Sötningsmedel och Cocacola
Coca-cola går tillbaka till aspartam efter äventyret med sucralos. Tror att det ändå är lite bättre
eftersom sucralos är ett ämne som går igenom kroppen och kommer att förorena, går ut i grundvattnet, kanske en jätteskandal igen som DDT eller PCB.
Aspartam är testat på olika sätt, jag påstår ändå att det sätter igång sötsuget och att det höjer åtminstone mitt blodsockervärde, men det ger inga hjärntumörer eller andra myter vad jag förstår. Så beroende på vad man är ute efter, kan aspartam som sötningsmedel väljas.
Cocacola har svarat mig om när man kommer att börja använda Stevia så här:
"Eftersom Stevia i dagsläget inte är en godkänd livsmedelstillsats i Sverige (eller Europa eller USA heller för den delen) kan vi inte svara på det. När vi utvecklar våra produkter utgår vi alltid ifrån noggrant testade ingredienser som ger den bästa smakupplevelsen. För Coke Light är det i dagsläget aspartam; det har utvärderats med positiva vetenskapligt säkerställda resultat i 20 års tid och ger den karaktäristiskt goda Coke Light smaken, som har testat väldigt bra i våra konsumentundersökningar."
//Karin
Ofarligt är det inte. Amerikanska livsmedelsverket har fått in över 90 olika symptom av varierande allvarlighetsgrad som kopllats till sötningsmedlet, här kan man läsa lite om det.

Nä, det är säkert inte ofarligt, och på kryssningen fick vi lära oss att det användes som stridsmedel under Kuwait-kriget av Rumsfeldt! Så….
//Karin

#2 Fast då i aningen högre doser…
Fabricati diem, pvnc!
Har för mig att Monsanto äger aspartam och bara det säjer ju att det inte är nå vidare. Här om Monsanto och aspartam i Kanada.
För de som inte vet så försökte Monsanto patentera ett indiskt vete som odlats där i tusentals år och de testar GMO grejjer i Kanada och USA och kräver bönder på skadestånd när säden sprider sig osv. Ett riktigt rövarband.
Men stevia används ju som sagt cocacola i Japan………..konstigt att vi inte kan få det här också. Jag dricker inte cola så ofta men många är ju beroende, båda jag och dom borde kunna få en "bättre" variant av lightdryck.
apropå beroende, har avsnittet av "lyxfällan" varit, eller är det en trailer för kommande program som jag sett, avsnittets offer har tydligen druckit cola för närmare 20000 om året
Hur ær det med diverse sockeralkoholer? Tuggar ofta toy och till och från plockar jag åt mig en atkinsbar fylld med diverse -ol

Jag har hittat en CocaCola-konkurrent som säljs i USA som kosttillskott som är sötad med stevia och erythritol (dvs sukrin/lakanto).
Det är bra att någon försöker komma på alternativ, sedan får vi väl se på sikt om erythritol är nyttigt. Det skulle definitivt vara intressant att prova!
Fabricati diem, pvnc!