Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 1284 ggr
Bengt-Olov
0

För mycket fosfor av kött?

Hej!

Anses det inte att den idela balansen mellan intag av kalcium och fosfor, är 2:1. Ja, alltså dubbelt så mycket kalcium som fosfor… Ja, och att en obalans här (för mycket fosfor i förhållande till kalcium) inte minst leder till förlust av kalcium i skelettet, som vidare är en viktig orsak till benskörhet… Samtidigt anses väl kött och organ som vi äter så mycket av, innehålla 10-40 ggr mer fosfor än kalcium. Med tanke på att vi inte förefaller att lida så värst mycket av den här kosten :-), utan precis tvärtom, så frågar man ju sig var teorin som går emot vår kost spricker!?

Innehåller riktigt gräskött inte alls så stora mängder fosfor i förhållande till kalcium!? Ja, eller är det uppgiften om den ideala fördelningen av intaget mineralerna emelaan på 2:1, som är skev!? Ja, eller finns förklaringen på någon annan punkt!?

Per_W
0

Måste erkänna att jag inte studerat denna fråga i detalj…men generellt brukar näringsrekommendationer innehålla många sådana här kvoter mellan det ena och det andra. När man sedan går in på djupet och tittar på den vetenskapliga underbyggnaden så brukar det visa sig att det är korta studier på råttor eller kaniner. Eller också bristfälliga epidemiologiska studier som inte kan utröna orsak och verkan.

Så mitt stalltips är nog att även denna kvot är något dylikt. Ät den naurliga, oprocessade mat som evolutionen har anpassat oss människor till under 2,5 miljoner år så mår vi bättre. D v s kött, fisk, fågel, grönsaker och balanserade mängder rotfrukter, frukt och bär.

Per Wikholm, författare "Ideologin och pengaran bakom kostråden"

Bengt-Olov
0

Det är klart man håller sig till den mat som kroppen svarar bäst på, alla teorier till trots… Kroppen lär väl i alla fall inte ljuga… :-) OK, du misstänker att felet sitter i uppgiften om "2:1"…

Oj, en sådan bok skulle man ju vara väldigt intresserad av. Om jag frågar lite om var den går att få tag på, så måste du ju få svara, utan att det ska behöva anses som reklam!? :-)

Per_W
0

Hej Bengt-Olov!

Tack vare beviljat statlig kulturstöd så finns den på ett bibliotek i varje kommun. Däremot har inte så många bokhandlaren den utan det säkraste är att gå via en internet-bokhandel. För tillfärllet verkar Adlibris vara billigast med 143 kr.

http://www.prispallen.se/article_detail.asp?id=9789172411425&idtype=ISBN&

Jag vet att många här är överkänsliga mot reklam och kommerisalism…och visst jag tjänar hela 8 kr/bok före moms, skatt och sociala avgifter men om man ser till hur många arbetstimmar jag lagt ut skulle fortfarande en kinesisk fattigboende tycka att det var skrattretande dålig timlönSkrattande

MimLan
0

116 kr på Lycknis! :)

Bengt-Olov
0

Hade nog tänkt ta snålskjutsen, biblioteket, om den fanns där. Dock fick du ju nu en chans att ge lite "smygreklam". Ämnet intresserar verkligen mig väldigt mycket, och säkert en del andra också… 

Är RDI av olika mineraler så uppåt väggarna, att en uppgift om fördelning mellan två mineraler på exv. 2:1, i själva verket borde vara så vitt motsatt som 1:5 - 1:10 !?

Gissar att det faktiskt skulle kunna vara så att mineralbehovet skiljer sig rätt friskt mellan personer som går på mat bestående av främst vegatabiler, och oss som går på främst animalier…

Skulle det kunna vara så att RDI-kvoten 2:1 mellan intaget av kalcium och fosfor (för dem som går på typ 1/3 vegetariskt) inte är så tokig ändå, men att denna inte riktigt är relevant, för dem som till över 90 % äter animaliskt, utan att förutsättningarna då andras kapitalt!?

Funderar också om det skulle kunna vara så att kvoten 2:1 trots allt ÄR relevant ÄVEN för KÖTTÄTARE, och att det är därför som stora köttkonsumenter till folkslag som masajer, men även vi nordeuropéer, lagt sig till med storkonsumtion även av kalciumrika födoämnen som mjölkprodukter!? Fast då skulle kanske inuiterna få problem med benskörhet de också - såvida de inte får i sig stora mängder kalcium på något annat sätt…

Ja, ett par funderingar som jag gärna tar emot lite responser på…

Wildrat
0

Om man ser till att stoppa i sig rätt dos av magnesium och D-vitamin tar kroppen upp kalcium bättre och demineraliseringen blir mindre. Oavsett vad det gäller så kan man inte isolera en eller två vitaminer eller mineraler och kolla på verkningarna eftersom kroppen är ett så pass komplicerat system.

Vill man vara riktigt konspiratorisk kanske kalcium-fosfor rekommendationen kommer från de där som tycker att vi ska äta spannmål istället för kött så de i Afrika inte svälter (jag har läst "Ideologin och pengarna bakom kostråden").

Per_W
0

Som sagt…ingenting jag har detaljstuderat…men vår kropp är konstruerad för att med stor precision åstadkomma precis den balansen som koppen behöver. Vi har lever och njurar som reglerar balansen mellan olika näringsämnen och mineraler. Och skulle inte dessa organ räcka till så sänder de säkert ut en signal till hjärnan som ger oss ett "sug" på mat som består av det näringsämne som det råder brist på eller avsmak på det ämne som vi fått överskott av.

Bengt-Olov
0

# 6: Ja, det är väl det bättre upptaget av olika mineraler, bl.a. kalcium, och den minskade demineraliseringen, som är de viktiga förklaringarna till att mineralbehoven kan skilja en hel del, beroende på vad man går på för diet… (Ja, vid sidan av vad man de facto får i sig för mängder av olika mineraler med de olika dieterna.) Sen är det förstås så att de ekonomiska intressena kan ha manipulerat RDI:na DESSUTOM - varför skulle de inte (det är väl miximala vinster de vill ha)!? Ska verkligen försöka se till att låna den där boken när jag ska in till stan imorgon… 

Fast vad tror ni om funderingen om att vi storkonsumenter av kött, fett och inälvor, ändå är i behov av mer mjölkprodukter (eller andra kalciumrika födoämnen), än vad andra är!? Med just mjölk, får vi ju även hjälp av D-vitaminerna att ta upp kalcium m.m. då…)

Wildrat
0

Hur man än vrider och vänder på det så behöver vi ju en varierad kost. Vilken ensidig kost man än väljer, fakir, vegan, bara frukt osv är ju inte komplett. Sen finns det ju olika åsikter om vad en varierad kost är… Dessutom är den rekommenderade  köttmängden den samma i tallriksmodellen och inom LCHF så då har ju alla andra samma risk.

Bengt-Olov
0

Det är klart, att SÅ mycket mera kött ska det kanske inte bli med vår kost - om man är duktig och ser till att en stor del av det animaliska består av fett. Det är sant… Fast i PRAKTIKEN så blir det väl ändå betydligt mera kött (och inte bara fett) än med "normal"kosten, för de flesta av oss!?

Wildrat
0

#10 Jo för mig blir det så men jag vet å andra sidan att jag äter väldigt ensidigt. Jag gillar inte grönsaker och äter därför inte grönsaker heller så jag försöker kompensera med vitamintillskott. Äter inte heller så mycket mjölkprodukter (ska inte äta dem alls pga allergi Generad) så jag har kalciumtabletter som ersättning. Tar D-vitamin eftersom jag inte gillar att sola och tar magnesium dels som komplement och för att mota bort myrorna i benen. Har gjort en bentäthetsmätning och den var ok fast jag är bara i 30-års ålderna så det borde den vara. Jag tror jag ligger hganska bra till och försöker informera mig så jag inte får problem i framtiden.