Paulun pratar fett just nu
Paulun pratar fett just nu på tv2
Rätt intressant (men man bör ha sitt LCHF-filter påslaget
)

Han sa just att mycket mättade fetter gör att cellmembranen i hjärnan blir hårdare och man blir därmed mer trögtänkt. Har han belägg för det?

Nej, Han gör en "tankevurpa" försöker påskina att ett styvare membran skulle vara dåligt kanske göra att man blir mer trögtänkt.
Det är tvärtom ett sladderigt membran är livsfarligt, det kan få cellen att kollapsa och det får man bla av växtsteroler som finns i ex becel
..

Mmm. Det är ju så Frank Nilsson beskriver det också. Tack.
Nu pratar Paulun ju om att en bra mix av fetter är bra för kroppen - vilket ju är positivt - men den här uppdelningen av långa, mellanlånga och korta mättade fettsyror har inte jag sett tidigare. Vad säger vi om det…? :)

Vad jag vet är att ex kokos innehåller mycket sct och mct vilket antas inte "sätta sig" runt midjan utan förbrännas direkt..
Fredrik har rätt i det mesta han säger om fetter faktisk förutom att han inte riktigt släppt fobin om mättat fett, men han har svängt mycket mot LCHF-tänket från när jag hörde honom för ett par år sen 

Catale,
jag tror inte han har minsta belägg för det. Själv tycker jag det tyder på ett missförstånd av hur kommunikation mellan nervceller egentligen fungerar. Transmittorsubstanserna aktiverar ju en receptor på utsidan av mottagarcellen för effekt - de skall inte ta sig genom cellmembranen som Paulún verkar tro…
Jag har Pauluns gamla böcker och skall minsann när jag får tid och lust läsa lite hur han skrev när jag började läsa dem…. det är några år sen nu - men då var han helt klart min guru…
Numer pensionär i Nynäshamn