Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 15271 ggr
Bullan
13

Magmuskelkramp?

Har nu gått ner 10kg sedan 6/3-08, och nu har det hänt 3ggr att hela vänstra magmuskelpaketet har krampat!?! Känns väldigt mysko när det händer och gör ju redigt ont också. Det har kommit då jag böjt mej frammåt för att göra något.

Någon annan som upplevt detta? och vad beror det på…i mitt fall beror det inte på kacium och magnesium, kalium, vätskebrist!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Maia
1

Jag kan få den typen av kramp i vänster sidas magmuskler ibland på gymmet när jag tränar benen. Det är inte helt lätt att ta sig ur maskinen då.

Dessvärre har jag ingen aning om vad det beror på. Det är bara på vänster sida och OM jag tar mig ur maskinen kan jag försiktigt sträcka ut muskeln och förlossningsandas (!) tills det ger sig.

Mycket nyfiken på om någon vet vad som händer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Jennix
0

Jag får bara kramp av ägglossning men jag antar att det inte är det du menar?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

Jag kan få liknande kramp i perioder när jag också får håll väldigt lätt. Och gärna hicka också, även om den gått fort över.

Det är teoretiskt möjligt at magnesium skulle hjälpa, jag kände inte till det senaste perioden det var så. Då löste jag det med stretch, självmassage över bålen och extra vatten. Det släppte efter ett par veckor…

Fabricati diem, pvnc!

Jaguar
2

För mig har det hänt med högra magdelen, som om någon tarmslinga kommit i kläm när jag böjt mig ner och knutit skorna eller legat på golvet och trasslat med sladdar under datorn. Gjort som greensis #3 och snabbt som ögat sträckt och masserat, men det har ömmat ett par veckor som någon slags "träningsvärk". Underligt! Men intressant att någon annan känt någor liknande.

Freedom
0

Så lustigt att ni skriver om detta. Jag har opererat bort äggstockarna för 20 år sedan men har vid några tillfällen de senaste veckorna (kör nu LCHF kost för 4:e veckan) kännt en "konstig förnimmelse" av menssmärtor. Inte alls starkt utan bara en sån där känsla. Låter ungefär som flera av er beskriver. Jag har funderat på vad det kunde va - intressant att fler har upplevt det här.

sarag
2

Känner jag också igen, det med att liksom tarmarna hamnar fel om jag böjer mig kraftigt. Som sitter på sängkanten och filar tånaglarna. Känns hel-läskigt. Går över när jag reser mig upp, men läskígt är det!

shin
1

samma här, vä. sida lite längre ner, och speciellt då jag sitter

MillisB
1

#4,6,7

Så sant! Jag får gärna magmuskelkramp när jag böjer mig kraftigt för att tex dammsuga under sängen. Inte alltid… Men tänker mig gärna för innan jag krumbuktar alltför mycket och sitter på golvet…

På mig går det över när jag har sträckt upp mig, har inte kvar några smärtor efteråt.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Bullan
0

Intressant att flera märkt dettaGlad

Kan det bero på att omfånget minskar kanske? att musklerna inte riktigt hinner med att dra in sej i takt med att det innanför krymper?…typ att muskelhyddan blir för storFot i munnnen

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Inke
0

Jag tror magnessiumbrist. Tidigare fick jag kramp i vaden. När jag nu flexar foten för att lösa krampen ,får jag kramp på framsidan av u-benet. Jag får även i bröst-och axelmuskler.Ännu inte magen. Men det går ju över när ni sträcker på er. Och det är ju så man får kramp att lossna. Töjning. Mer vatten är nog bra.

Brynhilde
1

Jag får också kramp i magmusklerna när jag böjer mej framåt, i ryggmusklerna när jag vrider mej åt sidorna och i fötterna och underbenen när jag sträcker på ben och fötter.

I mitt fall försvann kramperna när jag började ta 450 mg magnesium/dag. Får jag i mej mindre dos än så kommer kramperna tillbaka.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

umbra55
0

Nånstans har jag läst att det går åt mycket magnesium när man går ner i vikt, så det kan vara det som är orsaken.Lätt att testa- ta ett par tabletter och se om du får kramp eller ej när du vanligtvis brukar få det.

fettbramat
0

Jag behöver också extra magnesium för att hålla kramp i Vänster vad och ryckningar i vänster ögon borta.  (Min vänstra sida verkar vara svagare än min högra av någon konstig anledning.)
Flört

Ett annat alternativ för att slippa krampen, som fungerar för mig, är att minska på kalciumintaget. Jag har fått för mig att kalcium och magnesium behöver balanseras ungefär som omega 3 och omega 6. (Jag tror att jag läst något om det här på forumet.)

Med viktnedgång och mycket grädde/ost och dylikt kan det kanske behövas lite påfyllning på magnesiumfronten med andra ord.