Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 4360 ggr
Katrrrin
0

Bästa receptet på köttbullar efterlyses!!

Mina kräsna barn ratar allt utom de vidriga färdiglagade köttbullar vi har haft innan lchf-tiden…jag har testat flera olika recept men de är skeptiska gång på gång…och själv måste jag erkänna att köttbullarna inte riktigt har blivit sådär supergoda ännu.

Jag efterlyser därför erat bästa recept på lchf-köttbullar!!!

Mona-Stina
0

Min far hade alltid kryddpeppar i köttbullarna, dom var jättegoda.

papope
0

Färs, grädde, ägg och kryddor.

Mina fd bonusbarn gillade spenat och purjolök i också, fastän de inte åt lök i något annat sammanhang…

Supergoda färsbiffar/bullar blir det med grädde, ägg, rostade hackade pinjenötter och vitlök (ganska mycket…)

Aniara4
0

Jag brukar använda julmust som vätska i mina julköttbullar, men det är förstås inget jag rekommenderar… eller kommer att göra själv nästa jul heller. Ledsen

Jag har inte heller hittat nåt sätt att få dem riktigt bra utan ströbröd eller havregryn.

Langhol
0

Hakar man upp sig på löken så är det bättre att finriva den. Även de kinkiga brukar brukar acceptera det.

Elaichi
0

Kryddpeppar, vitpeppar o kardemumma…. mmm klassiska farmorsbullar!

Men jag vet inte om det hjälper, jag har haft kompisar som också föredrog köpebullar och jag förstår det bara inte, särskilt som de på den tiden var ännu äckligare (förlåt, jag vet att man inte ska säga så om mat pga smak, men det är så jag känner..) med massa sojaprotein (antar jag) som gjorde dem sega som… något. Och så  den otäcka glutamatbismaken som kändes som den stannade kvar för evigt i munnen… guäck.

Oj, det blev visst lite utsvävat. Ett annat förslag är hackade oliver och fetaost i, kanske med soltorkade tomater också… mumma!

Eller finrivet citronskal, blir jättegott! Tror jag kompade med ost, men jag kan tänka mig lite persilja i också…

Eller så slänger man i tacokryddor, men man behöver rätt mycket (och helst egna utan tillsattser), eller pepparkakskryddor, gott till jul. Pepparkakskryddor + apelsinskal borde bli super, hmm måste jag testa.

Annars till fläsk är ju fänkål gott, fläskfärs + citron + mald fänkål…

Hmm, jag måste nog iväg o köpa lite köttfärs nu o testa mina nykompåna kombinationer Glad

Lycka till!

Medlem
0

Mina köttbullar består av kött, ägg, grädde, gurkmeja, curry, svartpeppar, salt, lök och persilja. Jag hackar löken och persiljan i mixern. Och ibland byter jag persiljan mot grön paprika som också måste finhackas.

Migrant
0

Jag gör mina med blandfärs, äggulor och grädde. Kryddar med Epice Riche (Thore Wretmans kryddblandning om jag får tag på den) och Franska örter, eller kryddpeppar, salt, lite chilipulver och kardemumma. Jag har alltid i en del lökpulver också för jag har hört någonstans att det fungerar som "naturligt glutamat" och förhöjer smaken.  Ibland har jag i torkad vitlök också. Jag rullar mina köttbullar avlånga och kallar dem korvar. Häller ofta på kokosmjölk ellelr dito grädde (eftersom ett av barnen är mjölkproteinallergiker) som jag kryddar på lite med samma kryddning som "korvarna" och serverar dem i sås. Då funkar det bra. Ibland låter jag barnen få köpeköttbullar i sås och gör ett par pannbiffar så som jag beskrev ovan till mig och maken. Fast de längtar inte längre särskilt mcyket efter skräpbullarna. Det hände förut på "Findustiden" en gång at ajg frågade sonen om han ville ha köpeköttbullar eller mammas (brukar inte tala om mig själv i tredje peron och kalla mig mammaistället för jag men av någon anledning gjorde jag det då. Jag köpte köttfärs och lagade mian egna bullar.

Varpå sonen fick ett raseriutbrott och skrek "men jag ville ju ha mammas köttbullar inte dina". Det tog ett ag för polletten att trilla ner men då insåg jag att det nog gtt för långt med halvfabrikaten då "mammas" int ebetydde mammas utan var namnet på de köttbullar han uppfattade som de enda riktiga. Håhåjaja. Man får ligga i och ersätta skräpet med mat i den takt som är möjlig. Lycka till!

evacarina
0

Blandfärs eller nötfärs, salt och rejält med finmalen svartpeppar. När bullarna är klara spär man på med lite grädde som får puttra med en liten stund.

paperdoll
0

Jag brukar göra köttbullar (egentligen älgköttbullar) med creme fraiche och ett ägg. Creme fraichen gör så att dom blir super duper saftiga och mumsiga! Skrattande

anki1
0

Blandfärs lök ägg och grädde (075 dl) salt och peppar. ett tips som jag hört på radion var att lägga köttbullarna i kokande vatten tills de flyter upp och därefter steka dom i stekpannan. tyngdlagen skall göra så att köttbullarna bibehåller sin runda form. Och så ska man arbeta köttbullesmeten länge för att frigöra gelatinet som binder ihop smeten. fast jag måste erkänna att jag inte haft tillfälle än att prova detta. Pga min matlagningsglade son.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Magsan
0

½ kg blandfärs, 1 riven gul lök, 2 ägg, ½ dl vispgrädde, 1 tsk salt och 1 kryddmått svartpeppar. Detta är grundreceptet för mig. Ibland kan man behöva slå i mer grädde eller ett ägg till, beroende på hur lös man vill ha smeten. Du kan också ha i riven ost. Är de svåra att rulla så gör de lite större och platta till dem till små biffar. Jättegott.

Jag gör ofta köttbullar/biffar till mina barnbarn men de tål varken ägg eller mjölkprotein så då gör jag så här: 1 dl havregryn, 1 dl havremjölk och 1 msk potatismjöl får svälla ca 10 min. Sedan blandas detta med ½ kg blandfärs, lök och salt o peppar enl ovan. Barnen älskar dessa biffar !!!

nobban7
0

Köttfärs, salt och peppar.
Smaksätt med riven lök och/eller kanel.
Blir ganska hårda men enligt maken är de "som mammas"

lefen
0

lägg till 1/2- 1 dl senap i färsen

fetknopp
0

Mina baconbiffar är oerhört poppis hemma hos mig. Jag gör stora pannbiffar av nötfärs, ägg, grädde, salt och peppar. (Jag höftar så jag kan inga mått). Jag uppskattar att det blir ca 8 st av 1 kg. Sedan tar jag en baconskiva runt pannbiffen som jag sätter fast med tandpetare eller stektråd. Det låter pilligt, men eftersom jag gör dem så stora går det fort.

Uttelille
0

Som Mona-Stina säger jag att en aning kryddpeppar får köttbullarna att smaka som farmors goda.Skrattande  (eller i ditt fall farsRäcka ut tungan)

kalleankasmormor
0

Jag har alltid kört på min mammas recept:

nötfärs, lite ströbröd, någon dl vatten, finriven gul kök, ett ägg, vitpeppar och salt + en liten gnutta socker. När jag kör LCHF skippar jag bara ströbrödet. Hela familjen älskar köttbullarna, som brukar försvinna fortare än de kom fram. Till detta gör jag en gräddsås där jag bara låter grädden koka i pannan och sedan tillsätter lite oxbuljongfond och en aning soja+salt och peppar.