Biffrulader med saltgurka
DN har ett LCHF-recept idag.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=765274
Biffrulader med saltgurka
Portioner: 2
Tid: 30 minuter
Ingredienser:
4 lövbiffar, ca 250 g
1-2 krm salt
1/2 krm vitpeppar
1 krm dragon
2 tsk ljus fransk senap
2 saltgurkor
1 dl crème fraiche
1/2-1 dl vatten
hackad persilja
Lägg ut lövbiffarna på en skärbräda, dela dem om de är stora. Salta, peppra och smula dragon över köttskivorna. Bred på senap.
Skär saltgurkorna i kvartar på längden. Lägg en på varje lövbiff och rulla ihop. Fäst ihop med steksnöre eller tandpetare.
Bryn ruladerna i smör. Häll på crème fraiche och vatten. Lägg på lock och låt köttet sjuda på låg värme, i cirka 10 minuter. Strö över persilja.
Kokt potatis är gott att äta till liksom broccolipuré.
Broccolipuré med färskost
Portioner: 2
Tid: 15 minuter
Ingredienser:
1 broccoli, ca 300 g
2 msk färskost
2 msk hackad persilja
ca 2 msk mjölk eller kokvatten
1 tsk grönsaksfond
lite kajennpeppar
Skär broccolin i bitar, ta också med övre delen av stammen, och koka dem mjuka i lättsaltat vatten. Sila av vattnet.
Klicka i färskost, hackad persilja och grönsaksfond och mixa med stavmixer. Späd med mjölk eller kokvatten till önskad konsistens. Smaka av med peppar och eventuellt salt.

Å vad gott, ska prova purén till kvällens fläskfilet…
Men är det inte en himla massa socker i saltgurka..(det låter ju som omvända världen…)

Man kanske kan byta saltgurkan mot zucchini, eller ta färsk gurka? Inte samma sak, men..

På en del invandrarbutiker finns det stort urval på inlagda produkter som bara är vinäger+salt. Min favorit är tomater fyllda med surkål. Det borde gå att hitta gurkor där också.
Raring, gå och spana i affären inne på Sivia torget, de har i alla fall haft rätt stort urval förut.
Fabricati diem, pvnc!

Hm det stämmer… Sivia ligger lite åt fel håll för mig men det kan ju vara värt att ta sig förbi någon dag. Får ta med mig pappa, han älskar den typen av butiker.

#4 Det finns säkert på fler ställen, men där hade de en stor hylla med glasburkar, inklusive i 2-3kg storlek…
Fabricati diem, pvnc!

Tror jag såg megastora burkar på Willy:s senast nu när jag tänker efter. Ska stanna och läsa lite innehållsförteckningar där nästa gång jag handlar.