Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3161 ggr
Bengt-Olov
0

Om inflammationer

Kan inte se att det finns någon annan tråd som särskilt fokuserar på inflammationer.

Vi vet ju att LCHF är kraftigt inflammationsHÄMMANDE, och att det är positivt med att minska intaget av Omega 6, och öka intaget av Omega 3, då 6:an är att betraktas som ammunition för kroppens immunförsvar, och 3:an som grundstoff för läkningsprocesser för de skador som  immunförsvaret (inte minst genom ett överdrivet intag av "immunförsvarsammunition") orsakar. För stora inflammationer, och dessutom om grundstoffet för att läka de skador som alla inflammationer orsakar är för litet, är ju så klart knappast så bra… 

Fast även om vi nog alla bör försöka balansera intaget av de fleromättade fettsyrorna 3 och 6, så att inflammationer i kroppen inte blir för stora och reparationsmaterialet för att reperera de "inflammationsskador" som hur som helst sker, ska bli för liten - ska vi övrigt VERKLIGEN BETRAKTA INFLAMMATION SOM NÅGOT NEGATIVT!? Även en inflammation är väl att betrakta som en reparationsprocess, och något som vi snarast ska vara glada över att den sker - när den nu uppenbarligen behövs (vilket man väl måste tro på kroppens "evolutionsinprogrammerade" reaktioner att den verkligen gör. (Ja, och förutsatt att en obalans på intaget av omegafetterna inte gör mer skada än de gör nytta, då förstås)!? 

Har vi inte anledning att betrakta inflammation på samma sätt som kolesterol!? Ja, d.v.s. att mycket inflammation precis som mycket kolesterol i det flytande blodet vittnar om att något inte är bra (att vi äter eller kanske snarare tidigare har ätit en föda vi inte är/var anpassade för), men att detta snarast ska ses som något positivt, då det även vittnar om att en reparationsprocess är under pågående, och att den rimligtvis så småningom kommer att avta och förhoppningsvis helt upphöra, då vi hållt oss till en relativt artriktig föda tillräckligt länge, och när även alla gifter från tidigare intag av artfrämmande föda är utrensad!?

Ja, eller betraktar "vi" i detta forum redan inflammation på detta sätt, bara det att det är JAG inte riktigt hängt med och förstått detta!?

folke
0

Jag ser det som att kolesterol är som det sades, brandbilar utanför ett brinnade hus….

Inflammationer är som elden, den är nyttig att ha i spisen, men sprids den, så blir det inte bra…..

Att elda ris på tomten är helt ok, att låta den sprida sig till skogen är mindre bra… Och idag tror jag att balansen Omega 3-6 ligger i närheten av skogsbrand ……..

För mycket är aldrig bra Oskyldig

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Bengt-Olov
0

Tjena Folke! Tillbaka i Geneve!?

Bra exempel!

Jo, men det är väl vad jag säger också… För stort intag av Omega 6 är ju förstås inte alls bra, och för litet intag av omega 3, är lika illa det. Fast inflammationer som uppenbarar sig trots lagom intag av omega 6 (om man nu kan räkna ut vad som är lagomt, och om man mot förmodan helt skulle lyckas!?), är väl sig inte det minsta negativt, utan något som man måste se som något POSITIVT. Eller hur!?

Har en känsla av att vi är många som inte ser det så, man att vi BÖR… Ja, fast först så ville jag väl bara ha en bekäftelse. :-)

Bengt-Olov
0

Ja, som sagt: Bör vi inte omvärdera vår syn på inflammationer (eller i varje fall nyansera den bild av inflammationer som något enbart negativt, som vi väl lite till mans haft och kanske ännu har), på samma sätt som vi omvärderat vår syn på kolesterol!? (Ja, samtidigt som vi ändå fortsätter att göra allt vi kan för att minska intaget på Omega 6…)

magma
0

Sedan beror det väl också lite på orsaken/delorsaken till inflammationen. Man kan ju råka ut för kroniska tillstånd där inflammationer blir en del av ett sjukt tillstånd i kroppen och inte orsakas- men antagligen förstärks- av fel omega3/6 balans. 

Jag har t.ex en skadad disk i ryggen som jag har haft sedan jag var 24 år, vilket i sin tur skapar felställningar och muskelkramper, låsningar osv. När då musklerna och ligamenten krampar och hamnar fel (då de akut försöker skydda det skadade området i ryggen där nerver ligger i kläm) så blir det ett minskat blodflöde (=minskad syresättning och näringstillförsel) till diskar, ligament, muskler etc och då bildas inflammationer.

Sedan jag började med LCHF sommaren 2006 så har den ständiga, molande värken (som jag tolkar som orsakad av inflammationer) gett med sig till 70-80%, men när jag får en akut ryggsmärta/ryggskott så sätter inflammationsprocessen igång direkt. Så antagligen ligger den "vilande", redo att blossa upp.

Just nu har jag fått ryggskott (första gången sedan LCHF-starten, annars kom den ett par ggr/år) och har igår varit hos kiropraktorn, han tar bort själva låsningen men musklerna värker och ländryggen är het och svullen muskulärt. Jag lägger på is, får massage och äter på prov just nu en stor omega3-dos (tre ggr det som står på burken) efter att ha hört en kirurg på TV berätta om sin omega3kur när han fick reumatism i händerna. Han åt omega3 x 3 i en vecka, sedan x2 och sedan enligt rekommenderad dos tills vidare. Jag får väl se vad det får för utfall:)

folke
0

2 och 3 mfl….

Om vi nu tittar på brandbilar och skogsbränder igen :-)

(Jag älskar liknelser )

Om vi använder elden (Inflammationerna) till att bränna bort ogräs mellan stenplattorna är det helt perfekt !!!

Samtidigt som sagts tidigare om kolesterol, naturligtvis borde det väl vara så också att om det blir för många brandbilar på garageuppfarten, så blir det ju ingen plats för den stora tankbilen med vatten som behövs för att släcka elden :-)

ps, jajamensan, tillbaka i Geneve, piggare än nånsin Förvånad

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

dufva
0

Jag håller med er i att inflammation i grunden är en nyttig process i kroppen.

Det är kroppens sätt att reagera på olika former av retning och ingår alltså i kroppens försvar.

Tyvärr så löper processen lätt amok när vi har felaktig balans på fettsyrorna och massor av icke artriktig föda i tarmarna..

Har själv tidigare haft stora problem med inflammationer i kroppsdelar som har haft nån form av skada tex ett diskbråck.

Det är helt uppenbart att problemen vill återkomma när man fuskar för mycket med kosten men i stort är jag helt symptomfri från inflammationer idag.

Bengt-Olov
0

Grattis Dufva! Hoppas bli av med de sista 10-20 %:en av mina reumainflammationer också… Hade väl i.o.f.s. hoppats och trott att de redan skulle vara det vid det här laget… :-/

Vart jag vill komma med tråden OCKSÅ:

• Om man (mot förmodan) skulle lyckas balansera sitt intag av Omega 3/6, så lär väl ens inflammationer inte kunna bli för stora (utan just så lagom stora som är idealiskt med tanke på det som måste inflammeras/läkas)!?
  • Om man (mot förmodan) skulle lyckas till 100 % att hindra artfrämmande ämnen att komma in i kroppen, så skulle väl inflammationerna upphöra att vara kroniska, den dag som tidigare inlagrade gifter är utrensade!?  (Sjukdomar/inflammationer blir väl aldrig kroniska p.g.a. något som är genetiskt defekt!? Det beror väl på att nya artfrämmande ämnen hela tiden tillförs kroppen och/eller gamla inlagrade gifter som kroppen inte klarat av att rensa ut!?)

Är det inte med en sådan förförståelse som man bör betrakta detta med stora/smärtsamma och kroniska inflammationer!?