Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 614 ggr
sofiaw
0

nybörjare - äter jag för lite?

Hej! Jag började med lchf i slutet på förra veckan pch tycker att det har gått bra än så länge. Idag  skrev jag in vad jag har ätit  på minmat och  det totala kaloriintaget låg på ungefär 1210 vilket jag tycker lät väldigt lite! Jag vill inte gå ner mer än kanske ett par kilo i vikt.. 

Här är vad jag har ätit idag:

Frukost: fet tonfiskröra
Lunch: tre skivor stekt falukorv + sallad + mjölk (inte särskilt optimalt, men vad göt man när man går i skolan?)
Efter skolan/middag: lite mer tonfiskröra + lite äggmjölk (mest för att jag var nyfiken på hur det smakade)

jag har varit helt proppmätt! hur ska jag göra för att få i mig mer kalorier?

greensis
0

1210kcal låter lite, precis som du säger. Det är ca 300kcal under vad en vuxen stillasittande kvinna bör äta per dag… Tränar du något är det på tok för lite.

Kan du ha med dig lämpligt mellanmål till lunchen, tex kokt ägg, ölkorv, vispgrädde med skruvkork? Risken är ju annars att du plockar bort från det som serveras och inte ersätter med tillräckligt med fett och ev protein.

Sedan låter det lite i minsta laget till middag, men man kommer rätt långt med äggmjölk.

Kokosfett i varm dryck är ett knep som en del använder. Lite grönt, typ broccoli, som man kan hälla smör, grädde och ost på.

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

Tilläggas kan det göra att för 60 år sen så ansågs gränsen för undernäring gå vid 2000 kalorier per dag. Men då fanns det inte särskilt många sittaframfördatornheladagen-jobb heller.

Gränsen är lägre idag, men jag vet inte var den går numera.

sofiaw
0

Cyklar fram och tillbaka till skolan och tar lite promenader då och då, men annars sitter jag ganska mycket stilla..

Egentligen hade jag tänkt att äta något mer på kvällen, det brukar jag göra i vanliga fall, men var så mätt att jag inte alls var sugen.

Ölkorv är okej alltså? Det skulle ju vara ganska smidigt att ha med sig. Ägg och sånt tvivlar jag på att jag skulle orka ta med och joxa med.

Tack för svaren!

greensis
0

#3 Det finns olika sorters ölkorv, välj den som verkar bäst. Och godast.

Fabricati diem, pvnc!