Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3036 ggr
nane
0

En superb länk!

har hittat en superbra länk för alla som vill veta vad dietisterna får veta..

http://dietistaktuellt.com/2.html

umbra55
0

Kolla den här; sid 8-10

Amiechan
0

Oj så mycket "nyttigt" bröd det fanns i senaste numret… och vilken åthutning mot Karlshamnsdieten! Pinsamt värre får jag säga.

Jag citerar pressmeddelandet: 

"Nya idéer måste ha solid grund innan gamla rekommendationer kan överges. Det gäller att göra nytta för, inte skada patienten. Kravet att arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet gäller alla utövare av hälso- och sjukvård. Vi finner det därför mycket anmärkningsvärt när företrädare för läkarkåren gör avsteg från denna viktiga princip. Råd utan grund i vetenskap och/eller beprövad erfarenhet kring mat och näring givna av läkare är ett problem. Anna-Karin har stått upp för vetenskaplig och beprövad erfarenhet och har levt upp till god yrkesetik."

(Alla infärgningar är mina för att jag ska kunna kommentera)

1. För att få en solid grund för nya idéer måste man testa dem.
  2. Som att bota patienter från diabetes som skedde under försöket? Som att få patienterna att gå ner i vikt som skedde under försöket? På vilket sätt blev patienterna skadade?
  3. Jodå, det finns oerhört mycket vetenskap som stöder LC.
  4. Och "beprövad erfarenhet" borde ju verkligen gälla för diabetes och LC. Att äta LC var det gamla sättet att bota diabetes! Så gorde man i hundra år innan insulinet uppfanns…
  5. Så dietisterna har så mycket bättre utbildning är läkarna? Okej, de läser mer om mat&hälsa, men jag tror nog läkare om att kunna läsa forskningsrapporter och förstå hur deras (feta) patienter fungerar lika bra som dietisterna… eller snarast bättre. För jag har aldrig hört talas om en dietist som inte varit naturligt smal… kämpar man med maten blir man inte dietist.

Men det är sant - Anna-Karin har levt upp till dietistkårens goda yrkesetik. *suck*

Gittan-Xyz
0

Herregud! Och så det där: NYA METODER. Som Annika Dahlqvist skriver, vi har i alla tider ätit mättat fett UTOM de senaste två-tre decennierna. Fråga: Minns ni att folk var feta förr? Mitt svar: När jag var barn på 50-talet fanns det nästan inga tjocka människor. Fråga Hur ser den psykiska ohälsan ut i dag? Svar: Antidepressiv medicin är en av de mediciner som säljs mest i Sverige.

Amiechan
0

citat från umbras artikel om sockerberoende:

"Te är inte speciellt kontroversiellt och hör
vi talas om teberoende?"

Min kommentar: jomenvisst hör vi talas om teberoende… jag är helt klart beroende av te. Dricker jag det inte får jag abstinensbesvär MEN det finns grader i helvetet! Beroenden är olika starka och olika svåra att göra sig av med. Jag har själv valt at vara teberoende för att slippa kaffeberoendet (som fick mig att må dåligt) och ändå vara socialt gångbar.

Ehum. Det här blev väl förvirrat för er som inte läser artikeln samtidigt som jag ;-) Men jag tänker bara att ett klassiskt retoriskt sätt att förminska problemet man talar om är att jämföra det med ett mindre problem och likställa dem…

Amiechan
0

Men här har hon en bra poäng!

"Ovan nämnda hypotes är intressant, anser
jag, och kan stämma på flera patienter jag har
mött. I vårt samhälle har vi nu ett ideal att
vara smala (20) samtidigt som människor blir
allt fetare (21). Ur den synvinkeln tycks inte
tanken främmande att det är därför sockerberoende
debatteras så flitigt just nu. Sträng
diet ökar risken för tvångsmässiga tankar
kring mat (22) och hetsätning (23). För
många tycks viktnedgång vara förenat med
tankar kring god mat, synd, förbud, det tilllåtna
är förenat med ren asketism och sämre
smakande mat."

Det är en sak jag stör mig på i dagens språkbruk. När man syndar gör man det inte mot 10 Guds bud utan man äter en glass… Vad är synd? Vad ska man göra för att vara en bra människa? Man ska vara smal och inte synda med fett&socker.

Tänk på det mina damer och herrar! När ni tillfrisknar med hjälp av LC, tänk på att släppa "syndamedvetenheten" också. Det är inte syndigt att vara de vi är och se ut som vi gör! Det är inte syndigt att äta kolhydrater ibland. Det är däremot synd om oss om vi inte älskar oss själva, precis som vi är :)

Så mina vänner: njut av maten, njut av att röra på er, njut av att vara människa och vid liv, njut av vänner och familj, njut av regnet idag som fuktar jorden och ger växtligheten liv.

nane
0

Amiechan: just vad jag hänger upp mig på också-det där med att synda när man äter något "onyttigt"-som i vårt fall ofta är nyttigt…irriterar mig!

Kolla ordentligt på sidan för alla nummer har mängder med bra artiklar och vissa av dem är temanummer….

Gittan-Xyz
0

Ja, i SAOL finns det bara en förklaring till ordet SYND - brott mot Guds vilja…

Amiechan
0

Aha! "Brott mot marknadens vilja" får det nog stå nu då!

Gittan-Xyz
0

Ja, Gud är ju bortrationaliserad.

Ibland undrar man hur det EGENTLIGEN kan komma sig att vi blivit så tjocka och sjuka. Sitter de på en annan planet och använder oss som försökskaniner, häller något fanstyg i vattnet?

AnnK
0

Gittan: låter som en rimlig hypotes, alternativt är det Kapitalet som djävlas med oss - först köpa "mat", sedan köpa "läkemedel"…

Gittan-Xyz
0

Ann, jovisst är det så, men ibland tycker man att det är konstigt att man ska bli fet bara man tittar på mat. Det blev jag aldrig förr. Därför jag börjar undra om det sitter någon och gör någon sorts försök på oss.Skrattande