Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 946 ggr
sanera
0

Hejsan!

Jag har precis börjat följa GI-metoden, och behöver all pushning jag kan få Glad. Det som känns svårast är att få rutin på det. Nu behöver jag tänka så mycket på vad jag ska äta, och det känns som en hel vetenskap. Jag är ju van vid att kunna steka på några fiskpinnar och äta ris till… En anna sak som jag brottas med är känslan av någon slags jobbig hemsk skilsmässa från allt som jag i nuläget vill äta. Ska jag aldrig mer kunna köpa en stor påse lösgodis? Aldrig mer slänga i mig en tallrik köttbullar och snabbmakaroner? Känns som jag förlorar en stor glädje i mitt liv. Skrattande

nane
0

Hej och välkommen! GI är en bra metod för många som inte lide3r specifikt av kolhydratallergi. Det finns en del bra böcker kring detta som jag skulle vilja föreslå-om du inte redan har någon  Ola Lauritzon's GI i praktiken är väldigt bra och lättfattlig.

Du kommer snart att märka att det inte är så konstigt att lägga om matvanor som man tror-det som är jobbigt med GI är att den typen av mat ska vara lite fettsnålare än det jag äter - LC (som innebär att man drar ner på kolhydraterna och äter mer fett) och att det ska förekomma frukt i större mängder än jag tål…har läst på en del om GI och även testat det…gick dock tillbaka till LC.

När det gäller lösgodis kan jag meddela att jag inte ätit det på 13 månader och saknar det inte heller!
Det finns annat som är godare och nyttigt att äta istället - det kommer du också att tycka…

Margareta
0

Hej och välkommen hit till oss som diskuterar kolhydrater på längden och tvären, bredden med tror jag.

Finns det något särskilt skäl till att Du valt att följa just GI-metoden? Tänker Du på någon speciell GI-metod, det skiljer sig ju lite beroende på vilken "guru" man följer?
Vad är syftet med att Du skall börja?
Behöver Du gå ner i vikt eller gör Du det av andra skäl?

Det är lättare att ge goda råd om man har lite mer bakgrund.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Godissuget försvinner ganska snabbt. Fokusera på allt det goda du får äta och glöm det andra.

Skaffa dig en bra bok i ämnet och läs allt du kan komma åt.

Lycka till!

sanera
0

Hej! Förlåt, såg inte att jag fått svar Glad Jag har köpt den boken du rekommenderar, GI i praktiken, och håller med om att den är lätt att hänga med i.

Anledningen till att jag valt GI-metoden är att jag känner att den är mest hälsosam. Jag vill äta mig mätt, men ändå nyttigt… Jag följer boken jag köpt, men völjer inte bort kolhydrater helt. Förut åt jag mycket på kvällarna, bland annat åt jag sent plus en massa mackor. Känns som ett stort steg för mig att bara hålla mig till långsamma kolhydrater på dagtid och därefter helt välja bort det på kvällstid. Mitt mål är att gå ner 6-7 kilo, samt sedan hålla den vikten. jag har också ett väldigt stort godisbehov som jag ser fram emot att bli av med. Vill ändå kunna unna mig något gott till helgen så småningom, t.ex egengjord Chokladmousse. Skrattande

Margareta
0

#4 Sanera:
Ok vad bra, då vet vi och jag tror Du har gjort ett alldeles utmärkt val. Du har inte mycket övervikt och vill få koll på suget, då räcker GI mer än väl.

Du frågade om bär och det är helt klart mycket bättre än frukt rent generellt.
Även Du har nytta av att se mängden kolhydrater även om du också måste hålla reda på GI om Du vill äta dem som har lite mer än de vi som äter LC tillåter oss. Så länge det är LÅG kolhydrathalt behöver du inte bekymra dig så mycket om GI eftersom GI då också är lågt och bär har lite kolhydrater.

Hallon och blåbär har mindre än jordgubbar tex.

Kolla på http://www.kolhydratiker.se

Där finns en kolhydrattabell. Man kan klicka på rubrikerna och sortera. De som har högt stärkelsevärde har normalt högre GI och de som har högt fruktosvärde har normalt lågt GI om man vill generalisera lite…
Allt som har lågt kolhydratinnehåll (skulle gissa 0-10% för Dig) borde inte ge någon större blodsockerhöjning och därmed också hålla ett lågt GI-värde.

För exakta GI-värden måste man läsa tabeller.

Numer pensionär i Nynäshamn

nane
0

Glöm inte att kolla det totala GB-värdet! Finns också i boken…viktigt det med.

Roligt att du tyckte den var bra.Det är alltid bra att läsa en bok av någon som vet vad det handlar om.Han har också skrivit "blodsockerblues" som kan vara något för dig det med.