Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2123 ggr
Adora
0

Vad ska man ata egentligen?

Hej!

Jag ar nyborjare med den har kosten och undrar vad man egentligen far ata om man har som mal att ga ner i vikt? Blir sa forvirrad da jag forst laser att mjolkprodukter ar bra, sen ar de daliga… o.s.v

Tacksam for hjalp!!

Rita-S
0

det är mycket svårt att ge dig en facit, sedan denna kost måste tillpassast varje individ och varje kropp.
Men några holdepunkter:

- Alla överjordsgrönsaker är lov, men undvik belgfrukter som ärter o dyl
- Vissa underjordsgrönsaker är lagligt, så som lök och purjelök
- Allt av kött, inälver, fågel, fisk, ägg, skaldjur är lagligt, frossa loss
- Dom flesta tål mejeriprodukter (oster, gräddfil, creme fraiche, vispgrädde, mjölk o yoghurt utan socker) rätt bra i varierande mängder, men många kan reagera på mjölksokret och dom kolhydrater som finns i mjölkprodukter. Man kan notera sig detta på minnet, och om man går upp, står still, blir gasig kan man börja med dom största "bovarna" här, för dom flesta ligger "boven" i vispgrädde o mjölk.

Annars kan man ställa sig upp en lista. tex "socker är inte ALLS lov, annars kan jag köpa produkter som är under X% kolhydrater" o dyl.

Det är faktisk vad jag själv gjör. Jag köper ingredienser som ligger under 5% kolhydrater, dvs 5 gram kolhydrater per 100 gram vara eller mindre. Socker tilläts inte alls hos mig, men annars köper jag det som uppfyller denna kriterie. Det betyder faktisk att jag köper vissa påser frusen grönsaker som ligger under 5 gram per 100, även om dom innehåller morot och ärter, detta för att jag inte är så fruktansvärt känslig för kolhydrater, jag mår fortfarande bra och går fortfarande ned i vikt, dock inte så snabbt som om jag hadde helt och fullkomligt 100%  strikt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mervi
0

Bland artiklarna här till vänster finns en  som heter LCHF för nybörjare (den finns även på startsidan) och Inköpslista för nybörjare.  Det finns en LCHF-folder på startsidan som förklarar i korthet vad ingår i LCHF-mat.

Lycka till.