Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1488 ggr
Ladiesoul
0

Hjälp! jag e nybörjare...

Hej!

Jag är en tjej på 28 år som har dragit ner på kolhydrater och äter mer fett och protein sen januari.
Jag är inte väldigt överviktig, men har ätit mycket socker, pasta, potatis etc tidigare i livet, och hoppas nu på att omforma min kropp, bygga muskler och förbränna fett.

Har dock ätit mycket socker tidigare i livet, varit (är?) sockerberoende. Detta har visserligen blivit bättre i och med koständringen, men jag får fortfarande ett starkt sug efter sötsaker.

Är det någon som har konkreta tips till mig?
Detta är första gången jag är här inne, tänkte kanske ge det ett försök?… :)

Vh Elin

Kommentera Ta bort

Sinain
0

Det är svårt att ge tips, i och med att allas kroppar fungerar olika. För mig har det fungerat med att äta strikt LCHF och om jag har 
haft sötsug har jag tagit en eller två bitar 85 %-ig mörk choklad, lite
nötter eller druckt vatten med citron i. Dock har jag märkt att sötsuget har försvunnit nästan helt i och med att jag äter LCHF.

molana
0

Hej och välkommen hit!  Kan tipsa om (Beroende) en syster sida till Kolhydrater.Finns till höger och där är det många beroende som skriver om sina problem.   Skrattande

Mervi
0

Välkommen!  När suget sätter in, behöver inte vara sötsug utan sug att stoppa något i munnen, tar jag ofta en ostbit eller en kopp kaffe.

Ladiesoul
0

Jag märker att jag "faller dit" när jag är i pressade lägen. Nytt jobb, tenta, orolig etc. Då äter jag utan att ens tänka före.

När man har rutiner att följa, vardagen flyter på, då behöver man inte tänka på varje steg. Men som sagt, när världen känns läskig och man inte har "kontroll" på livet, då faller jag direkt. :/ 

Funderar på att göra en lista med argument varför jag ska motstå frestelsen av socker, och läsa den innan jag ger mig ut på "socker jakt" …

Tack för kommentarerna, det stäker mig! Glad

magma
0

Välkommen hit! Molanas tips om beroende.ifokus förtjänar att nämnas igen, där kan alla med sockerberoende söka stöd hos liksasinnade om man vill. Och här med förstås!

Jag känner som du också att stress ökar sockerklådan, och likaså dåligt med sömn, mensperioden och när jag inte början dagen bra. Äter jag för lite/sällan under dagen så kommer suget som ett brev på posten på kvällen! Det handlar ju just om att man som sockerberoende äter utan att tänka- just för att slippa tänka så äter man. En ond cirkel! Det hänger på att orka/hinna ta ett steg bakåt innan och hinna tänka på alla motargument, eller ta sig för något annat som kan skingra tankarna. Lycka till!

odezza
0

Välkommen hit, Ladiesoul! Jag är inte sockerberoende, så just i det avseendet har jag just inte så mycket att säga…

Men jag kom att tänka på Babybelost. Jag brukar ha med några sådana i väskan, när jag ska vara hemifrån länge, och inte riktigt vet hur det blir med mat, just för att inte gå och köpa en japp eller liknande, om jag skulle känna mig sugen på något. Kanske kan det vara något? Men se upp, det finn en light-varant av Babybelosten, som smakar urk. Jag har själv gjort misstaget att köpa den en gång, när jag hade bråttom!

"still lost in space and time"