Fusk med maten
Jag har nyligen börjat med Lchf.. det går bra egentligen - jag tänkte jag skulle vara riktigt strikt i en månad för att komma in i tänket, och se hur det går helt enkelt..
Men idag så åt jag ett par timmar efter frukosten en liten skål med totalförbjuden musli (vete, socker, e-ämnen..) och då tänkte jag - hur många är superstrikta? Då och då läser man ju att vissa äter några knäckebröd i veckan kanske, eller en frukt härockdär..
Hur strikt 'måste' man vara? För jag planerar ju att följa kostråden så bra det bara går, men visst skulle jag väl vilja äta en bit tårta nångång när någon fyller år tex.. kanske ett glas öl ibland.. kan man göra sånt utan att kroppen förgiftas och ruttnar ihop ;)
Jag är inte överviktig, jag har dock en del hull kring magen efter att ha fått barn som jag gärna vill ha bort, men nu efter att ha testat en vecka så kommer jag i de gamla kjolarna igen - jag tror jag snarare var svullen än tjock. Kunde ha väldigt ont i magen på kvällarna.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Hoppas du får svar på denna fråga för det undrar jag oxå,jag har mycket övervikt och betydligtäldre än dig men har oxå hållt på i två veckor är superpigg men inte så stor viktnedgång,LYCKA TILL

Hur strikt man behöver vara är indiviuellt. Det är bara att prova sig fram till vad som fungerar bäst för en själv. Är du sugen på bröd eller smörgås så testa gärna några av LCHF-bröden, t ex 5 minuters nötbröd. Recept finns i forumet. Hackade nötter eller mandlar, linfrön och kokos är ett bra alternativ till müsli. En del blir rejält dåliga om de t ex äter tårta. Andra tycker inte att det är värt att äta längre eftersom man inte tycker det smakar så gott som tidigare.

Nötbröden verkar mycket intressanta, har kopierat många recept och ska baka och fixa här hemma.. tyvär är de ju inte lika billiga som de dåliga bröden ;) jag har även hittat efterrätter och andra alternativ som jag ska ersätta med de tidigare.
Förstås är ju idealet att avvänja sig från sötsaker och inte ha ett behov att fuska… men jag vill ju äta en tårtbit och ett knäckebröd nån gång i mitt liv.
Det är knepigt och lite sorgligt för mig, jag är kallskänka och älskar att baka och greja.. och nu är det uppocknedvända världen. Till det bättre förstås men brytningen är inte lätt, att 'göra slut' med mat som jag älskade att göra, recept som jag samlat kärleksfullt i en speciell mapp..
Det är svårt i början, att tänka om och vänja sig. Jag har hållit på med LCHF i två månader nu, och lär mig fortfarande något nytt om min kropp varje dag känns det som. I början fuskade jag med tex croissanter, och nötter och vin i massor. Jag blev på en gång svullen i magen och fick sämre hy (har lätt att få utslag). För min del går det knappt att fuska alls faktiskt. Om jag ska äta nötter så får det bli max 10st en gång i veckan. Vin max två glas i veckan, öl inte alls. Tårta - nej! Men när jag är sugen brukar jag vispa ca 1dl grädde och mosa i ca 5 hallon (mest för smaksättning). Det är supergott och min mage håller sig lugn.
Som en tröst kan jag tillägga att suget efter sötsaker och dylikt faktiskt går över. Det är inte bara prat. Jag trodde aldrig jag skulle klara mig utan öl, jag älskar öl. Men det går faktiskt att komma över sina favorit-kolhydrater. Håll ut, och din kropp ska belöna dig!

Jag läste någonstans att det är bra om man verkligen är motiverad att ändra sin kost till LCHF, annars går det inte så bra. Jag vet inte så noga, började 13 april men är bara lite sugen på frukt nån gång :) Men jag vill verkligen detta, har 45 kg´s övervikt.
Att nötbröden inte är lika billiga som de dåliga bröden spelar ingen roll för mig. Jag skulle aldrig klara av att äta lika mycket nötbröd! Dessutom lägger jag på mycket mer Bregott och ost!
Nötbröd äter jag bara någon gång då och då. Klarar mig förvånansvärt bra utan mackor!

Det låter jättebra det ni säger… jag jämför det lite med när jag slutade röka. Jag blev gravid och då kunde jag inte ens tillåta mig fuska med ett bloss hit och dit.. och jag mådde fruktansvärt och tänkte att så snart barnet är ute.. dåjävlar springer jag och köper cigaretter direkt! Men nu är han ett och ett halvt och jag skulle aldrig kunna tänka mig röka igen. Jag minns verkligen hur det kändes när abstinensen gick ur kroppen..
Jämför jag mitt beroende av kolhydrater och socker med abstinensen efter tobak är det lättare att förstå.. Jag älskar också verkligen öl! Men på sista tiden nu -innan jag bestämde mig för att gå över till LCHF -så har jag inte kunnat dricka det - en sen eftermiddag drack jag två pint guinnes och sen hade jag svinont i magen hela kvällen!
jag vill gärna 'avgifta kroppen' - det är det allra största skälet till att jag vill byta kost, och därav är jag orolig om en tårtbit nån gång kan förstöra hela min nya metabolism.. Det där med grädde och hallon är en jättebra grej, har ätit det några gånger nu.. tyvär är jag också mycket för vin och nötter :/ får finna andra och nyttigare snacks.
Fusk och får äta är ord jag inte gillar, jag får äta precis vad jag vill. Hela grejen är att man inte vill som förut. Jag dricker öl två gånger om året midsommar och jul och ha dåligt samvete för det skulla aldrig falla mig in! Jag mår inte dåligt av kolhydrater den gången jag äter det och triggar inte heller igång något sug vi har alla olika förutsättningar.
Jag är benhårt strikt. Jag äter inget annat än fett, kött, fisk o ägg samt ca 50-100 g grönsaker med lågt kh-innehåll för c-vitaminens skull.
I början var det tråkigt, men nu känner jag varken sug efter kolhydrater eller mjölkprodukter.
Det är underbart. Var riktig socker o stärkelsemissbrukare, så suget styrde mitt liv… Men det är underbart att va fri.