Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5375 ggr
Gusan
0

Mat i Grekland

Ni som varit i Grekland, har det funkat bra att fortsätta med den här kosten då?

Raring
0

Jag ser "grekland" och bara måste läsa. :-) Älskar landet och ska tillbaka för säkert 30:e gången i sommar. Vet inte har inte hållit räkning.

Det kan inte vara några problem med LCHF i grekland. Massor med rena kötträtter, mycket olja på grönsakerna, ost i mängder, röror *blir alldeles hungrig*. På många lokala tavernor beställer man potatisen vid sidan av. Bröd serveras det som standard oavsett, men det är bara att låta det stå.

Souvlaki, bifteki, gyro (grekisk kebab, går att få på tallrik och utan pommes), grillad kyckling/fisk/lamm/nöt, saganaki, halloumi, tirokafteri, tsatsiki. Nemas problemas.  

Efterrätter kan vara lite lurigare, men även där går det. Fet yoghurt med krossade valnötter (och vindruvor och honung) är en vanlig inhemsk dessert. Be att få den utan sockertillsatserna bara.

parsley
0

Grekland är väl rena drömresmålet för en LCHF:are? Har svårt att tänka mig någon bättre mat än grekmaten. Älskar Grekland, värmen, ljuset, vattnet, maten…

Gusan
0

Oj, så hungrig jag blev! Undra hur det ska gå att skippa pommesen :/

Vi ska båtluffa för första gången med familjen.

Mervi
0

Så härligt det låter.

parsley
0

Det är nog ingen större fara med pommesen. Jag har inte varit nere på några år, men på "min" tid så bestod pommesen av några friterade potatisklyftor bredvid köttet. Ville man ha mer så fick man beställa in en tallrik med extra pommes.

Raring
0

Det kan variera rätt duktigt, men de är flexibla på de flesta ställen.. På en del ställen kan man få ngn dl pilaff/ris OCH pommes (vilken både kan vara klyftpotatis och vanliga pommes) på tallriken till huvudrätten.

copia
0

jag åker till Kreta imorgon bitti, och ser fram emot all den goda maten där. Oliver, tzatziki, moussaka, grillad fisk..Kommer säkert att slinka ner en och annan öl och några glas med vin oxå, men det får man ta!! Ska njuta av allt som livet ger den här veckan. Ska undvika att äta pommes och bröd så långt jag kan, annars får det bli en avvikelserapport på det när jag kommer tillbka!! Kallimera`!!

Gusan
0

Åh så härligt!! Ha en underbar resa!!

Raring
0

#7 Skönt!!!

Två mkt bra ord

" Efcharisto! " betyder Tack (betoning på -sto)

" Parakalo! " betyder Varsågod (betoning på -lo)

Blenda01
0

Det lär väl vara ungefär det samma att tänka på när jag hamnar i Turkiet i sommar, eller? (Inte språket, jag vet ;-))
Jag ser framför mig dignande bufféer med stekt, grillat, inlagt och ihoprört….mmmmm

paronskrutten
0

"Efcharisto poli" betyder tack så mycket

Helena

copia
0

Tack för användbara ord! Det är roligt att kunna vara artig på det inhemska språket. Och skönt ska vi ha det ,det kan jag lova..

sussie
0

Poli kala = mycket bra! Älskar retsina, "jamas"!

Gusan
0

Blenda01 - I Turkiet har har dom underbar mat!!!!

Vart till Turkiet ska du?

Gusan
0

Raring - Har du varit på någon av dom här öarna: Santorini, Amorgos, Koufinissi och Naxos?

Blenda01
0

Jag skall till Side, eller egentligen Kumköy strax utanför Side. Vi åker hela familjen den 19 juli och är borta i 2 veckor.

Jag har bara varit på solsemester en gång tidigare, 2005, och då var vi i Kemer, Turkiet, en vecka i september.
Jag förstår att det kan bli fruktansvärt varmt där i juli, men med anledning av barnens studier har vi bara möjlighet att åka på sommarlovet.

parsley
0

För Greklandsintresserade rekomenderas sidan "Kalimera" (ni får googla eftersom min webläsare inte tillåter länkar).

Frihet07
0

Känner till Kalimera sedan tidigare.

Ska till Kreat 21 augusti en vecka. Har tidigare besökt Naxos, Rohdos, Santorini, Mykonos, Syros men även Alanya, Turkiet, två gånger.

Tror inte mathållningen blir något problem, tvärtom! Ser fram emot tzatsiki, oliver i massor! fisk, köttspett, fet yoghurt, pinjenötter, mustiga köttgrytor och inhemskt vin, förstås. Men framför allt - sola och bada, sippa pina coladaCool 

Nu hägrar Beach 2008! Äntligen! som Gert Fylking brukar säga. Efter alla knepiga bantarkurer har jag hittat en livsstil jag trivs med och som jag vet håller. Förbränningen pågår för fullt och skulle jag inte nå dit jag vill så är det ok. Mår så bra…

parsley
0

Kalimera, kalispera, kalinichta, dvs god morgon, godkväll och godnatt kan vara bra att kunna också. Någon som har plats för mig i resväskan? :)

Gusan
0

Blenda01 - Om ni åker in till stan tycker jag ni ska gå och äta på Teaterrestaurangen som är vid Teatern. Där har dom jordens godaste Chateu Briand!! Har aldrig ätit så gott kött. det smälte i munnen. Vi har även en favoritrestaurang vi västra stranden där dom har jätte god mat och dom som jobbar där är så gulliga. restaurangen heter Tropic. Side är ett jätte trevligt ställe.

Frihet07 - Vad tyckte du om Naxos och Santorini?

Raring
0

Nej tyvärr. Har mest varit på fastlandet (mest överallt känns det som). Thassos, Limnos och Egina är de öar jag kommit iväg till.

Har en god vän som varit på Santorini och tyckte det var en väldigt speciell liten ö. Hon älskade den på alla sätt.

Turister är det många av överallt. Är de inte svenskar är de tyskar.

Per_W
0

Grekisk och turkisk mat är oftast perfekt lågkolhydratmat. En av mina absoluta favoriter är papotsakia (stavning? - betyder i varje fall "liten sko").

Man skär en aubergine i två halvor på längsen. Kokar dem i vatten till de blir lagom mjuka. Den trådiga och kärninga delen i mitten tas bort (spara den dock). Sen fyller man de urgröpta auberginhalvorna med köttfärssås. Egentligen skall det vra bechalmelsås men den går utmärkt att ersätta med creme fraiche som hettats upp och rörs ut med lite riven ost. Ovanpå alltid så strör man sen lite riven ost. In i ugnen.

Innanmätet från auberginen används som tilltugg (termato sallat tror jag det heter på grekiska) genom att blada med olivolja och salta och peppra lite.

m v h

Per Wikholm, författare "Ideologin och pengarna bakom kostråden" (som haft lite strul med lösenord för att komma in här!)

Blenda01
0

#20 Jättetack för tipsen! Jag har surfat runt och försökt hitta lite tips på nätet, tänkte inte tanken att tipsen skulle komma här 'hemma'!

Fly Swat