Tuggar på folie - ketos?
Jag vet att det skrivits spaltmeter om ketos här i forumet, men nu måste jag också få gnälla av mig lite.
Tydligen är jag i ketos för fy för i h…vad det är en obehaglig smak/känsla i munnen. Det är som om man tuggade folie. Mest längst bak.
Vad jag begripit så är detta bra, men håller det på såhär hela tiden? Det är skitjobbigt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Nej, det kommer att försvinna. 

Ta't lugnt. Smaken av gammal riddarrustning klingar av. Den kan komma tillbaka igen om man skiftar kosten till striktare än tidigare, eller om man - som jag gör ibland
- tränar lite mer än vanligt, och tömmer sina glykogenreserver. Då smakar det plåtbalja tills förråden är påfyllda och blodsockret stabiliserats.
Fabricati diem, pvnc!
Jag fick faktiskt denna metallsmak även innan LCHF efter att jag hade tränat styrka. Visste då inte vad det var.

Den där efter-träning-ketosen brukar jag beskriva som att man matar sina glukossugna muskler med fettvävnaden. Och är det bara jag som får vsioner av röda Pacman-liknande muskelceller som du håller fram små blekgula, desperat skrikande fettdropps-varelser till? Nyom, nyom, glufs!
(Jag har tittat för mycket på En Cellsam historia/Det var en gång:livet…)
Fabricati diem, pvnc!
Kul beskrivning - tugga folie, gammal riddarutrustning… Ni e så uppfriskande skojjiga.
Jag var rädd för att träffa folk där några dagar för jag var övertygad om att jag stank rutten jag-vet-inte-vad…
Det är borta nu emellertid, hoppas att det inte betyder att jag har ramlat ur ketos…
Hmmm… Jag har vid ett flertal "nära-olycka-upplevelser", d.v.s. att jag har varit centimetrar från att springa in i en vägg eller ramla av cykeln, fått en mycket stark metallsmak i munnen. Jag har tidigare trott att det var adrenalin som sprutade ur spottkörtlarna men nu när jag har upplevt ketos så vet jag inte längre vad jag ska tro…
Vad tror ni?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag har också hört att adrenalinet ger smak i munnen, framför allt i plötsliga doser, som vid chock. Känner igen det från några tillfällen. Man skulle kunna tänka sig att kroppen akut trycker in blodsockret i cellerna för att få mer kraft & styrka, vilket bidrar till bismaken och att man plötsligt orkar och klarar en massa när man är i rädslo-affekt.
Men det är bara en mycket lös teori.
Fabricati diem, pvnc!

Jag har alltid skyllt min då och då uppdykande metallsmak på mina visdomständer och deras hoppande ryckiga växt, men jag får nog ta o be dem om ursäkt nu….
Ja visdomständerna är nog de sista man vill vara ovän med. Jag har t.o.m. skilt mig från ett par av dem… med hjälp av en kirurg!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag tycker ketosandedräkten kommer och går som den vill, BLÄ!
Jag trodde det bara var i början man kunde ha så här men ack så fel jag hade! Mannen har stora problem på jobbet just nu och säger att han knappt vill prata med nån pga den vidriga andedräkten. Och vem känner inte så ibland??! Bara han inte lägger av nu…! För honom är det första gången han känner av det sen vi startade den 21 jan i år, medans jag har haft det lite av och till. Han svettas oxå mer och ser väl inte helt belåten ut längre…hm…

Jag känner inte ngn speciell smak. Däremot vet jag att jag har Andedräkten, när maken går en omväg runt mig

Jag bara måste fråga, luktar man illa? Från mer än munnen?
Jag har faktiskt inte känt av någon ketos alls
. Inte någon annan har sagt åt mig heller!
Hoppas att jag brinner ändå.

Ketos-undran 1: är det bara jag som tycker att ketos-smaken blir tydligare om man dricker te istället för kaffe?
(båda utan mjölk)
Ketos-undran 2: svenska språket saknar ett ord!
Vi har doft-lukt-stank. Men det finns inte ett enskilt ord för "illa smak" Har någon en liff som passar?
Fabricati diem, pvnc!

#13 Du kanske har för artiga människo runt omkring dig, som inte säger ngt.

#12 Ja, man kan ju svettas mera när man är i ketos samtidigt som det kan lukta mer än vanligt.
#14 Ursäkta skriket: LIFF!!!!! 
Du var inte medlem förra året då vissa av oss propagerade för handduksdagen, eller hur? Då måste du vara med i år.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hur i all världen bär jag mig åt för att radera ett av mina inlägg??
#19 Be en Medarbetare är lättast. :) Jag tog bort ett åt dig. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Man tackar!! Men är ändå lite nyfiken på hur man gör…
Egentligen finns det kvar, man bara gömmer det så att endast Medarbetare kan se det. :) Det går alltså inte att helt radera ett inlägg man gjort.

Aha, så det är bara ni sk Medarbetare som kan "gömma" inlägg. Då förstår jag varför det inte lyckades för mig!

#23# Du kan bara ändra det du skrivit inom en timma.

#24 Ja, jag vet men ta bort inlägget ( gömma det ) kan bara "medarbetarna" göra.

#18 Ah, ja, jag får väl lov att kånka omkring på en handuk den 25e maj. Min Douglas Adams period ligger a long time ago, in a a galaxy far, far away men vissa saker glömmer man inte!
Fabricati diem, pvnc!
42

Vet någon om det ges någon kurs i LFCH exempelvis om Viktväktarna gör?

Ibland känner jag mig som en drake eller nåt! Det känns liksom som jag andas ut alkohol från lungorna eller rök…nä, mer som alkohol. Kan det också vara en sådan där ketosgrej?

#27 42 är ett bra citat.
Under tidens gång har jag samlat på mig andra lärdomar som "stercus accidit" (shit happens, på latin),
"she gave mercy where it was deserved, but justice always," "fabricati diem, pvnc"(Make my day)
"May you live in interesting times"
"May I have your book collection's hand in marriage?"
och min nuvarande förtjusning: "If there is a god, he has a rugged jawline and wears a dashing hat (and hates snakes)" Man måste nog gilla Questionable Content för att den sista ska vara vettig
Samt Murphy's lag (samlingen) och i princip allt som Pterry Pratchett skrivit
Fabricati diem, pvnc!
#31 Vi hade en diskussion om syrenens varande eller icke-varande samtidigt som handduksdagen… Verkar som att D. Adams och Pratchett har lite liknande fans?
Själv har jag inte läst den om syrenen, endast några få - min favorit är fortfarande Good Omens som är en av de bästa böckerna nånsin.
Jag har också aluminiumfolie i munnen. Trodde först att det var amalgamkänningar, men nu förstår jag!
// Shintaida

#32 Jag tror att de har överlappande läsarskaror. Och mitt ex av Good Omens har släppt i ryggen, finns numera enbart som lösblad
(Kanske för att jag läst den i badet några gånger, och vattenångan löst upp limmet?)
Apropå metallsmak - kommer någon ihåg en fantasybok där en drake klagade över smaken på riddarna och att han skulle ha konservöppnare med i fortsättningen? Minns inte titeln, det är minst 10 år sedan jag läste den.
Fabricati diem, pvnc!

Jag har aldrig känt någon smak eller lukt som skulle tyda på ketos. Har beställt skickor. Jag kanske inte alls är i någon fettdrift…

En lite fråga. beror alltid metallsmaken på ketos? Jag tycker att jag haft det till och från sedan jag började i januari, även när jag ätit lite mer kolhydrater.

Luktar urinen från er med? ibland luktar den skunk…nästan lika illa som när man ätit fläsksvålar..

#37 oh ja!!!
#35, Äter man inte kolhydrater så hamnar man i ketos, varje sig man känner av det eller inte. Ketosstickorna kan visa negativt fast man är i ketos också. Antagligen är din kropp bara så effektiv på att inte producera mer än den behöver att det inte blir något överskott.
Hjärnan måste ha energi, och blir det inte från socker i maten så blir det från ketos. Så äter du mindre än ca 100g kolhydrater om dagen så är du i ketos, om du inte hade varit det så hade du varit död. 
# 39 Sånt där är så skönt att höra, då när man är osäker och undrar….
Du=ängel!!

Någon tipsade om att man kan använda pepparmyntsolja mot ketoslukten. Köpte en liten flaska på apoteket häromdagen.
Tar en droppe på fingret och stryker på tungan. Det svider lite men går strax över. Har provblåst! Det fungerar!

Tack Andreas0!
#35. Jag har aldrig känt minsta tecken på ketos trots att jag periodvis har levt på endast kött ägg och fett.
Däremot har jag lyckats få typ2 diabetes på sista tiden.
Du tror inte att somliga kan ha en sådan eminent förmåga att omvandla protein till socker att ketosen (och viktminskningen)uteblir.
Man kan vara i ketos utan att det märks eftersom det som märks är överskottet. Om kroppen producerar precis så mycket som går åt kan inget läcka med andedräkt, svett eller urin.
Det luktar alkohol eftersom det som släpps ut bla innehåller aceton som är en alkohol.
Läste på Proteinpower.com att ketos infinner sig om man äter mindre än ca 115g kolhydrater om dagen, vilket är kroppens "behov".
#31 "fabricati diem, pvnc"(Make my day) Om man vill säga Make my day, punk på latin vad blir det då? Och hur uttalar man egentligen pvnc??
Adams och Pratchett har säkert lite överlappande läsare. Min sambo föredrar Adams och jag föredrar Pratchet. Kanske har jag lite mera yvig fantasi och kan verkligen se figurerna framför mig och jag gapskrattar och fnissar definitiv mycket mera åt Pratchett än vad sambon gör.
Om ketos… har aldrig lyckats få till den där dödande andedräkten vad jag vet. Däremot så luktar svetten väldigt mycket periodvis. Kan vara nyduschad och fräsch och lukta gottigott men tar en promenad och kommer hem och luktar som om jag inte duschat på en vecka… inge kul.

#45 Jag har "Fabricati diem, pvnc" från någon av kringlitteraturen runt Discworrld. Jag tror att de skrev med v, eftersom latin inte har bokstaven u, utan betecknar båda ljuden med bokstaven v. Det är någon sorts "kökslatin" så att säga. (Så jag skulle uttala pvnc på engelska)
Ketossvett: Stinker inte i vanliga fall, men vid träning… Huga! Inte undra på att folk unviker kondismaskinen brevid en
Fabricati diem, pvnc!
32, Jag visste väl att det var nåt med syren oxå den dagen. Nåt om att inte plocka den. var det inte så? Och skulle inte hannduken ha en viss färg oxå? Är inte så hemma på det här.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Apropå ketos, jag har märkt att min urin luktar skunk just nu, började fundera på om det inte var dags för lite tranbär igen. vill inte ta pencillin för jämnan, så då funkar det bra med tranbären. När jag får problem.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#45 Exakt!! Har aldrig luktat ur munnen eller känt någon konstig smak, men kan lukta skunk efter en ynka liten promenad.
#43, Kroppen kan omvandla protein till socker om man är stressed, eller om man äter för lite fett och lågkolhydrat samtidigt. Kan hända att det finns någon mer anledning att kroppen gör det som jag inte känner till, men dom två är dom vanligaste. Är man stressad så uteblir vikminskning nästan alltid, medans dom som tillhör den andra kategorin kan gå ner i vikt ändå, men inte mår så bra av det på sikt.
För egen del har jag aldrig känt av ketosandedräkt eller liknande, förutom en eller två dagar alldeles i början, men jag blir väldigt torr i munnen ibland på morgonen och jag har en teori om att det kan bero på ketonerna.
#47 Syrénkvisten får Pratchett-fansen uttala sig om.
Handduken spelar ingen roll vilken färg men den ska gå att torka sig med. 

Superbra, jag ska absolut ta med en handduk
Det var längesedan jag läste böckerna, men 42, ja det glömmer man aldrig.

Intressant att Ketos är aceton som är en alkohol….kanske var därför som jag inte fick igång en av jobbets bilar häromdagen som har alkolås?
Smaken av gammal riddarrustning går väl an när man är i ketos, då vet man ju att den har ett syfte men den som jag har nu när jag äter antibiotika är inte rolig. Den är dessutom värre än ketosvarianten. Till och med luften när man andas genom munnen smakar illa… Bläh!

*puttilutt*
Fabricati diem, pvnc!

ÄR det verkligen så att en alkometer kan ge utslag om man är kraftigt i ketos, nån som vet?
Jag ska imorgon skjutsa min son på fotbollsträning, och herregud om man måste blåsa
Och herregud, det gör ju ingen skillnad när dom (polisen) stoppar en, jag "tuggar ju taggtråd" dygnet runt, tänk om dom drar in körkortet
, nej nu måste jag gå och sätta en klick tandkräm på tungan, då slipper jag denhär smaken i 10 min iallafall, och så är det ju bra för tänderna

#56 Passa dig dock för Listerine tandgurgel på morgnarna, den är det alkohol i… Passa bättre på kvällen.
Tcha, inte drar de in körkortet. Det värsta som händer är att de vill ta ett blodprov (annars får de inte nypa kortet), det skulle inte visa någon alkoholhalt och saken är klirad.
Själv funderar jag på att borsta tungan med nagelborste och Jif. Ska prova att gurgla vinäger-vattenblandning innan barnens nattning.
tuggar du taggtråd dygnet runt, bränner du fett dygnet runt. Fact of life
Fabricati diem, pvnc!

Alltid något, (att man konstant bränner fett alltså), för det är nog vad jag gör, vaknar x många per natt och är kissnödig, och då påminns man om dendär jävliga smaken i munnen och tänker f*n hur ska jag kunna somna om? Men det kan man ju ändå (somna om alltså)
Och det skulle vara höjden att måsta fara med poliseskort på blodprov, polikliniken här i stan är nämligen min arbetsplats
, fast som tur är så jobbar jag inte på polikliniken utan uppe på avdelning istället
( *pust*)

HAHA!! Bli haffad av snuten pga taskig andedräkt!!

Nej men allvarligt, läs # 53, det är säkert ingen omöjlig tanke. Och jag vill inte ens tänka tanken på att bli haffad och förd till jobbet på blodprov

Shit! Å jag som tänkte mig ut på en liten biltur i morgon….! Med tanke på smaken jag har i min mun nu är nog det säkraste att hålla sig inne! 

#61 Vissa risker får man ta här i livet

Fabricati diem, pvnc!

# Ja man kanske ska ta och vara lite "wild and crazy" i morgon och bege sig ut på vägarna ändå! För att öka på spänningen kan man ju ta upp nån stackars liftare oxå som man pratar och flåsar på oavbrutet! Det här kan ju bli riktigt kul! Tjoho-akta er där ute! Here i come! 

#61-63 Det finns ett ställe på väg till jobbet där det regelbundet är fartkontroll. Jag undrar vad som skulle hända om jag blev stoppad, vevade ned rutan och andades på polismannen…
Bäst att köra lagligt just där med andra ord
Fabricati diem, pvnc!

Ja man blir ju tvungen, för såhär har jag ju haft det i 5 veckor nu och det blir bara värre och värre, och hemma kan jag ju inte bli sittandes
Jag kan bara inte fatta vad det är som gör att det blir såhär påtagligt och konstant, men så här i efterskott så kan jag ju fatta nu att jag har alltid, också när jag åt kolhydrater alltid varit i ketos varje morgon ( samma smak då, men bara på morgon) Någon gång försökte jag powerwalka före frukost då, men tänkte svimma innan jag var tillbaka, det tydde jag då som lågt blodsocker. Nuförtiden går jag också före frukost (ketossmaken är ju med, vad annars)
men nu orkar jag hur bra som helst rundan igenom, en knapp mil. Jag skulle säkert t om orka en runda till

"Los-Cetotos" on the road! Kommer cruisandes i 30 knyck…! 

#65 Jag har tidigare känt av ketossmaken efter ett tufft träningspass när glykogenlagren i musklerna varit helt slut. Det var lite av en aha-upplevelse när jag förstod varför.
Tacka f*n för att du nästan svimmade - du tömde dina reserver, brände upp blodsockret och kroppen var inte inkörd på att bränna fett. (huga!) Nu kör kroppen på sitt invanda bränsle och det bara flyter på.
Långdistans/uthållighet är en jättevinst med lchf. Det och flera som styrketränar får bra effekt, också.
Fabricati diem, pvnc!

Jag vet inte ens vad ketos är! Här är det så mycket att läsa så jag går och lägger mig för att ladda till morgondagen. Godnatt!

# 67: Det var också en aha- upplevelse för mig och jättekul för jag har alltid velat gå (powerwalka) redan från morgonen. Aaahh vad allt skulle vara lyckat om det inte smakade så jävligt i munnen varendaste sekund
Fast ibland så kan man ju läsa om andra som i början har yrsel och koncentrations svårigheter och huvudvärk, ja sist och slutligen så är det ju nog värre med allt det där
För det där med taggtråden så BORDE ju iallafall lätta nån dag

Eftersom jag sedan januari intagit 0-25g kolhydrater per dag bör jag ha befunnit mig i konstant ketos i snart tre månader. Konstig smak i munnen har jag inte känt. Bränt fett har jag inte gjort. Min kropp är knäpp!
Beträffande 25:e maj ska jag med stolthet bära handduk den dagen, då jag för övrigt kommer att delta i en ylkurs (kulning-jojk-tibetansk övertonssång), så det passar bra med lite rekvisita.
Fair Winds and Following Seas!

Okej, jag ändrar mig drastiskt
Jag tycker inte längre det är fuskigt med er som har metallsmak i munnen. Jag undrar om det är ketosen som gör att det smakar metalliskt, nästan som käkarna krusar sig! Tycker bara jag vill äta något så jag inte ska känna smaken!
Fast det här med käkarna kanske hänger ihop med spänningar? Inte något ni känt?
Jag tror inte att ketoner ger utslag på deras mätare, det är inte rätt sorts alkohol.
#70, man måste inte känna smak i munnen för att vara i ketos, det gör man endast om kroppen producerar ett stort överskott av ketoner, för många så producerar bara så mycket som kroppen behöver.