Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3313 ggr
Mimsivimsi
0

äggmjölk/nutrilett

På skoj jämförde jag näringsinnehållet i äggmjölk med nutrilett.
Allt är angivet i mg och äggmjölken anger innehåll i 3 ägg, 50g smör och 100g kokos. Nutrilletten är för en normal drink av nutrilett.
Ännu ett argument mot de som bantar med nutrilett..

äggmjölk

nutrilett

A-vitamin

0,4

0,4

B1-vitamin

0,14

0,7

B2-vitamin

0,9

1

B6-vitamin

0,51

0,9

C-vitamin

22

25,9

D-vitamin

2,8

0

E-vitamin

104,22

5,9

Kalcium

134

374

Kalium

284

876

Järn

6,97

9,3

Zink

1,25

5,5

Selen

43,2

0,03

Folat

0,02

0,1

Niacin

0,94

10,3

Fosfor

112,5

608

Magnesium

54,5

83

Natrium

248,5

300

andreas0
0

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Nutrilett har ju mer på dom flesta punkterna enligt den tabellen?

Dom enda som var högre på äggmjölken enligt din tabell är D, E, Selen.

Allamej
0

Men om man dricker äggmjölk är man inte hungrig… men försök bli mätt på ett glas nutrilett :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mimsivimsi
0

jovisst är det lite mindre näringsinnehåll på vissa punkter, men det jag menar är att man får i sig alla näringsämnen på äggmjölken vilken är en naturlig drink till skillnad från nutrilletten! Cool
Dricker man lite mer av äggmjölken så får man ju i sig alla näringsämnen man behöver.

Jennix
0

Dessutom är, i min mening iallafall, äggdrinken naturlig - det är inte Nutrilett. Nutrilett är säkert dyrare också. Innehåller det socker eller sötningsmedel? Kanske extra kemiska ämnen också?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Tillsatser finns det säkert.

Pasi
0

Nutrilett påstås vara en helt vegetabilisk produkt. Var sjutton får de b12, a- och d-vitamin (en annan deklaration jag såg på nätet påstod att det innehöll även D och B12) ifrån?Fundersam

WiktZac
0

Tillverkas inte B12 ur bakterieodlingar?

//Zac

ullna
0

Ja, det vete gudarna vad Nutrilett är. Det är ju pulver iallafall. Antagligen en massa tillsatser. Jag tar ju MYCKET hellre äggmjölken!!!!!! INGA KONSTIGHETER alls!

Jenstone
0

när ni gör äggmjölken smälter ni då smöret/cocosfettet först eller kör ni de osmält i mixern o sen att de smälts av de kokande vattnet?

Jennix
0

#9 Smälter fett i vatten först, mixar lite, sen har i äggulor och mixar igen. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Jag kör ägg och rumsvarmt kokosfett först och häller sen på hett kaffe och mixar.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Jag lägger i ägg och osmält smör i en tillbringare, i med stavmixern och mixar samtidigt som jag häller i kokande vatten.

andreas0
0

#3, det låter vettigt.

Men jag undrar ändå om dina siffror stämmer. Du har fått till 22 mg Vitamin C, men i både ägg, smör och kokosfett finns det inget vitamin c alls (0 mg med andra ord). Vad får du Vitamin C ifrån?

andreas0
0

Dom här siffrorna får jag på det receptet du nämnde. Källa är siffrorna från finska livsmedelsverket (fineli.fi). Det är ju stora skillade på rätt många av dom.

** Vitaminer **
Vitamin A EKV: 826.91µg (RDI: 900µg, WAPF: >3000µg)
Vitamin B1 (Tiamin): 0.22mg (RDI: 1.4mg)
Vitamin B2 (Riboflavin): 0.68mg (RDI: 1.6mg)
Vitamin B3 (Niacin EKV): 6.17mg (RDI: 19mg)
Vitamin B6 (Pyridoxin): 0.25mg (RDI: 1.5mg)
Vitamin B9 (Folat): 106.44µg (RDI: 300µg)
Vitamin B12 (Koboalamin): 4.5µg (RDI: 2µg)
Vitamin C (Askorbinsyra): 0mg (RDI: 60mg)
Vitamin D (Kalciferol): 5.91µg (RDI: 5µg, WAPF: >25µg)
Vitamin E (Alfatokoferol): 4.17mg (RDI: 10mg)
Vitamin K: 20.64µg

** Mineraler **
Fosfor: 395mg (RDI: 600mg)
Jod: 81.2µg (RDI: 150µg)
Järn: 4.6mg (RDI: 10mg)
Kalcium: 114.6mg (RDI: 800mg)
Kalium: 243mg (RDI: 3500mg)
Magnesium: 24.7mg (RDI: 350mg)
Natrium: 494.72mg
Salt: 1260.54mg
Selen: 45.07µg (RDI: 50µg)
Zink: 2.57mg (RDI: 9mg)

Mimsivimsi
0

sorry när jag räknade med vitamin c var det när jag blandat i ananas och hallon! Kyss

sarwen
0

När ni äter äggmjölken istf nurtilett e.dyl, hur mycket äter ni då?  Kombinerar ni det med mat, och i så fall hur mycket?

Tycker inte kroppen att det är som svält, eller kommer ni upp i tillräckligt många kalorier?

Funderar på om jag måste göra något drastiskt för att komma igång med att gå ner, men vill inte gärna släppa LCHF eftersom jag mår så bra…