Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2486 ggr
Adora
0

Jordnotssmor?

Ar bara fundersam over om jordnotssmor raknas som nyttigt i LCHF kosten…

Rita-S
0

Jordnötsmör innehåller rätt mycket kolhydrater tror jag. Har för mig det är 14 gram per 100 ungefär?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anterrabae
0

Är inte det beroende på om den är sockrad eller inte.

Vi har kung Markattas ekologiska osockrade hemma.. Det stod inget om kh på den, men fettet var helspecificerat, i mättat, enkelomättat och fleromättat. tot 51% iaf.. *ler*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Rita-S
0

#2 jo det kanske det är, men jag har inte sett efter det då jag inte tycker det smakar gott ;) Men jordnötter i sig själv är ju mer enn min gräns på 5 gram per 100 iaf, så det borde ju va mer kolhydrater i jordnötssmör enn det?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ButterflyEffect
0

I den jag har hemma är det 14g kolhydrater / 100g. Men å andra sidan tar jag bara en tsk om jag är sugen, och det är sällan jag använder det i maten. Då fungerar det ändå, i alla fall för mig!

Anterrabae
0

ok.. Jordnötter äter jag ibland i mat.. men sällan som de är eftersom det är en av mina värsta överätningstriggers.. Det är värre än socker.

Har inte så mycket koll.. *erkänner* Det är mest dottern i huset som käkar jordnötssmör..

//Ida

MimLan
0

#2 Givetvis är det kolhydrater i Kung Markattas jordnötssmör! Jordnötter innehåller kolhydrater, de försvinner inte för att de mosas. Har dessutom frågat Kung Markatta om det här, de har gjort fel och sjabblat bort kolhydratinnehållet, men de trycker ju inte upp nya etiketter förrän de gamla är slut.

Anterrabae
0

#6 Klart jag vet att det är kolhydrater i jordnötter, och självklart då även i jordnötssmör. MEN det lär ju vara mindre kolisar i ett utan socker tillsatt än i ett med extra socker i.. Det var det jag menade.

Huruvida det är 14g/100 eller mer eller mindre kan jag inte yttra mig om…

//Ida

elize-l
0

kollade på min mat

Jordnötssmör

Per

100Gram

Energi kcal:

615,00

Energi kJ:

2575,00

Proteiner:

22,60

Fiber:

7,60

Kolhydrater:

14,30

Vatten:

1,30

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

51,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

24,60

Mättade:

8,50

F-mättade:

15,30

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,10

B2:

0,10

B3:

13,50

B6:

0,40

B9:

82,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

4,70

Mineraler:

Fosfor:

375,00

Järn:

1,80

Kalcium:

33,00

Kalium:

680,00

Magnesium:

175,00

Natrium:

470,00

Selen:

2,00

Zink:

2,90

shin
0

äter skippys krokant jornötssmör, ca 14 kh/100gr, men jag äter också en tsk då jag  är sugen

ikna
0

Jag gör eget jordnötssmör som innehåller bara jornötter och salt, så det jordnötssmöret innehåller samma som jordnötter.