Griskött...
Ser att många äter griskött. Men det finns väl inget i gris som är bra för kroppen?!
Någon som har tips på "bra" korv, om det nu finns någon sådan?

Det finns massor av saker i griskött som är bra för kroppen. Fläsk äts i stora mängder över hela världen. Ja, inte av skötsamma muslimer och judar förstås.
Griskött kan dock ge höga halter urinsyra i kroppen, vilket kan vara ett problem för vissa.
Gillar du inte griskött behöver du inte äta det.

Hm, gillar det väl… men har hört att allt slagg som andra djur svettas ut har grisar kvar i kroppen.
Tycker det är lite ofräsht.. ;)

Grisar fungerar inte på nåt annat sätt än andra djur på vår planet.
Du har måhända blivit utsatt för lite veg eller muslim-propaganda verkar det som
Det enda "osunda" jag kan tänka mig med fläskkött är att det under felaktig uppfödning kan få ganska höga halter av omega-6 fetter och att grisen kan drabbas av trikiner, men det finns massor med andra djur som kan drabbas också..

Spännande. Ska fråga ut dietisten som berättade detta för mig, hehe! Se om han håller sig till fakta eller "myt" ;)
M.a.o finns det vitaminer och nyttiga ämnen i gris? Dax å börja mumsa på grisar också då… 
Enligt en Svinveterinär kan dom inte svettas.

Fläsk är bra mat. Sen beror det förstås på hur grisen blivit uppfödd. Kommer ihåg när jag som grabb vispade blodet från nyslaktad gris på gården i värnland som sen gjordes blodpudding av - mums, ochh ett fantastiskt fläsk! Industrigris från Danmark kanske inte håller samma kvalite (utan att för den skull vara på något sätt otjänligt som mat - ja pratar om kvalitet nu). Men… i grunden är fläsk en mycket bra näringskälla, jag har inte hittat några vetenskapliga studier som säger att fläsk inte är bra - någon som har gjort det?
Bra korv:
- All korv som innehåller kött och fett utan för mycket tillsatser (bara att läsa på innehållsförteckningen)
- Viss Falukorv är helt OK, låg k-innehåll, mycket fett och högt köttinehåll (jag vet flera märken men vet inte om det är ok att gära varumärkesreklam…). det är ju bara att läsa på innehållsförteckningen eller på respektive varumärkes hemsida.
- chorizo, etc typ korv innehåller mest grisfett och kött (kolla så att den inte inneåller smakförstärkare). Jag tar gärna en sån till lunch (utan tillbehör) om jag måste få i mig nåt på stan - det verkar funka - jag mår bra efteråt.
- Prinskorv innehåller ofta mycket kött och en bra mängd fett.
Men korv är svårt - bra korv, typ Hungariche Pick Salami (som innehåller, vad jag förstås; griskött, grisfett och kryddor + konserveringsmedel) är DYR. Jag använder korv som energi"reserv" -inte som basmat.
Till din fråga; - det finns väl inget i gris som är bra för kroppen?
Så skulle jag vilja fråga: Vilka studier finns som säger att fläsk inte är bra för kroppen har du hittat? Jag har inte sett några…
#5, Vad gör det om dom inte svettas?

Inget i gris som är bra för kroppen?
Eh… protein?

Om grisen inte svettas är alltså alla slaggprodukter kvar i köttet. Det är väl det jag inte gillar helt enkelt. Finns säkert massa protein i det ändå…

Jag läste någonstans för inte så längesedan att de enda djuren som svettas genom huden är häst och människa. Övriga djur ventilerar värme genom att flåsa och vissa svettas även genom tassarna. Grisar kyler ner sig genom att rulla i kall lera.
Ursäkta men vad finns i svett som teoretiskt skulle kunna ansamlas i ett djurs kött/fett? Detta var dagens dumhetsmedalj, den kan Du ge till dietisten. Det är lever och njurar som är kroppens renhållningsorgan, gäller människa, såväl som djur.

#11 Men du vet väl att svett = kiss! ;) Hos oss människor alltså.
Det är väl huden som är kroppens största reningsorgan!?
Nej svett är inte urin! Svett är vatten och salt. Urin innehåller salt och kväve. Svettning är en mekanism för att hålla kroppstemepraturen konstant. Renhållning sköter njurar och lever, precis som vikingmormor påpekade

uhu… jag har då fått hela grejen om bakfoten verkar det som! Haha! Med andra ord så är griskött nyttigt…? Hm, … ok….
Om folk går omkring och inbillar sig att svett=urin, då börjar jag plötsligt förstå varför antiperspiranter säljer så bra…!!!
Själv får jag en äcklig association till gammalkristna tankar om hur oren kroppen är, att den ska späkas för att rena själen osv osv…