Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3948 ggr
elocinave
0

fråga ang. rå köttfärs

Fick tag i underbar fin köttfärs (naturbeteskött nötkött)

Skulle så himla gärna vilja äta den rå, kryddat med lite kryddor samt lök.

Vågar man? Vad säger ni?

MimLan
0

Har du aldrig ätit råbiff förut eller undrar du speciellt för att det är naturbeteskött?

Ulf-S
0

Köttfärs kan nog vara lite si och så… Ska man äta den som råbiff bör den vara helt nymalen!

Rita-S
0

om det är ren nötfärs är det nog mindre problem enn om det är blandfärs med fläsk i tror jag, men jag är lite skeptisk till färs när jag inte vet när den är malen.. I synnerligen efter vissa skriverier i aviserna på senaste månaderna om köttfusk

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

elocinave
1

visst har jag ätit det innan också. När jag var liten och min mamma hade köpt färsen nymalen från slaktaren i vår by. Det är ju inte samma sak jämfört med köttfärs från ICAs kyldisk.

Naturbeteskött är ju mycket renare när det gäller konstiga uppfödningsmetoder. Därför lockar det att äta det rå men som ni själva säger så är det inte alldeles supernymalen.

Hade det blivit bättre om jag hade fryst det innan?

Jag skulle kanske ringa till producenten och höra med dem. Men de är säkert jätterädda för evt. följder och kommer nog avråda… :-(

Lynxx
0

Ja har åxå köpt naturbetesfärs på ICA - jättekul att det finns - & det luktar fantastiskt gott & frestande - men ja gjorde en färslåda av allt :-/
Det kommer ju fler tillfällen Glad

raphanus
0

Färskmalet kött kan ätas rått. Man kan göra råbiff på det eller çig köfte! Är köttet bara färskmalet (och färskt naturligtvis), är det ingen fara!

dufva
0

Borde inte vara nåt prblem, men jag vill nog gärna ha haft det i frysen ett tag innan för att vara säker på att inga parasiter kan finnas med..

Råbiff är ju fantastiskt gott och rent generellt tenderar jag att tillaga kött mindre än jag gjorde tidigare.

Lever äter jag tex nästan halvrå nuförtiden ser bara till att ha lite stekyta på den..

Fantastiskt mört och gott

Den blir ju bara segare ju mer den får gå i grytan Skrattande ..

Uttelille
0

Men är det inte lika viktigt att få kycklinglever genomstekt som det är med resten av kycklingen? Eller du pratar om nötlever kanske?

dufva
0

Jo, kyckling ska man nog vara lite mer försiktig med fast salmonellan sitter inte i själva köttet utan i magen hos fjäderfäet

Sen kan det förstås finnas på ytan av tex en kycklingfile beroende på hur hygienisk slakten har varit..

Renlever är godast om man kan få tag på den men det blir oftast ungnötslever för mig Skrattande .

JohanBaltic
0

om det luktar bra och du har köpt det från en handlare som du litar på så… Ät och njut…

Ska själv äta råbiff med äggula inom kort, med finhackad rödkök… mums! (då använder jag vanlig köttfärs från ICA typ)

/Johan

aussiemia
0

Jag hade inte ätit den rå. Dels för att du inte vet hur länge sedan den maldes och dels för att oavsett hur kort tid sedan det var, så bildas och förökar sig bakterier på ALLA sidor av det malda köttet. Och på köttfärs är det MÅNGA sidor…

aswedishsmorgasbord.com