Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1859 ggr
kitabu
0

SLV-hearing - vad skulle du sagt?

Jag har fått meddelande att jag har 5 min. talartid vid SLV -Livsmedelsverkets hearing om kostråd 7/5 i Uppsala.

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=21410&epslanguage=SV

Följande gäller alltså i korthet:

Livsmedelsverket vill ha synpunkter på arbetet med att se över den vetenskapliga litteraturen och utformningen av näringsrekommendationer. Verket vill också veta hur nuvarande näringsrekommendationer använts och om det finns behov av att ändra utformningen.

- Vi önskar också synpunkter på processen när man utformar nya näringsrekommendationer och gärna hur rekommendationerna kan göras mer användbara.

Skriv vad ni skulle ha sagt, i allmänna drag.

Vill ni inte skriva här, kan ni maila mig på

hesselmark@gmail.com

Jag lovar inte att ta upp just det, du skriver om, men det vore intressant att skönja målsättningarnas mångfald.

andreas0
0

Jag hade fokuserat på fettet, vi måste få bort dagens fettskrämdhet i rekommendationerna, det är det viktigaste.

Jag hade absolut tagit upp att modern forskning har visat att höga kolesterolvärden inte orsakar hjärtsjukdom eller andra sjukdomar, och att det inte farligt att äta mycket större mängder fett än dagens rekommendationer. Att det tvärtom kan vara nyttigt. Dagens fettsnåla råd baseras ju till stor del på grund av rädsla för kolesterolet.

Sedan har jag för mig att det finns forskning som tyder på att hjärnsjukdomar som t.ex. ahlzemiers kan bero på lågt fettintag. Om jag minns rätt och du lyckas hitta den forskningen kanske det kan vara något att ta upp.

Ta även upp att fett är en bra långsam energikälla för kroppen, som inte höjer blodsockret mycket och därför så kan det minska risken för diabetes och metabola syndromet.

Jag hade även tagit upp att insulin har en fettlagrande effekt, så en energikälla som inte höjer blodsockret mycket kan vara ett bra sätt att hålla vikten.

Att referera till ett gäng välgjorda studier borde öka din trovärdighet, formulera dig gärna så här: "Enligt studie xxx så…" i ett par meningar.

Ulf-S
0

Det kanske kan vara på sin plats att klart och tydligt slå fast att det är högt blodsocker och insulin som leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Inte naturligt mättat fett.

Många diabetiker har dålig blodsockerkontroll och det är därför de drabbas särskilt hårt av hjärt- och kärlsjukdomar. Samt övriga problem som hör till "naturalförloppet" som inte alls är speciellt naturligt…

Wildrat
0

"Verket vill också veta hur nuvarande näringsrekommendationer använts och om det finns behov av att ändra utformningen." Du har ju en massa egen erfarenhet av det här, berätta om dina upplevelser. Hänvisa till studier är lite onödigt, det kommer professorerna att göra. Tryck ordentligt på att enda sättet att nå dit du är idag var att göra tvärt om mot rekommendationerna.

DaMum
0

Jag skulle vilja slå ett slag för hur positivt den här kosten påverkar individer med s k neuropsykiatriska funktionshinder, som ADHD, Asperger, Autism, Tourette o s v.

Själv har jag synliga bevis för detta, och fler blir det.

Lycka till!

kitabu
0

Det är bra att alla vill så mycket.

Men var snälla och ha i åtanke att jag inte är läkare, dietist, forskare eller vetenskapsjournalist….

Det som Wildrat skriver ligger mera i linje med vad jag skulle kunna prata om… och kanske bli trodd. Ni som var med på kryssningen hörde ju mig. En liten del av vad jag sa då skulle kunna hinnas med på 5 min.

Sedan är det frågan om jag ska visa min viktkurva eller min blodsockerkurva, eller kanske båda. Någon "förebild", dvs bild före LCHF, blir det inte i varje fall.

Fortsätt gärna att komma med förslag…. om inte annat så för diskussionens skull.

andreas0
0

Jag tror nog att blodsockerkruvan är mer imponerande. Att berätta om dina egna erfarenheter låter utmärkt.

SvartKaffe
0

När det gäller diabetes så kan man ju faktiskt nämna att man "förr i tiden" behandlade patienter med just lågkalorikost och det fungerade. Att ifrågasätta varför man gått ifrån en fungerande metod.

Vill man ha mer kött på "förr i tiden" kan man gå in på Projekt Runeberg och söka på diabetes och sockersjuka så kommer åtminstone 3-4 träffar upp vill jag minnas.

kitabu
0

Jag har naturligvis formulerat inlägget fel…. eller så var min kommentar #5 fel…

Förlåt

Alla är välkomna med synpunkter på vad NI själva skulle ha framfört--eller vad ni tycker att jag ska framföra.

Jag lovar att skramla om ordentligt i bensågarlådan. Fast nu är det ju inte bensågning det gäller längre, som på fältskärernas tid, utan magstympning.

Karin20
0

Dina kurvor och dina upplevelser och erfarenheter tillsammans med en liten mening om alla andra "anekdoter" som samlats här, torde räcka för någon form av bevisning. Att dagens kostråd inte är riktiga och att framförallt vi diabetiker blir symptomfria och får ett normalt (eller bättre) blodsocker än friska och dessutom utan dessa toppar och dalar.

Åtminstone måste det ju väcka tankar hos dem som lyssnar om de har ett öppet sinne.

Är det någon form av frågestund också? Hur kommer man att kunna dra slutsatser av alla dessa personer som fått en talartid om fem minuter? Dokumentation? 

Lycka till förresten! Du var kanonbra, inspirerande och med humor på kryssningen, så…..

//Karin

maxiq
0

Jag skulle be dem se tillbaka på hur och vad vi åt innan vi blev feta och sjuka, för 40-50 år sedan alltså. Det borde räcka långt…

kitabu
0

Tack Karin, jag får se hur mycket humor man vågar använda i sådant celebert sällskap. Nog bäst att inte vara ironisk i alla fall. Jag kommer konsekvent att tala om lågkolhydratkost. Det ska bli tillfälle till frågor efter varje talare.

SLV mailade och ville ha en kort presentation. Jag skickade  detta som bygger på vad vi kom överens om på kryssningen. För alla dem som inte var tillstädes vid lördagens diskussion om en eventuell förening kan nämnas följande:  Detta är en interimistisk förening med en mycket interimistisk ordförande.

Vi har en medlemslista med ca 20 namn-och e-mailadresser.

Övriga som aspirerar på medlemsskap-som är öppet för alla med och utan diabetes och andra sympatisörer kan skicka mail med namn och email och nick till

hesselmark@gmail.com

så vidarebefordrar jag det till vår interimistiska kontaktperson.

Det här var alltså vad SLV fick om mig: 

Helena Hesselmark, diabetiker typ 0, tf. ordf. i  föreningen "Lågkolhydratkost vid Diabetes"  

En förening  som ska verka för att sprida budskapet om lågkolhydratkostens gynnsamma inverkan på hälsan hos diabetiker typ 1 och 2 och vid Metabola syndromet, samt för överviktiga personer. Föreningen stöder sig på medlemmarnas egna erfarenheter och budskapet i Socialstyrelsens beslut den 16/1 2008 i sin behandling av anmälan mot dr Annika Dahlqvist Dnr 44-112267/2005

Dora
0

Jag skulle uppskatta om du kunde berätta att den kemiska smörjan, margarinet ska bort från våra skolor och in med den naturliga fettet, bregott, smör. Eftersom den ger energi, barnen blir lugna, fett ger bra effekt på ADHD barnen,

bra exempel: Göteborgs studien på 4 åringar,

http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/?contentId=648876

100% smör(ghee) är samma som mjölkfritt, laktosfritt, därför behövs ej mjölkfri margarin som innehåller palmolja och en massa tillsattser.

Du kunde berätta kort om dig: 

Först visa en bild innan LCHF och efter, men det ser dem, berätta korthet att fettet höjer inte insulinet, mm

jag tror inte att dem hinner fatta den insulinkurvan som du visade på kryssningen eftersom det tar tid att gå genom

Nästa: Inrapporterade hälsovinster, hittar du på Annikas sida 

Tredje: ta upp Margarinet

tack för mig och lycka till

MiaP
0

Jag håller med Dora, insulinkurvan säger inte så mycket utan att man har tid att studera den, och det låter sig inte göras på 5 minuters talartid. Visa din förebild och prata på. Berätta om hur du och många andra lyckas att bli friska med lågkolhydratmetoden.

kitabu
0

Min blodsockerkurva menar ni nog.

Den visar att jag efter 1 mars 2007 inte haft ngt blodsocker över 7,5, då alla följdsjukdomar kommer. Jag tror nog att alla där som sysslar med sjukvård och kost vet vad det är.

Men vi får se.

Besika
0

Kanske ta med någon av de sammanfattningar som finns här, te x hur många kg vi gått ned tillsammans, hur många vi är, vi som ätit LCHF i över ett år, så det fattar att det inte är en enstaka "konstig" person som reagerar onormalt… LYCKA TILL!!!!!!!!!!

kitabu
0

Jag kanske skulle tala om att det är över 3500 medlemmar på Kolhydrater i Fokus?

greensis
0

Jag tänker på hur de formulerade inbjudan "Verket vill också veta hur nuvarande näringsrekommendationer använts och om det finns behov av att ändra utformningen."

Hur har de använts? Svar: Illa åtminstone till diabetiker och överviktiga. Det är här det går att bre ut sig med exempel, blodsockerkurvor osv

Finns det behov att ändra? Svar: Garanterat för grupperna ovan, sannorlikt även för den friska befolkningen (svajande förhöjt blodsocker är inte nyttigt för någon)

Du vet hur inmurade i sig själva de kan vara på SLV, det kan kanske vara bra att spinna på deras tråd så att de inte bara sitter där, säger tack så mycket och betraktar dig som SVB-tant med anekdotiska bevis.

Fabricati diem, pvnc!

MiaP
0

Jättebra kommentar #17 att utgå från frågeställaren.