Nybörjare - Var startar jag?
Hej,
Jag är ny här och har några funderingar:
Finns det någon "starta här" länk/sida som har matlista över vad som är okay att äta samt i vilka mängder etc?
Hej MsBear och välkommen hit!<
Att starta med LC-kost är ett stort äventyr, det kommer Du snart att upptäcka.
Det är inte så enkelt att man får en lista och sen äter efter den. Jag skulle snarare kalla det en ny livsstil och det är lite olika hur man angriper det hela. Vi är många här som kommer att guida dig på vägen och Du kommer att hamna i många vägskäl där Du själv måste välja vilken väg Du vill gå.
Mitt första tips är att du smyger runt litegrann här och läser under de rubriker som intresserar Dig mest. Det finns både artiklar och diskussionsforum.
Det finns flera sätt att starta på.
- Stenhårt - dvs man tar bort alla kolhydrater direkt
efter ett tag testar man att lägga tillbaka några för att se vad som händer - Halvhårt - man tar bort nästan alla kolhydrater, men behåller de livsmedel som har tex mindre än 5% kolhydrater
- Lugnt - man börjar med att ta bort "socker, potatis, ris, pasta, bröd"
- Coollugnt - man tar bara bort socker som första punkt
Vad tror Du skulle passa Dig?
Utifrån det kan man sen rekommendera dig en bok eller andra ställen att läsa på.
Lycka till och fråga på!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
hejsan och välkommen.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika.
Kolla länken här. Annika Dahlqvist har en kostprogram på sin blogg i högra marginalen, där hon skriver vad man kan äta och inte äta. Den tycker jag är bra för nybörjare.
Lycka till!
Hejsan MsBear!
Jag kan tipsa dig om "Ät fet mat" av Lars-Erik Litsfeldt. Där får man dessutom menyförslag, som i alla fall jag saknade i början (gör jag nog nu också).
Gittan…. Har du redan hunnit få den och läst?? Är den bra? Jag har beställt den
OM någon läst den, SNÄLLA skriv in det på Bokrecensioner och inte här så vi hittar efteråt…
Om jag blir av med migränen under kvällen lovar jag att kika som hastigast i den och skriva ett kort utlåtande, hinner dock inte LÄSA ordentligt. Den verkar suverän. Äsch, jag bläddrar snabbt nu: första 80 sidorna berättar han om metoden på ett lättfattligt sätt och inte så torrt som i förra boken (orkade inte mer än till hälften av den), har även ett par sidor med Annika Dahlqvists kostråd. Lite bilder och tipsrutor som lättar upp. 30 sidor EFTERLÄNGTADE recept. De verkar JÄTTEBRA!!! Sedan kommer 4 veckors menymatsedlar! Också kanon! Sist tabell över sockerkedjornas innehåll, vad nu det är för nåt. Säkert något du kan förklara, Margareta.
Hej igen,
Tack för era svar, jag har läst Annika Dahlqvist lista över vad man ska äta och inte äta.
Vad som jag inte har hittat är hur mycket? hur många kcal per dag? eller är det fritt ätande efter behag/samvete?
Hur mycket är % delning, fett, protein, kcal (ifall man går medelvägen med lite kcal) 10% kalorier, 50% protein, 40% fett??
korrigering: 10% kolhydrater menade jag :)
50% proteiner låter oerhört mycket.
En vanlig fördelning bland LC-ätare (även enligt Annika) är
5% Kolhydrater 20% Protein och 75% fett.
Mängden rent protein kan man räkna som 0,8g-1g per kilo kroppsvikt. Det råder lite delade meningar om det är nuvarande vikt eller ens målvikt.
Räkneexempel:
För den som väger 100kg (jämt och bra) blir det 80-100g protein per dygn.
100g kött innehåller ca 20% protein dvs 400g kött per dygn om det är enda proteinet man äter.
För den som vill roa sig med att räkna mer exakt har jag gjort ett program på nätet där man kan fylla dessa proportioner.
http://www.kolhydratiker.se/forum/
Man måste registrera sig för att det lagras i en databas.
Händer inget när jag går in där och regristrerar mig…..
När jag sen loggar in så blir jag kvar på samma sida???
#11 Har Du fyllt i allt? Den är kinkig på de fälten där det står * för att databasen inte skall fyllas av strulputtar.
Jag som är en fri själ och inte gillar att räkna fick följande tips av Annika Dahlqvist när det gäller proteinmängden: ät lika mycket som din knytnäve är stor, alltså när jag lägger upp kött på tallriken sneglar jag på min knutna hand. Rätt bra riktmärke, tycker jag.
#13 Jag gör som Du Gittan med det tillägget att jag äter lite mindre än jag tror jag behöver, för oftast blir jag mätt ändå.
Jag är fortfarande inne i att man "äter upp" och lämnar inte.
God morgon, Margareta! Egentligen borde man också tänka på att äta jättelångsamt, för hjärnan kan inte registrera mättnad förrän efter 20 minuter. Jag märkte häromdagen att det verkligen stämmer. Var vrålhungrig när jag kom hem från jobbet, dök smörbyttan direkt i kylskåpet det första jag gjorde, tog ett par klickar smör för att hålla mig vid liv medan jag fixade mat. Under tiden jag åt vet jag att jag tänkte: men jag blev ju inte mätt på smöret. Kände att det fortfarande skrek i magen. När jag sedan skulle äta fick jag knappast något i mig så mätt var jag plötsligt, insåg då att det måste ha varit smöret som gav effekt, det hade nog gått ca 20 minuter. Ett bra knep faktiskt när det kniper med maten. När jag först hörde någon säga att det var gott med smör förstod jag inte hur de kunde, men nu håller jag med. Är ju som chokladtryffel utan chokladsmak. Gott, gott!
#15 Min man kallar det "smörpraliner" men i receptet har vi lagt till kakao för att "fejka". Nu har vi nog kluddat ner msBears tråd för nybörjare lite för mkt…detta är på hög nivå
Nej, detta är enkla tips som alla borde kunna ta till sig: ta en klick smör när du känner dig hungrig eller sötsugen, var noga med att tugga maten långsamt så att du tuggar i 20 minuter, risken är annars att du blir övermätt om du kastar i dig en massa fet mat (står i Skaldemans bok).
:) tack för svar, förvåndad över hur stor del fett det är 75% och att äta smör (gulp) ska läsa på mer…