Experiment med LCHF-bröd
Nu har jag roat mig med att äntligen väga och räkna ut hur många gram av allting som "brödet" jag bakar ibland innehåller. Om man vill så kan man ha i fler ägg, mer keso eller ha i riven ost om man vill dra ned på kolhydratinnehållet/skiva.
Men om man följer receptet så blir det 35 gram kolhydrater i hela limpan och strax under 2 gram/skiva om man skär upp 18 skivor- men antagligen går det att få ut över 20- mamma fick nämligen en del av brödsmeten när jag bakade ikväll:) Så kanske 1,6 gram ligger närmare sanningen.
Det innehåller mycket fibrer, så jag skulle inte rekommendera det till de med "IBS-magar", men det som vet att de kan äta fibrer borde det fungera för. Knåpade ihop det främst för mina föräldrars skull (speciellt min pappa) som saknar bröd, hellre det än andra, kolhydratstinna alternativ! Men jag använder det själv också då och då.
Detta mixar jag torrt till ett "mjöl":
2,5 dl Fibrex
1 dl hasselnötter
0,5 dl sötmandlar
Kummin, fänkål och anis efter smak (det brukar bli ca 2 tsk för min del)
Salt
Därefter mixar jag ned även:
En halv, stor burk Keso (ca 200 gram), som jag sköljt i ett durkslag så bara ostkulorna blir kvar
5 ägg
1,5 dl kruskakli
3 dl vatten
Sist av allt blandar jag ned:
1 dl linfrön och 3 tsk bakpulver
Jag lägger ned bakplåtspapper i en avlång brödform och klickar/trycker ned smeten, gräddar i ca 40 minuter i 175 grader.
Ikväll hade jag i även en näve pumpafrön som jag mixade och en liten bunt svarta, torra Amare-alger (0,1% kolhydrater) som mixades. Lite av "man tager vad man haver" principen. En annan gång hade jag i mixade sesamfrön istället för Fibrex så det blev ett "vitare" bröd, dessa gräddades som platta, tunna bröd och sedan hade jag dem som pizzabottnar och tunnbröd.
Jag som är en f.d pastaoman och mackoman kan äta brödet utan att få sug eller överätningssymtom, vilket för mig är en absolut förutsättning att kunna våga mig på något brödliknande.
Det ser lite bökigt ut med alla ingredienser, men allt körs ju i mixern så det går ganska snabbt ändå. Lycka till!

Det där lät mycket intressant. Kan lugnt säga att jag är en.. ursäkta, var en mackoman.
Det där ska jag absolut prova göra.
Tack för tipset!
*s* Då får du väl prova och se hur det fungerar för dig. Känner du att du gärna äter en extra utan att vara hungrig så släng receptet:)
Detta är säkert gott men ack så mycket fibrer, vågar inte ens tänka på det.
Så sant Mervi, mycket fibrer är det! Fast man kan ju kanske byta ut Fibrex mot sesamfrön och hoppa över linfröna.