Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3078 ggr
olandsfamiljen
0

förvirrad av Skaldeman, GI-noll!

Läser just nu Skaldemans GI-noll o blir förvirrad igen. De som väger 10 kr övervikt eller mindre behöver inte tillsätta extra fett imaten, skriver han vid ett flertal tillfällen? Hrm…

folke
0

Han menar nog att man inte behöver tillsätta EXTRA fett… såsom att tex berika köttfärs med ister för att få upp fetthalten.

Det räcker med att äta fet mat i sin naturliga form.

Så tolkar jag det  Oskyldig

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Raring
0

Så har jag också tolkat det, folke.

I 10+ programmet föreslår han uppemot 35% protein, 55-60% fett och 5-10% kolhydrater. Man kommer inte upp i de proteinandelarna om man tillsätter extra fett.

LiselotteB
0

#0, tack för din fråga. Just det finner jag också förvirrande.

Enligt huvudregeln ska man äta mycket fett men om man har 10 kg för mycket, vad gör man då? Hur mycket är dessutom 'extra' fett? Hur fet är fet mat som inte har 'extra' fett?

Lycka till!

parsley
0

Gör som ni vill. Det gör jag i allafall. Att hitta ett sätt att äta som fungerar för en själv är viktigare än att följa ett färdigt program.

Mervi
0

Extra fett är det fett som du tillsätter till köttet. Om du äter en köttbit med kryddsmör så räknar jag kryddsmöret som extra fett.  Steker du i smör så räknar jag inte det extra fett om du inte häller smöret över köttet.Jag kan ha fel men jag tror att han menar att fettet i kött och fisk räcker så väl. Det kan lätt bli att man öser på smör och gräddsås för det är så gott och det kan bli för mycket.

andreas0
0

#0, Det är så som #5 skriver, och observera också att man borde räkna dom i 10+ gruppen inte dom som inte är överviktigare än så, utan att dom aldrig har varit överviktigare än så. Fast även då kan man lika gärna äta enligt 25+ gruppen tycker jag personligen, det är ju massa god mat där med, och antagligen mer hälsoförbättringar.

MaMaMade
0

Personligen skulle jag inte klara av att få i mig den proteinandel jag behöver utan att äta ngn slags sås/fett till. Har tillräckligt m problem m att få i mig rätt mängd *med* sås till.

För mig är det i första hand en omfördelning av gracerna som jag är ute efter o det verkar som om jag klarar det på nuvarande sammansättning. Har man däremot sjukdom i bagaget kanske man måste tänka till lite mer.

Mervi
0

Jag tar lite sås men är ingen direkt såsälskare. Smöret är svårare att avstå.

Medlem
0

Skaldeman skriver i sin Gi-Noll att man inte ska överdriva/överäta utan det ska vara lagom. För "mycket" definerar man olika. En halv dl sås är inte samma sak som 3dl. Och 20gr smör är inte samma som 50.

Mervi
0

Lagom är svårt att förklara.Flört Det är så olika för olika personer.

Medlem
0

Mervi- Det är sant ja :) Jag själv har kommit fram till att man ska studera sina hungerkänslor för att få detta med lagom klart. Förr när jag åt kolhydrater var det ett berg med mat i min tallrik och då tyckte min hjärna det var en lagom mängd, men det är annorlunda med LCHF, kanske jag tar lite extra fett när jag steker maten men absolut inte överdrivet.

olandsfamiljen
0

Jag måste äta fett för o bli mätt…. men jag blir mätt fort med fett orkar typ bara 3 köttbullar nu när det är blandfärs ist för nötfärs o lite matgrädde i sen har jag en klick creme fraische till o ibland lite olja el. fetaost på grönsakerna. Jag som inte alls vill varken gå upp eller ner blir osäker nu om jag äter för mkt fett…

Idag åt vi lax o det är ju fett men vi åt oliver o fetaost o fet sås till…

Mervi
0

Jag hade också en period i början då jag åt väldigt lite, blev fort mätt men det gick över och sedan har jag kunnat äta mera. Vet inte vilket som är bäst.Fundersam

olandsfamiljen
0

jag blir fort mätt men snabbt hungrig igen. hinner kanppt ta undan maten. Äter ff mellanmål, men har bara ätit denna kost 2 veckor…

annie27
0

Har nu läst SSS's bok angående 10+. Jag tror att jag äter för mycket fett dvs att det kan vara det som gör att jag går upp i vikt. Ska nu prova lite mindre fettrik LCHF-diet och se om jag kan komma ner i min LSHF-startvikt som är min idealvikt och samtidigt hålla mitt blodsockervärde i schack.

Jag ska hålla er underrättade om hur det går:)

LiselotteB
0

Har jag fattat saken rätt om Skaldemans tal om "fettbrasan" som ska ges rikligt med bränsle alltså inte gäller oss med ca 10 kilo för mycket? Kanske det då är som Annika D säger att man ska dra ner på kalorierna? Vilket talar mot den allmänna rekommendationen att äta mycket fett. Jag menar då inte kopiöst utan lite grädde här och en smörklick där.

Det blir inte så mycket tillåten mat kvar om man ska äta lite fett, inga kolhydrater och se upp med proteinerna som kan ombildas till övervikt…

Min fråga är inte ironisk utan helt uppriktig.

reamdn
0

Skaldeman delar så vitt jag vet min uppfattning (eller snarare jag som delar hans) att vid övervikt är det bättre att äta från kroppsfettet än dietfettet. Överdriven mängd dietfett gör alltså att kroppen sparar kroppsfettet.

Jennix
0

#16  Jag tycker inte att en smörklick och lite grädde är att äta för mycket fett men det beror ju på vad man jämför med…

Visst kanske inte alla kan äta hur mycket fett som helst, det verkar ju logiskt, men om du ser det så här:

Din tallrik ser ut så här, t.ex. en köttbit med en liten klick smör om du vill, kanske tre bitar broccoli.

Protein har jag aldrig ens tänkt tanken på att begränsa, kolhydrater först och främst och sen vräker jag inte på fett hur mycket som helst, men det beror mer på att jag inte orkar äta det. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

clajo
0

Man måste testa på sig själv för att veta vad som är lagom mycket för just mig. Kan varmt rekommendera att skriva upp matintaget på minmat.net ett tag, för att se mönstret.

Jag själv räknade ut ett dagsgenomsnitt, efter att ha registrerat några veckor. Sedan sänkte jag dagsgenomsnittet med ett par hundra kalorier/dag och då började det röra på sig igen.

Intaget varierar något från dag till dag, men genomsnittet försöker jag hålla.

Använd sökfunktionen här på KiF om det skulle uppstå frågor om hur man gör med minmat-sidan. Den sidan har också en guide och är gratis!

greensis
0

#17 Det vi inte kan definiera är väl vad som är överdriven.

Så länge jag rör på mig håller jag formen eller går ned på rätt robusta mängder fett. Om jag inte rör på mig håller jag formen eller går upp på ett mindre fett- och matintag än tidigare. Mycket knepigt.
För mig i alla fall har jag inte hittat taket i fettkonsumtionen än, däremot har jag upptäckt att min kropp är extremt rörelsebehövande (vitamin R?Skrattande)

Fabricati diem, pvnc!

olandsfamiljen
0

#18: En köttbit o smörklick o 3 bitar broccoli???Skämtar du svältdiet?

Jag har snarare en köttbit, halva tallriken grönsaker blandat kokta, kall sallad OCH en rejäl klick creme fraische…då är det dessutom grädde i färsen…inte undra på jag blir supermätt…

Minorca
0

Hej

Jag har uppfattat att Skaldemans 10+ är det mest liberala programmet, att man är nästan normalviktig och att man då inte är insulinresistent och därför tål mer protein och en mindre fettandel i kosten. Går man inte ner i vikt i 10+ kan man bli striktare med 25+.

nobban7
0

Du säger att du blir mätt på tre köttbullar. Beror det på att du äter en halv tallrik grönsaker också? Prova att minska ner på grönsakerna och öka fett och kött ska du se att då klarar dig längre utan att bli hungrig igen.

MimLan
0

Håller med #23, skär ner på grönsaker, öka fett och kött, det är vad du skall bli mätt på. Det är då mättnaden som varar kommer.

Jennix
0

#21 Det beror väl på hur stor köttbit det är? Fyller köttbiten upp tallriken eller inte?

En köttbit för mig tar upp större delen av tallriken. Tänk som en stor entrecôte-bit.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Fast jag har för mig att det längre upp i tråden talas om tre köttbullar?

Nixpotatis
0

Har hållit på i 2,5 månad. Jag provar mig fram fortfarande, men har redan tappat 10-12 kilo. Det är bara att fortsätta med detta, till slut hittar man väl det sätt som passar. Har faktiskt blivit lite mer hungrig nu är de första veckorna. Det är väl det normala, antar jag. Men jag äter fortfarande mycket mindre nu än mitt gamla "sockerjag" gjorde.

Mervi
0

# 23 Det står en köttbit och 3 bitar broccoli, jag ser inte något om 3 köttbullar där.

magma
0

OK, då var det antagligen i en helt annan tråd:)

Edit: Ser nu att det stod om köttbullarna i #12 förresten.Räcka ut tungan

Mervi
0

Nu ser jag det också magma. Det var lågt upp i tråden så jag hade glömt att det stod där.

olandsfamiljen
0

Fast igår åt jag 2 stora karreskivor o mindre grönsaker o kryddsmör på köttet, blev då kass i magen istället. Verkar inte passa mej…

Idag åt jag kycklingfile en stor köttbit med sås o några broccolibitar o lite grönsallad…DÖ hungrig inom en timme! Sån sug o fruktansvärd hunger tog tillslut ett ägg o en kopp te med coccosfett…så inte blir jag mätt av kött…

nobban7
0

Blev det bättre efter ägget och teet eller blev du hungrig igen en timme senare? Kycklingfilé innehåller inte speciellt mycket fett, jag tror det är det som saknas.

Wildrat
0

#31 I början är man väldigt hungrig, det håller i sig ett par veckor sen brukar det lugna ner sig. För vissa försvinner hungern helt och de äter för lite istället.

Du får börja fundera över det här med hunger och mättnad, det känns nämligen inte riktigt likadant som när du åt kolhydrater och fibrer.

Du ska inte heller bli mätt av kött, du ska bli mätt av fett. Kyckling innehåller väldigt lite fett så till den måste du ha fett, kryddsmör eller en fet sås eller kanske en fet efterrätt. Registrera maten i MinMat eller liknande så ser du ju hur mycket fett du får i dig, under 60E% i en måltid gör dig hungrig. Att registrera maten är jättebra för att planera sina måltider också.

olandsfamiljen
0

Blir lika hungrig av ägg tyvärr o med creme frasche till maten blir jag fortare mätt men fortare hungrig med, ibland hinner jag inte duka undan ens….. helsjukt, kroppen skriker väl efter kolhydrater?? :)

olandsfamiljen
0

Var hittar jag Minmat? Vet att jag har varit där o snurrat men kommer inte ihåg var…

magma
0

Det brukar den göra ett tag, innan den ger upp:)

Om du inte ens hinner duka av innan du blir hungrig igen, så låter det faktiskt inte riktigt normalt. Har du någon gång kollat din ämnesomsättning, hos en läkare menar jag?

kaisakavat
0

Jag var JÄTTEhungrig en period i början. Om jag inte åt och åt så blev jag nästan yr och illamående av hunger.

Men - som andra skriver ovan - det gick över. Nu äter jag mindre men mår betydligt bättre ändå. Blir inte matt eller illamående även om jag hinner bli rejält hungrig.

Så det är nog nåt med omställningen…

olandsfamiljen
0

Ja de kollar alltid ämnesomsättningen när jag är på sjukhuset, 2 ggr bara i år. men som sagt min pappa kan äta lagad mat flera gånger på en kvällo ändå vara hungrig….

Var hittar jag minmat tabellen?

Mervi
0

Min mat finns bland länkarna här ovanför.

olandsfamiljen
0

Fast jag registrerade mej där nu men får ju aldrig ngt mail?

Jag vet jag snurrat runt på en sån sida utan att vara registrerad det måste varit ngt annat än minmat då…

magma
0

Det har visst varit lite problem med minmat och mailen? Någon annan som minns vad som sagts???

Blenda01
0

Här finns info om ev. problem på minmat.net!

[Alpha44]
0

Ni som blir hungriga så snart efter att ni ätit äter absolut för lite fett!

Varför inte lägga till cole slaw till ert kött? Blir själv proppmätt av ca 1-2 dl coleslaw ihop med tex 3 pannbiffar och några oliver.

Jättegott och mättande.

Äter två gånger/dag - är proppmätt och går ner i vikt.

Eller omelett och makrill + cole slaw till frukost - mätt till eftermiddan.

olandsfamiljen
0

Fast jag har försökt med mer fett men som jag skrivit tidigare då blir jag hungrig så fort igen eftersom jag blir mätt så fort med fett…

Åt 3 pannbiffar a 60 gram plus 4msk blomkålsmos med smör i smörklick på pannbiffarna o ½ dl sås på grädde o creme fraische o sallad till. Vrålhungrig suger i magen lika fort ändå….

Ätit ägg nu o te medd coccosfett suuuuger nu igen 1 tim efter det… orkar inte äta hela tiden alltså….

Denna kommentar har tagits bort.
nobban7
0

Klarade du hungern bättre när du åt mer kolhydrater?

odezza
0

Jag smälte ost i stekpannan, så att det blev en rund kaka, sedan bredde jag lite överbliven köttfärssås på den. Medan "kakan" fortfarande var mjuk, rullade jag ihop den, och lät den kallna helt i kylskåpet. Sedan skar jag den i skivor, och det blev perfekta snacks att stoppa i sig när man kände sig sugen mellan måltiderna…

Jag var vrålhungrig under omställningen…

"still lost in space and time"

Wildrat
0

Det går över på ca en vecka så håll bara ut.

olandsfamiljen
0

haft denna hungern i 3 v nu vet inte hur jag ska stå ut, blev mkt mer mätt när jag åt knäckebröd till frukost….

Spelar ingenroll hur mkt jag stoppar in blir ännu hungrigare ju mer jag äter försöker ignorera det med vatten men nu snurrar det efter städningen, får nog ta lite turkiskt yoghurt så jag klarar mej till lunch. Fattar inte hur jag ska klara mej utan mellanmål… måtte det vända snart! Vill börja träna igen men är helt enkelt för hungrig hela tiden…idag ska jag nog äta ett äpple iaf efter middagen o se om det hjälper lite…

manon
0

Tycker du ska slå dig lös med riktigt fet fisk som kallrökt lax. Dyrt javisst men det kan det vara värt eftersom du raskt kommer in i andra andningen för att undvika ben så ta

kallrökt laxfilé, tjocka skivor rakt av och du blir garanterat proppmätt och står dig.

olandsfamiljen
0

Kan kanskse vara ngt tänkte på det igår att lax är nog det jag blivit mättast på åt ugnstekt lax 2 ggr förra v…. behövde visserligen även då mellis men men….

SvartKaffe
0

Men 180 gram pannbiff är väl bara 20-30 gr protein?? 4 matskedar blomkålsmos låter inte heller mycket…

andreas0
0

180g panbiff är (om man följer mitt recept) 384 kalorier. Och då har jag massa grädde och grejer i själva pannbiffs-smeten, för någon som är lite snålare med sådant blir det väl ännu mindre. Personligen kan jag kan inte tänka mig att jag skulle bli mätt på en måltid som har mindre än 700-800 kalorier, och då är jag stillasittande större delen av dagen.

olandsfamiljen
0

Hrm… jag åt 3 pannpiffar igen nu mer massor av smör o en klick blomkålsmos med mkt smör rann bara om det lite sallad… orkar inte äta mer liksom men magen är inte nöjd, ni menar det är för lite? Blandfärs använder jag o äggulor i smeten, stekt i massor smör o gräddsås till, mkt…

Blir mellis med lax o avokado sen när dottern ska ha mellis…

Fick remiss till dietisten nu med posten, kanske är klokt o gå dit o få hjälp hur mkt jag behöver äta? Risken är väl bara att hon dömer ut LCHF-kosten…? (Min läkare på mage-tarm skickade remissen för han tyckte jag behövde hjälp o bli mer mätt o få jämnare blodsocker.)

olandsfamiljen
0

Nu har jag tryckt i mej 200g kallrökt lax, 2 avokado, lite keso, som mellanmål. Så hungrig höll på o svimma orkar knappt gå 100 meter längre helt anfådd, varm o slut. Yr o allting, skönt jag är ledig o kan ligga på soffan. ute i solen orkar jag inte vara. Ska bli intressant om jag står mej till middan nu. Mår illa av all mat men är ändå inte tillfreds, snarare spyfärdig!

Var o köpte ägg o mjölk förrut o fick kommentaren ; ska det bli sockerkaka? Hrm….

andreas0
0

#54, En dietist vet nog inte så mycket om hur du ska äta, deras kunskaper är ofta felaktiga, dom litar blint på livsmedelsverket, som har fel om en massa saker.

Det låter jättekonstigt att du blir så hungrig fast du äter. Hoppas det går över snart. Annars kan jag rekommendera dig att beställa tid hos calle carlsson, en läkare som driver ett hälsohem (tror jag det kallades), han gör en ordentlig hälsokontroll och tar en massa prover på dig (många som vanliga vårdcentraler, etc. inte bryr sig om att kolla) och går igenom din kropp grundligt tillsammans med dig, så du får ordentlig koll på din hälsa och eventuella fel. Han har varit positiv till lågkolhydratkost i många år. Kostar en del (2000 spänn har jag för mig), men det kan det vara värt. Skaldeman bor granne med detta hälsohemmet, så du kan säga hej till honom samtidigt.

Om du inte vill göra det så vet jag inte vad det kan vara, jag har aldrig hört talats om någon som är hungrig fast dom äter mat med mycket fett tills dom inte kan äta mer.

greensis
0

Det som jag funderar över, eftersom du säger att du är hungrig nästan vad än du äter, är om du tar upp det näringsämnen du ska i tarmen. Alltså att kroppen försöker signalera: **Hallå! Du har ätit men jag får ändå inte vad jag ska ha. Ät mer!
**Är det tänkbart eller kollat?

Sedan kan tydligen en del läbbigare inälvsparasiter ge sådana symptomFörvånadSkrikandes om jag minns rätt, men det borde väl din doktor ha upptäckt i sånt fall.

Fabricati diem, pvnc!

olandsfamiljen
0

Alltså jag har verkligen tagit mängder med prover…. o har alltid haft stark hunger liksom min pappa. Han äter lite o OFTA!

Det tog 2½ timme innan jag kände sug efter laxmellanmålet… men klarade en timme till genom att smutta på vatten.

Nu har jag ätit 2 stekta makrillfileer, 1 dl kallsås på hel creme fraische o 77% fettig majonär, massor av smör o en rejälklick blomkålsmos! O ett skalat äpple till efterätt…får se då hur det går är verkligen spymätt nu 1 timme efter vi satte oss o åt!! :)

Det blir intressant om hungern lugnar sej även på mej med denna kost…

Kanske kan dietisten komma med förlag på vad som  är fel på min hunger, vet inte. Magläkaren tyckte det var ätstörning… hrm…,

Blenda01
0

Är det hunger du känner? Det finns andra symptom/känslor som kan tolkas som hunger.
Får du i dig kolhydrater via någon dold källa, typ mediciner?

olandsfamiljen
0

Jo men det är hunger kurrar högt o blir matt…

Mediciner hur ser man om det är kolhydrater i det? Äter tryptizol till kvällen, 20mg….

Blenda01
0

Jag såg diverse tillskott osv. i form av dryck framför mig, inte piller. Fundersam

[Alpha44]
0

Jag skulle också vara hungrig om jag åt 3 msk blomkålsmos (utan grädde) till tre pannbiffar.

I min pannbiffssmet har jag massor av vispgrädde, fetaost, gröna oliver. Till det äter jag coleslaw gjort på 1,5dl majonäs + 2 dl cremefraiche.

Till tre pannbiffar minst 2 -3 dl coleslaw.  Några ostskivor och oliver. Pröva!

Äpple efter maten sabbar det du vill uppnå!

olandsfamiljen
0

fast 3 msk är rejäla matskedar man äter med inte msk mått om du läser vad jag ätit mer i mellanmål o idag osv så ser du att det är betydligt mer än så. 2-3 dl är vad jag åt förra v men då fick jag höra av ngn här att jag skulle äta mej mätt på kött ist… jag åt 2 dl blomkålsmos idag o sås på 1dl ckremfraischem o majonäs men lika hungrig ändå efter 2 timmar…

åt 2 dl vispgrädde häromkvällen men det hjälper inte när kroppen protesterar mot nya kosten…måtte det gå över. Det började när jag tog bort knäckebrödet på morgonen.

Äter nötter nu magen kurrar så det dånar här ….

[Alpha44]
0

Det kommer att gå över! Fortsätt kämpa!

olandsfamiljen
0

Ja jag kom på en sak igår kväll….

Det är "hungiga veckan" ändå! Alltså veckan inna mens är jag alltid superhungrig så det är klart det blir extra jobbigt. Sen tappar jag aptiten när det väl är dags…

Lite orolig nu för jag ska jobba hela dagen idag o kan inte äta hela tiden.. Blir helt slut av att gå för en trappa o mjölksyra hela tiden. Flåsar som om jag vore halvdöd otränad pensionär!! Både imorgon o på fredag är vi bortbjudna vet ju inte om jag får mat så jag blir mätt…

olandsfamiljen
0

Har förresten magknip idag, blev nog för mkt mat igår?? :)

Wildrat
0

Det är klassiska övergångsbesvär du har. Tyvärr verkar det som du har den jobbiga varianten. Det tråkiga är att det enda som hjälper är att vänta ut det. Det blir bättre men när vet ingen.

kaisakavat
0

I mitt fall varade detta hunger-elende betydligt längre än en vecka, men det gick över när jag ändrade ät-rutinerna. Innan åt jag stadiga tre mål per dag. Övergick till att äta något mindre per mål men istället oftare. Kunde sedan plocka bort ett par måltider, efter hand, utan att bli så där jättehungrig.

Men - jag VET ju inte att det var just mina ändringar som hjälpte, det kanske bara råkade gå över i samma veva…

Tänkte bara att just någon form av radikal rutinändring kan vara en väg till förbättring. Vet inte… Du verkar ju ha kämpat väl så det är synd att det inte blitt bättre.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig! Glad

Mervi
0

Den enda gången jag varit hungrig jämt är när jag hade giftstruma, då åt jag hela tiden. Det var jättejobbigt.

olandsfamiljen
0

har inte gått upp i vikt iaf trots att jag vräker i mej mat o fett hela tiden….skönt!

Det är svårt o tänka att jag kommer klara mej på 3 mål om dagen eftersom jag ALDRIG har kunnat äta stora portioner i taget. Är vi på buffeer eller liknande så kan jag ändå bara äta en vanlig portion o sen blir jag snabbt hungrig igen medans andra då kan hoppa över nästa måltid för de ätit så mkt. Det går bara inte o äta mer.

Funderar även på om jag töjer ut magsäcken nu med all mat jag äter? Hur ska denna stora mägd kunna minskas?

olandsfamiljen
0

Hur många kalorier ska man äta egentlign på en dag om man är 1,70 o väger 56? Drygt 2000 fick jag den dagen till då alla säger jag ätit för lite? Räknade ut det nu i minmat… för mej låter inte det så lite….men jag har aldrig räknat eller hållt koll på kalorier förr…

olandsfamiljen
0

Har inte alls varit lika hungrig ikväll faktiskt vi gick till majbrasan o fram o tillbaka dit är 5000 steg, gud så slut dit men hem gick bra. Var inte hungrig där alls men törstig! Men om jag inte dricker triggar det inte hungern…drack 2 stora glas vatten när jag kom hem o efter en halv timme kom suget tog en bit brie…

Måste dock komma på ngt o byta osten mot, får acne av det… suck förr har jag inte kunnat äta fet mat pga dålig hy då, så vi får väl se…

Verkar iaf som om att det funkar o komma hemifrån. Åt korvstroganoff gjord på matgrädde o 1 dl hel creme fraische på tallriken, zuchini med smältost o olivolja till, mättade bra…men nu är ggrädde o creme f slut så det blir inte så fet frukost imorgon…

magma
0

Vad skönt!

Misstänker att ost ger mig också acne, tyvärr… Är bra i huden de perioder jag inte äter ost.