata om diabetes typ 2 och 0?
Det behöver inte vara så hyperorganiserat. Om vi blir fler än som får plats i min hytt får vi se oss omkring efter större utrymme.
Jag ser framför mig stommen till en intresseförening för diabetiker och kanske prediabetiker, som kunnat sluta med olika mediciner eller inte ens behövt börja med mediciner.
Det har diskuterats många ggr på KiF om en förening för LCHF. Det har stupat på att det varit svårt att dra några riktiga ramar kring begreppet LCHF.
Svårigheterna har också kommit fram under olika TV-debatter.
Min tanke just för denna träff, är att alla som vill får vara med, naturligtvis.
Idéer om intresseföreningens uppgifter -sprida information om hur vi själva blivit friskare mm är ju en första punkt. Vad som i övrigt ska diskuteras måste komma från deltagarna.
Jag tänkte att lämplig tidpunkt kunde vara lördag förmiddag, eftersom de programpunkterna som skulle ha ägt rum då flyttats till fredag kväll.
Definitionen " Nollorna" passar in på alla med blodsockerstörningar och som vill få förbättrad hälsa genom LCHF.
En annan fråga som kunde diskuteras är ny utformning av Nationella Diabetesregistrets blankett. Det bör stå på den vilken kost man äter - om man är kostbehandlad. Jag själv har valt att utgå ur registret tills den ändringen är införd. Annars räknas mina framsteg tallriksmodellen till godo.
Föreningen kunde också vara en plattform för diskussioner med olika instanser ex Diabetesförbundet, SLV och Socialstyrelsen.
Jag frågade Annika om vad hon ansåg om idén med en förening.
Hennes svar är rakt på sak - som alltid:
Jag tycker att det skulle vara mycket bra om ni startade en förening för diabetiker och pre- på LCHF, eftersom de är så utsatta för SLV-kostens dödande effekter.
Helena Hesselmark
Ändrad rubrik
Skall ingen mera nolla med på kryssningen än Helena?
Ta tillfället i akt och bilda en förening nu. Vi som haft tur och sluppit få diabetes och genomgå tallriksdieter för att kunna spruta mera insulin, kan kanske bli stödnollor?
Att få alla typ2:or att kunna sluta med insulin är en riktig bra NOLLvision!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag är en nolla och ska med
//Karin

Samma här
Som jag skrev - alla får vara med. Man kan ju inte veta om ngn skulle fått diabetes om de fortsatt äta SLV-kost. Alltså är alla de som sluppit undan också potentiella nollor.
Vikingmormor, du är hjärtligt välkommen, vi kan behöva dig när det verkligen hettar till.
Likaså ska alla som är på väg med LCHF komma med. Var någonstans kan man få det stöd som behövs mot en bister sjukvårdande omvärld, om inte hos Nollorna?
Huvudsaken är att det bildas en stark bas från vilken vi kan besvara attackerna från SLV, dietisterna och Socialstyrelsen m fl etablissemangsutposter.
Nu ska vi bara hoppas att alla sjöbefäl, kaptener m fl, kommer överens med båtägarna så att vi verkligen kommer i väg.

Undrar om jag räknas till nollorna? Har ingen medecin men äter LCHF.
Vad är nollor? Kostbehandlad typ 2?
Nu vet jag vad nollor är!Jag är själv någonting mellan typ 2 och 0, så jag är med!

Här är en typ 2:a som gärna sitter med!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ok typ 2:a jag med.

#6 Som jag skrev - alla får vara med. Man kan ju inte veta om ngn skulle fått diabetes om de fortsatt äta SLV-kost. Alltså är alla de som sluppit undan också potentiella nollor. (min understrykning)
Men är inte det ganska konstigt? Inte så att jag menar att någon inte skulle vara välkommen. Men utifrån det du skrev blir ju hela Sveriges befolkning potentiella medlemmar. Borde inte en sån förening i första hand vända sig till Diabetiker typ 2-0 och de med metabolt syndrom och övriga intresserade?
Jag menar, utifrån det resonemanget är jag född och har förblivit Diabetes 0:a, känns lite tankevurpa att definiera sig som har-inte.en-viss-sjukdom-men-skulle-kanske-ha-fått-om-inte-kostförändring-kommit-före.
Fabricati diem, pvnc!

(Parentes)
Har ni hört att man ibland i Sverige kallar personer som ansvarar för den dagliga vården av, eller som lever tillsammans med personer med diabetes, för typ 3-diabetiker.
Sjukvårdspersonal som möter diabetiker i sitt dagliga arbete kallas ibland för typ 4.
Detta är i vår lilla "ankdamm" Sverige..
Internationellt har man börjat spekulera i om möjligen Alzheimers borde benämnas diabetes typ-3 eftersom flera samband med insulinresistans börjar träda fram även där..
#12 Greensis, du behöver inte komma om du inte vill.
Varför krångla till det? Min avsikt är att välkomna alla som vill till en träff ombord för diskussion. Om det blir ett förslag till förening kan den väl i rimlighetens namn vara öppen för alla som vill vara med antingen man är diabetiker typ 1, 2eller 0 eller aldrig varit någotdera.
Grundbulten är att i första hand samlas - sedan att komma med förslag och sedan om det blir consensus - dra i gång "någonting" - kanske en förening kanske inte.
Men någon byråkrati vill i vart fall jag inte vara med om. Det ska inte tas blodsockerprov för att avgöra medlemsskap. Vill man vara med så får man.
Annars får någon annan hålla i det hela.
När vi nu vet att det inte blir någon strejk och att SLV dessutom har bjudit in till en "hearing" om de Nordiska Näringsrekommendationerna" vore det kanske på sin plats att diskutera vad vi som följer LCHF skulle vilja ha framfört vid en hearing med SLV i Uppsala 7 maj.
http://www.slv.se/upload/dokument/nyheter/2008/inbjudan_hearing_nnr_7maj08.pdf
Om man föranmäler att man vill uttala sig är det lättare att få en plats. Det finns bara plats för 50 personer.
Ja, nu har ni(vi) chansen att berätta om LCHF.
Fick mail att det inte gick att kommentera den här tråden. Kollar alltså
Det gick
Om man inte gillar uttrycket Nollorna - kan man antingen flytta upp nollan, så att det blir en gloria 
eller hitta på ett annat arbetsnamn för träffen. Det var aldrig min avsikt att en eventuell förening skulle heta Nollorna.
kitabu!
Ditt förslag att vi typ2-0 ska träffas på lördag förmiddag är jättebra! Hoppas det blir av! Hur många är intresserade? Vi är i alla fall två stycken som kommer
.
Nollorna?
#0 står det:
Definitionen " Nollorna" passar in på alla med blodsockerstörningar och som vill få förbättrad hälsa genom LCHF.